Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/2859 av 13. desember 2023 om innføring av et felles europeisk rapporteringssystem for sentralisert tilgang til offentlig tilgjengelig informasjon av relevans for finansielle tjenester, kapitalmarkeder og bærekraft ('ESAP')
Felleseuropeisk rapporteringssystem for finansielle og ikke-finansielle bedriftsopplysninger (ESAP)
Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 20.12.2023
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 23.5.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 9.11.2023
- Rådsbehandling (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) 27.11.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.2.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen er en hovedrettsakt fra Rådet og Europaparlamentet og innfører et felles europeisk rapporteringssystem ("European single access point" eller "ESAP"). Formålet med reglene er gi markedet tilgang til informasjon publisert av markedsaktører i hele Europa. ESAP skal gjøre informasjonen mer tilgjengelig for markedet, og dermed bidra til å effektivt kunne allokere kapital på tvers av Europa, samt å fremme utviklingen av mindre nasjonale kapitalmarkeder og økonomier ved å gjøre de mer synlig. Forordningen tillater selskaper som ikke er børsnotert å gjøre informasjon tilgjengelig gjennom ESAP på frivillig basis. Forordningen pålegger ingen ny rapportering, men skal tilgjengeliggjøre informasjonen som markedsaktørene allerede er pålagt å rapportere.
I følge forordningen skal ESMA etablere og drifte et rapporteringssystem der informasjon som markedsaktører er pålagt å publisere under EU-lovgivningen skal publiseres. Dette gjelder blant annet informasjon som skal publiseres etter short-salg forordningen, prospektforordningen, rapporteringsdirektivet, bærekraftrapporteringsforordningen og verdipapirmarkedsforordningen. Informasjonen skal sendes til en nasjonal innsamlingsmyndighet ("collection body") som skal videresende informasjonen til ESAP-en. Alle skal ha gratis tilgang til informasjonen som publiseres, men ESMA kan ta gebyr for tillegsstjenester og utarbeidelse av spesialrapporter.
Forordningen regulerer blant annet oppgavene til innsamlingsmyndigheten, funksjonaliteten til ESAP-en, tilgangen til ESAP-en, validering av informasjonen som publiseres, samt ESMAs oppgaver knyttet til driften og tilsynet med ESAP-en.
I tillegg til denne forordningen om etableringen av ESAP-en, er det vedtatt endringer i direktiv og forordninger som pålegger de forsklellige aktørene å publisere infromasjon. Disse endringene følger av direktiv (EU) 2023/2864 og forordning (EU) 2023/2869.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirhandelloven. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finanstilsynet, og muligens Oslo Børs, må utvikle nye IT-systemer. Reglene innebærer ikke økte utgifter for andre parter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Flere av henvisningene til "Union" i forordningen bør tilpasses i forbindelse med innlemmelsen av forordningen i EØS-avtalen. Videre vises det til enkelte direktiv og forordninger som ikke er inntatt i EØS-avtalen.
Forordningen krever trolig endringer i lov.
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er trådt i kraft i EU og er til vurdering av EØS/EFTA-statene fo innlemmelse i EØS-avtalen.