Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/21 av 19. desember 2024 om endring av forordning (EU) nr. 139/2014 med hensyn til krav for flyplassoperatører med hensyn til bakketjenesteaktiviteter
Krav og administrative prosedyrer for flyplasser: endringsbestemmelser om bakketjenester
EØS-notat offentliggjort 21.8.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 19.12.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.8.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/21 endrer forordning (EU) 139/2014 om lufthavner, med relevante regler om bakkeoperasjoner. Reglene skal gjelde fra 27. mars 2028.
Formålet med denne forordningen er å sikre en felles tilnærming når sikkerhetsrisikoer knyttet til grensesnittene vedrørende bakkehåndteringsoperasjoner håndteres av hhv. bakketjenesteoperatører og lufthavnoperatøren. Reglene vil utfylle forpliktelsene til rapportering av hendelser overfor vedkommende myndigheter og vil sikre en mer direkte flyt av sikkerhetsinformasjon mellom de berørte interessentene. Endringen gjør det mulig for flyplassoperatører å dele relevant sikkerhetsinformasjon som følge av hendelsesrapporter eller tilsynsinspeksjoner og revisjoner med andre organisasjoner som leverer bakketjenester, for å støtte dem i å opprettholde sikkerheten i sin egen drift.
Forordning (EU) 2025/21 inneholder også regler for tilfellene hvor en lufthavnoperatør også utfører bakkeoperasjoner. Herunder vil lufthavnoperatøren kunne integrere bakkeoperasjon-aktiviteten i sitt eksisterende sikkerhetsstyringssystem, for å slippe å ha flere slike systemer for de ulike aktivitetene.
I tillegg endres enkelte bestemmelser for å samkjøre lufthavnoperatørens prosedyren med aktuelle prosedyrer hos organisasjoner som leverer bakketjenester.
Reglene i forordning (EU) 2025/21 er del av en regelverkpakke på tilsammen 5 forordninger. Tilsammen etablerer disse forordningene et helhetlig regelverk om bakketjenester og om tilsynet med organisasjonene som leverer slike tjenester. De øvrige forordningene i regelverkspakken er (EU) 2025/20, (EU) 2025/22, (EU) 2025/23 og (EU) 2025/24. Disse er omtalt i egne EØS-notater.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 39, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Forordning (EU) 139/2014 som her endres er EØS-gjennomført i forskrift 25. august 2015 om sertifisering av flyplasser mv.. Forordning (EU) 2025/21 vil måtte gjennomførers i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i forordning (EU) 2025/21 vil gjelde lufthavnoperatører. Ettersom reglene som nevnt skal sørge for informasjonsflyt mellom lufthavnoperatør og organisasjoner som driver bakketjenester, i tillegg til å forenkle de administrative kravene dersom lufthavnoperatøren selv utfører bakketjenester, ventes ikke reglene å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser. Konsekvensene vil først om fremst gjelde etablering av prosedyrer for å ivareta koordineringen mot disse eksterne aktørene og internt hos den enkelte lufthavnoperatøren. Dette arbeidet ventes ikke å bli særskilt krevende. Aktørene vil også ha god tid på seg for å komme i samsvar med reglene, dvs. fram til 27. mars 2028.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.
Vurdering
Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/21 som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2025/21 er utarbeidet på grunnlag av et forslag fra det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/21 ble vedtatt den 19. desember 2024.