Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/627 av 28. mars 2025 om fastsettelse, i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/573, av minstekrav til sertifikater for fysiske personer og vilkårene for gjensidig anerkjennelse av slike sertifikater, med hensyn til installasjon, vedlikehold eller service, reparasjon eller demontering av stasjonære elektriske koblingsanlegg som inneholder fluorholdige klimagasser og om utvinning av fluorholdige klimagasser fra fastmonterte elektriske bryteranlegg og om oppheving av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2066
Fluorgassforordningen 2024: gjennomføringsbestemmelser om ajourføring av minstekrav for bryteranlegg
EØS-notat offentliggjort 17.6.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 17.9.2024 med tilbakemeldingsfrist 15.10.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.6.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/627 om minstekrav for sertifisering av personer som skal installere, vedlikeholde, reparere eller kassere elektriske koblingsanlegg som inneholder fluorholdige klimagasser er en videreføring og utvidelse av gjennomføringsforordning (EU) 2015/2066, som den erstatter.
Basisrettsakten som er forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser, stiller i artikkel 10 punkt 1, krav om at personell som utfører installasjon av, vedlikehold og service på, kassering av samt avtapping av gass fra elektriske koblingsanlegg skal ha et sertifikat for dette. Gjennomføringsforordning (EU) 2025/627 stiller detaljerte krav til denne sertifiseringsordningen.
De viktigste endringene i den nye gjennomføringsforordningen sammenlignet med gjennomføringsforordning (EU) 2015/2066 er:
- Virkeområdet er utvidet til at det ikke bare gjelder elektriske koblingsanlegg som inneholder gasser listet i Annex I til basisrettsakten, men gjelder også gasser listet i Annex II og III. Annex III inkluderer bl.a. gasser som er alternativer til den mest brukte gassen i elektriske koblingsanlegg, som er SF6.
- Varighet av unntaket fra kravet om å ha sertifikat for personell som er under opplæring, er utvidet fra ett år til to år.
- Det er tydeligere formulert at dersom kandidater kan vise til at de har kunnskap og ferdigheter tilsvarende de det stilles krav om i gjennomføringsforordningen, trenger de ikke å ta eksamen for å bli sertifisert. Dersom de har kunnskap og ferdigheter som delvis dekker kravene, kan det være tilstrekkelig at de tar en supplerende eksamen.
- Det presiseres at fasilitetene hvor praktisk eksamen skal foregå må være trygge mht. arbeidsmiljø.
- Medlemslandene pålegges å ikke legge noe hinder i veien for at sertifikat som er utstedt i et medlemsland skal bli anerkjent i et annet medlemsland.
- Vedlegget til rettsakten, som lister de detaljerte krav til kunnskap for å få sertifikat, er utvidet til også å inkludere teoretisk kunnskap om miljøvirkninger av PFAS. Videre er flere av de andre kravene til kunnskap utvidet fra å bare ha kunnskap om gassen SF6 for bruk i elektriske koblingsanlegg, til også å inkludere kunnskap om bruk av andre gasser i koblingsanlegg.
Merknader
Rettslige konsekvenser
EUs forordning om fluorholdige gasser fra 2014, forordning (EU) nr. 517/2014 er innlemmet i EØS-avtalen med tilpasninger, og er gjennomført i norsk rett ved henvisninger i produktforskriften § 6a-1.
Ny forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser, er basisrettsakten til den her omtalte gjennomføringsforordningen. Forordning (EU) 2024/573 er vurdert som EØS-relevant, men at det er behov for tilpasninger. Forordning (EU) 2024/573 er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. Ved innlemmelse i EØS-avtalen vil både den nye f-gassforordningen og gjennomføringsforordningen gjennomføres i produktforskriften § 6a-1. Det kan være behov for tilpasninger til den nye f-gassforordningen, bl.a. knyttet til noen tidspunkter for ikrafttredelse av enkelte bestemmelser. Det må derfor vurderes om gjennomføringsforordningen må ha tilpasninger for å reflektere eventuelle tilpasninger til den nye f-gassforordningen. Dette må vurderes etter at behovet for tilpasninger til den nye f-gassforordningen er endelig avklart.
Forordningen erstatter gjennomføringsforordning (EU) 2015/2066 som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i produktforskriften § 6a-1. Denne forordningen fra 2015 vil fortsette å gjelde inntil videre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen spesifiserer krav til hva som skal demonstreres av teoretisk og praktisk kunnskap for å få sertifikat for å utføre oppgaver på elektriske koblingsanlegg som inneholder fluorholdige klimagasser. Kravene til kunnskap er utvidet noe, sammenlignet med gjeldende gjennomføringsforordning som er gjennomført i produktforskriften. Det er likevel ikke ventet at flere personer i Norge vil trenge slikt sertifikat, eller at kravene er så mye endret at det vil være mer omfattende eksamener slik at det vil få betydelige økonomiske konsekvenser. Gjennomføring av forordningen vil føre til noen administrative konsekvenser for å utvide dagens sertifiseringsordning til å omhandle bruk av flere typer stoffer i koblingsanlegg, samt innføre de nye kravene til kunnskap. Disse vurderes som små til moderate.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har vært forelagt Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, på skriftlig prosedyre fra 28. mai til 11. juni 2025. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Gjennomføringsforordningen vurderes som EØS-relevant, men må sees i sammenheng med forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser, som er basisrettsakten til gjennomføringsforordningen. Forordning (EU) 2024/573 er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Status
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/627 om minstekrav for sertifisering av personer som skal installere, vedlikeholde, reparere eller kassere elektriske koblingsanlegg som inneholder fluorholdige klimagasser ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 31. mars 2025.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.