Miljøstyring og miljørevisjon (EMAS): bestemmelser for offentlig forvaltning
Kommisjonsbeslutning (EU) 2019/61 av 19. desember 2018 om referansedokumentet for beste miljøstyring, sektorspesifikke miljøprestasjonsindikatorer og referanser for beste praksis i offentlig forvaltning i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2009 om organisasjoners frivillige deltakelse i en fellesskapsordning for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS)
Commission Decision (EU) 2019/61 of 19 December 2018 on the sectoral reference document on best environmental management practices, sector environmental performance indicators and benchmarks of excellence for the public administration sector under Regulation (EC) No 1221/2009 on the voluntary participation by organisations in a Community eco-management and audit scheme (EMAS)
EØS-komitebeslutning 14.6.2019 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.8.2019)
Sammendrag av innhold
Dokumentet er utarbeidet av en ekspertgruppe nedsatt av EU Kommisjonen. Bakgrunn er EMAS-forordningen (1221/2009) som fastlegger at det skal utarbeides referansedokumenter for flere sektorer hvor EMAS-registrering av virksomheter vil kunne være aktuelt. Det blir utarbeidet referansedokumenter for følgende sektorer:
• Retail trade (Detaljhandelen)
• Tourism (Turistsektoren)
• Construction (Bygg & anlegg)
• Public Administration (Offentlig administrasjon)
• Agriculture — Crop production and Animal production (Landbruksproduksjon)
• Food and beverage manufacturing (Produksjon av nærringsmidler og drikkevarer)
• Car manufacturing (Produksjon av biler)
• Manufacture of electronical and electric equipment Pproduksjon av elektronisk og elektriske utstyr)
• Manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment (Produksjon av metallprodukter untatt maskiner og utstyr)
• Waste management (Avfallshåndtering)
• Telecommunications (Telekommunikasjon)
Dokumentet angir beste praksis for miljøledelse, referanseindikatorer for minimal miljøbelastning og beste oppnåelige praksis i sektoren.
EMAS-forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dokumentet er ikke juridisk bindende for EMAS-registrerte organisasjoner, men organisasjonene og miljøkontrollørene skal ha kunnskap om innholdet i dokumentet
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren.
Vurdering
Forslaget vurderes som EØS-relevant og akseptabelt.
Sammendrag av innhold
Dokumentet er utarbeidet av en ekspertgruppe nedsatt av EU Kommisjonen. Bakgrunn er EMAS-forordningen (1221/2009) som fastlegger at det skal utarbeides referansedokumenter for flere sektorer hvor EMAS-registrering av virksomheter vil kunne være aktuelt. Det blir utarbeidet referansedokumenter for følgende sektorer:
• Retail trade (Detaljhandelen)
• Tourism (Turistsektoren)
• Construction (Bygg & anlegg)
• Public Administration (Offentlig administrasjon)
• Agriculture — Crop production and Animal production (Landbruksproduksjon)
• Food and beverage manufacturing (Produksjon av nærringsmidler og drikkevarer)
• Car manufacturing (Produksjon av biler)
• Manufacture of electronical and electric equipment Pproduksjon av elektronisk og elektriske utstyr)
• Manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment (Produksjon av metallprodukter untatt maskiner og utstyr)
• Waste management (Avfallshåndtering)
• Telecommunications (Telekommunikasjon)
Dokumentet angir beste praksis for miljøledelse, referanseindikatorer for minimal miljøbelastning og beste oppnåelige praksis i sektoren.
EMAS-forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dokumentet er ikke juridisk bindende for EMAS-registrerte organisasjoner, men organisasjonene og miljøkontrollørene skal ha kunnskap om innholdet i dokumentet
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren.
Vurdering
Forslaget vurderes som EØS-relevant og akseptabelt.