Forsikringsdirektivet: rentekurver 31.3.2021 - 29.6.2021
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/744 av 6. mai 2021 om fastsettelse av tekniske opplysninger til bruk ved beregning av forsikringstekniske avsetninger og basiskapital for rapportering med referansedatoer fra 31. mars 2021 til 29. juni 2021 i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/138/EF om adgang til å starte og utøve virksomhet innen forsikring og gjenforsikring
Commission Implementing Regulation (EU) 2021/744 of 6 May 2021 laying down technical information for the calculation of technical provisions and basic own funds for reporting with reference dates from 31 March 2021 until 29 June 2021 in accordance with Directive 2009/138/EC of the European Parliament and of the Council on the taking-up and pursuit of the business of Insurance and Reinsurance
Norsk forskrift kunngjort 2.7.2021
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.5.2021)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til solvensregelverket som gjelder for forsikringsforetak (Solvens II). Den fastsetter formelt de rentekurvene som skal benyttes for beregning av forsikringstekniske avsetninger under Solvens II for rapportering med referansedato fra 31. mars til 29. juni 2021. De tilsvarer rentekurvene som EIOPA har beregnet og publisert.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er allerede fastsatt, på direktivnivå / nivå 1, at rentekurvene i det fullharmoniserte Solvens II-regelverket skal beregnes og publiseres av EIOPA. Dette har også vært lagt til grunn i høringen av den norske Solvens II-forskriften. Denne forordningen er derfor kun en formell fastsettelse av rentekurvene som skal benyttes for rapportering i den oppgitte perioden. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett ved henvisning i Solvens II-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er allerede fastsatt at forsikringsforetakene skal benytte rentekurvene som beregnes og publiseres av EIOPA. Denne forordningen har derfor ingen økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Disse gjennomføringsbestemmelsene er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning. Forordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen (hurtigprosedyre).
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til solvensregelverket som gjelder for forsikringsforetak (Solvens II). Den fastsetter formelt de rentekurvene som skal benyttes for beregning av forsikringstekniske avsetninger under Solvens II for rapportering med referansedato fra 31. mars til 29. juni 2021. De tilsvarer rentekurvene som EIOPA har beregnet og publisert.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er allerede fastsatt, på direktivnivå / nivå 1, at rentekurvene i det fullharmoniserte Solvens II-regelverket skal beregnes og publiseres av EIOPA. Dette har også vært lagt til grunn i høringen av den norske Solvens II-forskriften. Denne forordningen er derfor kun en formell fastsettelse av rentekurvene som skal benyttes for rapportering i den oppgitte perioden. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett ved henvisning i Solvens II-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er allerede fastsatt at forsikringsforetakene skal benytte rentekurvene som beregnes og publiseres av EIOPA. Denne forordningen har derfor ingen økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Disse gjennomføringsbestemmelsene er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning. Forordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen (hurtigprosedyre).