Luftdyktighet og miljøsertifisering av luftfartøyer: retting av unntaksbestemmelser om konstruksjons- og produksjonsorganisasjoners styringsystemer og systemer for hendelsesrapportering
Norsk forskrift kunngjort 20.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.1.2023)
Sammendrag av innhold
Regelverket kommer som følge av behov for korrigering av forordning 748/2012 med hensyn til unntak fra visse krav innført ved delegert forordning 2022/201. Artikkel 9 i forordning 748/2012, henviser nå feilaktig til implementeringsforordning 2022/203, i stedet for å henvise til delegert forordning 2022/201. I tillegg tok artikkel 9 ikke hensyn til følgende:
• at kun et begrenset sett av kravene innført med forordning 2022/201, hovedsaklig kravene til rapportering og journalføring, gjelder for produksjonsorganisasjoner uten et godkjenningsbevis som inneholder et samtykkebrev (Letter of agreement LoA).
• at LoA er gyldig i en begrenset periode og at at overgangsperioden frem til 7. mars 2025 derfor ikke er relevant for noen organisasjoner. Derfor skal organisasjoner som får utstedt LoA frem til og med 7. mars 2023, ikke være pålagt å overholde kravene innført gjennom forordning 2022/201.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 748/2012 er gjennomført i forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Den nye rettsakten vil bli tatt inn gjennom endring av denne forskriften. Siden forordningen kun retter opp i feil som har oppstått i forbindelse med tidligere revisjon av regelverket, og ikke påfører noen nye plikter, vil det ikke bli gjennomført ny høring av saken.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er ingen særlige økonomiske og administrative konsekvenser. Forordningen korrigerer feil som har oppstått i tilknyting til tidligere revisjon av regelverket, og påfører ingen nye plikter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Forordningen har trådt i kraft i EU, men med utsatt iverksetting av selve bestemmelsene, og gjelder fra 7. mars 2023.