Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/1797 av 27. juni 2024 om endring av beslutning (EU) 2023/2440 med hensyn til justering av antall kvoter og overføring av kvoter til innovasjonsfondet
Handel med CO2-kvoter: endringsbestemmelser om overføring av kvoter til Innovasjonsfondet
EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 28.6.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.9.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjelder EUs klimakvotesystem (EU ETS), nærmere bestemt samlet antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren, og antall klimakvoter som skal overføres fra luftfartssektoren til Innovasjonsfondet.
Antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for luftfartssektoren ble opprinnelig beregnet og fastsatt gjennom forordning (EU) 2023/2440. For å ta hensyn til senere endringer i antall luftfartøysoperatører som omfattes av kvotesystemet, er det nødvendig å oppdatere innholdet i forordning (EU) 2023/2440. Rettsakten endrer forordning (EU) 2023/2440 på tre punkter:
- Rettsakten fastsetter et oppdatert tall for den den samlede kvotemengden for luftfart for 2024 til 27 563 529 klimakvoter.
- Rettsakten fastsetter også et oppdatert tall for hvor mange klimakvoter som ville ha blitt tildelt vederlagsfritt til luftfartøysoperatører i 2024, gitt de reglene for tildeling som gjaldt før ikrafttredelsen av direktiv (EU) 2023/958. Dette tallet er 23 429 000 klimakvoter. Tallet er nødvendig for å kunne beregne den vederlagsfrie tildelingen til luftfart i 2024 og 2025. .
- Endelig fastsetter rettsakten at det skal overføres 1 988 951 klimakvoter til Innovasjonsfondet. Dette gjelder kvoter som likevel ikke skal tildeles til luftfartøysoperatører fordi operatørene regnes som nedlagte.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gjelder antall klimakvoter i det felleseuropeiske klimakvotesystemet, og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gjelder for EUs kvotesystem samlet sett, og er en ren teknisk oppfølging av EUs klimakvotedirektiv. Rettsakten har ikke egne økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er omfattet av hurtigprosedyren, og har følgelig ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert.
Vurdering
Rettsakten endrer en rettsakt som er innlemmet i EØS-avtalen, og regnes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 28. juni 2024 og trådte i kraft 20 dager senere.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. september 2024.
Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett.