Krav og administrative prosedyrer for flyplasser: endringer til gjennomføringsbestemmelser om allværsoperasjoner
Norsk forskrift kunngjort 3.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.2.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2022/208 som gjør endringer i kommisjonsforordning (EU) nr. 139/2014 om krav til lufthavner. Forordning (EU) 2022/208 inngår i en regelverkspakke på tre forordninger, som samlet gjør endringer i hhv reglene for luftoperasjoner, flybesetninger og lufthavner. Se tilhørende EØS-notater "Forordning (EU) 2021/2237, som endrer (EU) 965/2012, All-weather operations (AWO)" og "Forordning (EU) 2021/2227, som endrer (EU) nr. 1178/2011, All-weather operations (AWO) and review of crew training requirements".
Formålet med denne regelverkspakken er å modernisere de felleseuropeiske reglene om allværsoperasjoner (AWO), i tillegg til opplæring av flybesetninger, på en koordinert måte innen de tre områdene luftoperasjoner, flybesetninger og lufthavner.
Med forordning (EU) 2022/208 gjøres de nødvendige tilpasningene i reglene om krav til lufthavner som følge av de nye reglene om allværsoperasjoner, som for øvrig også følger av ICAO-regelverket. Hovedelementene i forordningen er:
• Tilpasninger i definisjonene av «decision altitude», «instrument runway», «low visibility operations», «low visibility procedures», «low visibility take-off», «operation with operational credits» og «Type B instrument approach operation».
• Nye krav til tilgjengelighet og vedlikehold av visuelle og ikke-visuelle hjelpemidler og annet utstyr som er nødvendig for å støtte allværsoperasjoner, særlig meteorologisk utstyr. Dette medfører endringer i reglene om organisatoriske krav til lufthavnoperatører i vedlegg III i forordning (EU) nr. 139/2014.
• Nye krav til driftsprosedyrer knyttet til SMGS («surface movement guidance and control system») og lavsiktsoperasjoner. Dette medfører endringer i reglene om operasjonelle krav for lufthavner i vedlegg IV i forordning (EU) nr. 139/2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten bygger på et forarbeid gjort av EASA, og som kommer frem gjennom deres Opinion 02/2021. Etter første gangs drøftelse i komitologi (EASA-komiteen), la kommisjonen frem et forslag til tre separate endringsforordninger (i stedet for én forordning, som EASA hadde foreslått). Disse gjør endringer i eksisterende gjennomføringsforordninger på områdene:
- luftoperasjoner (forordning (EU) 965/2012)
- flybesetninger (forordning (EU) nr. 1178/2011)
- lufthavner (forordning (EU) nr. 139/2014).
Dette EØS-notatet gjelder endringsforordningen knyttet til lufthavner (forordning (EU) nr. 139/2014). Forordningen er en delegert rettsakt («delegated act»), og er derfor ikke behandlet i komitologi-prosess.
Forordning (EU) nr. 139/2014 er gjennomført i norsk rett i forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv, som del av EØS-avtalen. Ny forordning (EU) 2022/208 vil likeledes måtte gjennomføres ved tilpasning av samme forskrift. I påvente av gjennomføring i norsk rett av basisforordning (EU) 2018/1139, vil Luftfartstilsynet vurdere en direkte nasjonal gjennomføring av forordningen i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for noen av de berørte aktørene.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Overordnet framstår rettsakten som en forbedring av gjeldende regelverk.
EØS-relevans:
Luftfartstilsynet finner rettsakten å være EØS relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Forordningen har vært til behandling i EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, og ble vedtatt av kommisjonen 14. desember 2021. Forordningen trer i kraft 9. mars 2022.
Reglene i forordningen vil gjelde fra 1. august 2022.