Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/334 av 19. januar 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med hensyn til listene over tredjestater med en godkjent kontrollplan og tillatelse til å innføre til unionen forsendelser av visse levende, kjølte, frosne eller behandlede toskallete bløtdyr, pigghuder, sekkdyr og sjøsnegler og fiskeprodukter
Kontroll med animalske produkter: endringsbestemmelser
EØS-notat offentliggjort 6.3.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.1.2024
- Norsk forskrift kunngjort 13.2.2024
Bakgrunn
Red. anm.: Anvendes i EØS-avtalen ved forenklet prosedyre uten vedtak i EØS-komiteen.
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.2.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/334 gjør endringer i forordning (EU) 2021/405 om lister over tredjestater eller regioner i disse som er godkjent for innførsel av animalske varer fra. Det gjøres endringer og korrigeringer i forordning (EU) 2021/405 vedlegg IX angående hvilke tredjestater eller regioner i disse det kan innføres visse fiskeriprodukter fra.
I fortalepunkt (8) til forordning (EU) 2024/334 fremkommer det at Bangladesh, Chile, Falklandsøyene, Guernsey, Ny-Kaledonia, Nicaragua, og Uruguay er oppført i Vedlegg -I i forordning (EU) 2021/405 og merket med en ‘O’ for å indikere et ønske om å eksportere produkter fremstilt ved prosesserte akvakulturprodukter, og/eller prosessert melk, og/eller prosesserte eggprodukter fra en medlemsstat eller et tredjeland som har en kontrollplan for farmakologisk aktive substanser. Disse landene har imidlertid informert Kommisjonen om at de ikke ønsker å eksportere slike produkter til EU. Merket 'O' skal derfor slettes.
I fortalepunkt (9) fremkommer det at Colombia er oppført i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med en «X» for melk. Etter en revisjon utført av kommisjonen fra 24. juli til 4. august 2023, ble det funnet at Colombia ikke kan garantere manglende bruk av østradiol 17-beta i kyr, slik det kreves i artikkel 10 i delegert forordning (EU) 2022 /2292, om forbud mot bruk i husdyrhold av visse stoffer med hormonell eller tyreostatisk virkning og av β-agonister, hvor melk brukes til å produsere holdbare sammensatte produkter beregnet på unionsmarkedet. Colombias oppføring for melk med en «X» bør derfor slettes. Siden Colombia allerede eksporterer sammensatte produkter til Unionen som inneholder bearbeidet melk hentet fra en medlemsstat eller fra et tredjeland som har på plass kontrollplaner for farmakologisk aktive stoffer, plantevernmidler og forurensninger og er oppført vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/ 405 med 'X' for melk, Colombia bør derfor merkes med 'O' for melk.
I fortalepunkt (10) fremkommer det at Israel er oppført i vedlegg -I til implementeringsforordningen (EU) 2021/405 med en «X» for egg. Israel har imidlertid informert kommisjonen om at de ikke er interessert i å eksportere egg til unionen lenger. Merkingen «X» for «egg» bør derfor slettes fra dette vedlegget.
I fortalepunkt (11) fremkommer det at Jamaica er oppført i vedlegg -I til implementeringsforordningen (EU) 2021/405 med en «X» for honning. Siden Jamaica ikke har forelagt Kommisjonen kontrollplanen for honning, bør merkingen «X» for «honning» derfor slettes fra vedlegget.
I fortalepunkt (12) fremkommer det at Kenya og Mosambik er oppført i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med en «O» som indikerer at de har til hensikt å eksportere til Unionen sammensatte produkter fremstilt ved bruk av bearbeidet melk og/eller bearbeidede eggprodukter fra en medlemsstat eller fra et tredjeland eller en region som har på plass kontrollplaner for farmakologisk aktive stoffer, plantevernmidler og forurensninger. Kenya og Mosambik har imidlertid unnlatt å fremlegge bevis og garantier for kommisjonen for overholdelse av artikkel 8(1) i delegert forordning (EU) 2022/2292. Merkingen for Kenya og Mosambik i vedlegg -I bør derfor slettes.
