Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/885 av 29. april 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer ordninger, systemer og prosedyrer for å forebygge, avdekke og rapportere markedsmisbruk, skjemaer til bruk ved rapportering ved mistanke om markedsmisbruk, og koordineringsprosedyrer mellom kompetente myndigheter for å avdekke og sanksjonere markedsmisbruk i tilfeller som gjelder grensekryssende markedsmisbruk
Europeisk rammeverk for markeder for kryptoeiendeler (MiCA): utfyllende bestemmelser for å forhindre markedsmisbruk
EØS-notat offentliggjort 11.11.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 29.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 20.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.11.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/885 ("forordningen") gir utfyllende regler til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA), som er innlemmet i EØS-avtalen.
MiCA pålegger de som tilrettelegger eller gjennomfører transaksjoner i kryptoeiendeler tatt opp til handel på en handelsplattform å ha effektive ordninger, systemer og rutiner for å forebygge og avdekke markedsmisbruk (innsidehandel og markedsmanipulasjon), samt å rapportere rimelig mistanke om markedsmisbruk til tilsynsmyndigheten. Forordningen fastsetter utfyllende krav til ordninger, systemer og prosedyrer, krav til opplæring av relevante ansatte og utfyllende bestemmelser om rapportering av mistenkelige ordre eller transaksjoner (STORs) og standardskjema for STOR. Videre inneholder forordningen regler om utveksling av STORs mellom tilsynsmyndigheter samt koordineringsprosedyrer for avdekking og sanksjonering mellom tilsynsmyndigheter ved mistanke om grensekryssende markedsmisbruk.
Reglene har likhetstrekk med de tilsvarende reglene for finansielle instrumenter, slik disse er fastsatt i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014 av. 16. april 2014 om markedsmisbruk (MAR).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov eller forskrift. Inkorporasjon betyr at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nasjonal rett inneholder ikke tilsvarende regler som det som følger av forordningen. Reglene antas å fremme investorbeskyttelsen og markedets integritet, men vil samtidig medføre noe kostnader for aktører som omfattes av regelverket. Forordningen antas å ha begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og trådt i kraft i EU. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til MiCA (2023/1114), som er innlemmet i EØS-avtalen.