Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1400 av 13. mars 2024 om endring av forordning (EU) nr. 39/2014 med hensyn til flyplassikkerhet, endring av flyplassoperatør og hendelsesrapportering
Krav og administrative prosedyrer for flyplasser: endringsbestemmelser
EØS-notat offentliggjort 23.10.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 13.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.5.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.10.2024)
Sammendrag av innhold
Hovedformålet med regelverksoppdateringen er vedlikehold og utvikling av flyplassregelverket med sikte på å opprettholde et høyt sikkerhetsnivå (RMT.0681, RMT.0591). Den aktuelle rettsakten gjør endringer i lufthavnforordningen, kommisjonsforordning (EU) nr. 139/2014, som er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i forskrift om sertifisering av flyplasser mv.
Endringene som gjennomføres ved rettsakten er følgende:
- For det første innføres enkelte regler om hvordan man håndterer en situasjon der man endrer hvem som er lufthavnoperatør. Bl.a. presiseres muligheten å overføre flyplassen, med dispensasjoner fra utformingskrav, fra en operatør til en annen. Dette har det tidligere vært uklart om regelverket åpner for.
- For det andre endres rapporteringsreglene i flyplassordningen slik at de harmoniserer bedre med den overordnede rapporteringsforordningen i (EU) 376/2014.
- For det tredje gjøres noen endringer i de nærmere sikkerhetsbestemmelsene på områder der det har vist seg å være praktisk behov, og der ICAO har oppdatert sitt regelverk. Disse endringene gjelder
- enkelte generelle referanseoppdateringer fra gammel til ny basisforordning (fra (EF) nr. 216/2008 til (EU) 2018/1139)
- krav til en aerodrome safety committee og et runway safety team, og krav til samhandling mellom disse og aktører på lufthavnen
- krav til en plan for å fjerne ubrukelige luftfartøyer
- mer detaljerte krav til sikkerheten i forbindelse med arbeid på bevegelsesområdet på lufthavnen
- krav til merking av stengte rullebaner/taksebaner
- mer detaljerte krav til søknader om å bruke større luftfartøyer enn lufthavnen er godkjent for
- krav til identifisering av «hot spots», det vil si særlig ulykkesutsatte områder på bevegelsesområdet på lufthavnen
- krav til prosedyrer for midlertidig stenging av lufthavnen
- krav til fastsetting av kriterier for bruk av luftfartøyer som kan skade rullebanedekket (overload operations)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 139/2014 er hjemlet i forordning (EF) 216/2008, som igjen er hjemlet i TFEU nr. 100. Forordning (EF) nr. 216/2008 er i EU erstattet med (EU) 2018/1139, som dermed er hjemmel for endringsrettsakten som dette EØS-notatet gjelder. Forordning (EU) 2018/1139 ble i 2024 tatt inn i norsk rett.
Rettsakten vil bli tatt inn i norsk rett ved en endring/tilpasning av forskrift om sertifisering av flyplasser mv, som gjennomfører kommisjonsforordning (EU) nr. 139/2014 om krav til lufthavner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Regelverket retter seg primært mot flyplassoperatører, og i noen tilfeller mot andre brukere og aktører ved lufthavnen. Det er tale om endringer i regelverket som bør kunne håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Rettsakten stiller en del nye og styrkede krav til lufthavnoperatører. Blant annet er en del krav som tidligere var veiledningsmateriale eller beste praksis ("acceptable means of compliance") nå gjort til bindende rett.
Luftfartstilsynet finner rettsakten akseptabel og uten behov for tilpasninger.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 13. mars 2024, og trådte i kraft i EU 13. juni 2024. Rettsakten skal gjelde fra 24. mai 2025.