I fortalepunkt (13) fremkommer det at Marokko og Rwanda har sendt inn kontrollplaner for honning. Planene gir tilstrekkelige garantier og bør derfor godkjennes. Oppføringene for Marokko og for Rwanda for «honning» bør følgelig oppføres i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405.
I fortalepunkt (14) fremkommer det at Montenegro er oppført i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med en «X» for «ovine/geit» med en fotnote som kun refererer til sauearter. Montenegro har imidlertid inkludert geiter i sin kontrollplan. Fotnoten for Montenegro som begrenser oppføringen til sauekjøtt i vedlegget bør derfor slettes.
I fortalepunkt (15) fremkommer det at Montenegro har sendt inn en kontrollplan som dekker foringsrør. Planen gir tilstrekkelige garantier og bør derfor godkjennes. Montenegros oppføring for «foringsrør» bør være oppført i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405.
I fortalepunkt (16) fremkommer det at Ny-Kaledonia er oppført i vedlegg -I til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 og merket med en «P» som indikerer at de har til hensikt å eksportere til Unionen sammensatte produkter fremstilt ved bruk av bearbeidede produkter avledet fra bløtdyr med opprinnelse enten i medlemsstatene eller i tredjeland eller regioner oppført i vedlegg VIII til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405. Ny-Kaledonia har imidlertid informert Kommisjonen om at de ikke er interessert i å eksportere slike sammensatte produkter til Unionen. Merkingen «P» for Ny-Kaledonia i vedlegg -I bør derfor slettes.
I fortalepunkt (17) fremkommer det at Sør-Afrika har sendt inn en bekjempelsesplan for marine gastropoder som dekker underkategorien «muslinger/marine gastropoder fra akvakultur». Planen gir relevante garantier for mattrygghet og bør derfor godkjennes. Sør-Afrika bør derfor være oppført i vedlegg -I til implementeringsforordningen (EU) 2021/405 merket med en «M» og oppført i vedlegg VIII til gjennomføringsforordningen.
I fortalepunkt (18) fremkommer det at Aserbajdsjan er oppført i vedlegg IX til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med merknaden «bare kaviar fra villfangst». Aserbajdsjan har levert en kontrollplan for akvakultur som dekker "finfish"-produkter (kaviar og rogn). Planen gir relevante garantier for mattrygghet og bør derfor godkjennes. Aserbajdsjan bør derfor oppføres i vedlegg -I i samsvar med dette, og merknaden «bare kaviar fra villfangst» i vedlegg IX til gjennomføringsforordningen endres til «Akvakultur: finfish og kaviar (produkt av finfish)».
I fortalepunkt (19) fremkommer det at Chile er oppført i vedlegg IX til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 med merknaden «Akvakultur: bare finfish». Chiles kontrollplan dekker finfish og finfishprodukter (kaviar og rogn). Merknaden «Akvakultur: bare finfish» i oppføringen for Chile i vedlegg IX til gjennomføringsforordning (EU) 2021/405 bør derfor endres til «Akvakultur: Finfish og kaviar (produkt av finfish)».
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gjør mindre endringer i forordning (EU) 2021/405 om fra hvilke tredjestater det til Unionen kan innføres animalske varer fra. Endringene vil innarbeides i den forskriften som gjennomfører forordning (EU) 2021/405.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten anses ikke å gi økonomiske eller administrative konsekvenser, fordi den ikke medfører store endringer knyttet til hvilke tredjestater som Unionen kan importere aktuelle produkter fra.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakter etter forenklet prosedyre behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for Matområdet (SUMO). SUMO mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU-Kommisjonen den 19. januar 2024, og kunngjort i Official journal 22. januar 2024.
Rettsakten trådte i kraft i EU den 11. februar 2024.