Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/340 av 22. januar 2024 om harmoniserte vilkår for bruk av frekvensbånd for mobile kommunikasjonstjenester om bord på skip (MCV-tjenester) i EU, og oppheving av beslutning 2010/166/EU
Frekvenser til mobilkommunikasjon om bord på skip (MCV-tjenester)
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 24.1.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.4.2024)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om harmonisering av frekvensressurser til mobilkommunikasjon ombord på skip (MCV-beslutningen) har som formål å gi harmoniserte tekniske vilkår for bruk av MCV i EUs territorialfarvann. MCV benyttes f.eks. til å gi passasjerer ombord på ferjer mobildekning. Systemet består av en eller flere basestasjoner ombord og en satellittlink til kommunikasjon med omverdenen.
Kommisjonsbeslutningen 2010/166/EU harmoniserte de tekniske vilkårene for bruk av 900 MHz-båndet (880-915 MHz og 925-960 MHz), 1 800MHz-båndet (1 710-1 785 MHz og 1 805-1 880 MHz), 2100 MHz-båndet (1 920-1 980 MHz og 2 110-2 170 MHz), og 2,6 GHz-båndet (2 500-2 570MHz og 2 620-2 690 MHz). Den tillot drift av mobile kommunikasjonstjenester om bord på skip i EU for GSM-, UMTS- og LTE-teknologier, og angir gjeldende harmoniserte tekniske vilkår for MCV-tjenester.
Det å legge til 5G som teknologi for bruk om bord på skip forbedrer kommunikasjonstjenestene for passasjerer under reise, samtidig som man tar i bruk den nyeste tilgjengelige teknologien og sikrer effektiv spektrumbruk. Dette bidrar til å oppnå målene fastsatt i Kommisjonens strategi for konnektivet, slik det er fastsatt i Kommisjonens kommunikasjon «Connectivity for a Competitive Digital Single Market – towards a European Gigabit Society», og oppdatert med Kommisjonens kommunikasjon «2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade».
Kommisjonen ga 16. august 2022 et mandat til CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) om å gjennomføre tekniske studier rundt muligheten for å introdusere 5G-teknologi på skip.
Som svar på dette mandatet vedtok CEPT 10. mars 2023 sin rapport 83. Den gir harmoniserte tekniske vilkår for ikke-aktive antennesystemer (non-AAS) 5G New Radio (5G NR) om bord på skip i 1 800 MHz-båndet og 2,6 GHz-båndet.
Rapporten konkluderer med at lignende tekniske og regulatoriske vilkår som gjaldt for LTE-systemer om bord på skip også kan brukes på 5G NR non-AAS-systemer for å beskytte både LTE og 5G NR landbaserte mobilnettverk.
De harmoniserte tekniske vilkårene anbefalt i rapporten utgjør det tekniske grunnlaget for denne beslutningen for non-AAS 5G NR om bord på skip. De harmoniserte tekniske vilkårene i kommisjonsbeslutning 2010/166/EU bør endres i samsvar med dette, samtidig som man følger en teknologi- og tjenestenøytral tilnærming som fastsatt i Europaparlaments- og råds direktiv (EU) 2018/1972.
Av hensyn til juridisk konsistens og klarhet og i tråd med prinsippene for bedre regulering bør kommisjonsbeslutning 2010/166/EU, som inkluderer referanser til kommisjonsbeslutning 2011/251/EU som er opphevet ved kommisjonsbeslutning (EU) 2022/173, oppheves og erstattes av denne beslutningen.
For juridisk klarhet bør implementeringsdatoene fastsatt i kommisjonsbeslutning 2010/166/EU opprettholdes. Tilsvarende bør kommisjonens anbefaling 2010/167/EU fortsette å gjelde med hensyn til denne beslutningen, ettersom denne beslutningen opphever og erstatter kommisjonsbeslutning 2010/166/EU.
Denne beslutningen kan ikke anses å pålegge forpliktelser for medlemsstater som ikke har territorialfarvann. Dette berører ikke autorisasjonen av MCV-tjenester, som er utenfor denne avgjørelsens virkeområde, men som kan kreve tiltak fra medlemsstatene i samsvar med EU-lovgivningen med hensyn til fartøyer av deres nasjonalitet.
De tekniske spesifikasjonene for MCV bør løpende revideres for å sikre at de hele tiden er i samsvar med teknologi- og markedsutvikling.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det rettslige grunnlaget for beslutningen er artikkel 114 i "Treaty on the Functioning of the European Union" (TFEU), Europaparlamentets og Rådets beslutning 2002/676/EF (radiospektrumvedtaket) artikkel 4 (3) og SRD-beslutningen (2006/771/EF).
Gjeldende norsk regelverk på området fremgår av lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 6-2, jf. forskrift 19. januar 2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Når det gjelder håndhevelse av bestemmelsene tas det også hensyn til forpliktelser etter internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, herunder forpliktelser etter EØS-avtalen.
Rettsakten er i tråd med norsk frekvensforvaltning der en legger til rette for å gi generelle tillatelser til bruk av frekvenser i forskrift for denne typen kortdistanseutstyr som masseproduseres og brukes av et stort antall brukere, uten at brukerne må søke om individuell tillatelse.
Gjennomføringen av beslutningen vil kreve endringer i fribruksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsbeslutningen innebærer ikke økte utgifter for private parter. Eventuelle kostnader for statlige myndighet vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet finner Kommisjonens gjennomføringsbeslutning EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er under vurdering i EFTA-landene.
Vurdering
Norske myndigheter har hatt en aktiv rolle i arbeidet vedrørende endringer på området både gjennom det forberedende arbeidet som er gjort av CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) med CEPT Report 83 og gjennom observatørplass i RSC (Radio Spectrum Committee) i EU.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er viktig for å sikre at det kan tas i bruk frekvenser uten at det er behov for å søke om individuell tillatelse. Beslutningen er også sentral i oppfølgingen av EUs generelle frekvenspolitikk, jf. frekvenspolitikkvedtaket. Beslutningen er i tråd med norsk frekvenspolitikk der en søker å bidra til effektiv bruk av frekvensressursene slik at formålet i ekomloven i størst mulig grad kan oppfylles.
Konklusjon
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Status
Gjennomføringsbeslutningen ble vedtatt av Europakommisjonen 22. januar 2024 og publisert i Official Journal of the European Union 22. januar 2024.
Gjennomføringsbeslutningen følger EFTAs hurtigprosedyre og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.