Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1765 av 11. mars 2024 om utfylling av europarlaments- og rådsforordning (EU) 2020/741 med hensyn til tekniske spesifikasjoner om sentrale elementer innen risikohåndtering
Minimumskrav til gjenbruk av vann: tekniske spesifikasjoner
EØS-notat offentliggjort 19.9.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 11.1.2024 med tilbakemeldingsfrist 8.2.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 11.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 20.6.2024
Redaksjonens kommentar
En tidligere versjon av rettsakten ble publisert i EU-tidende 8. mai 2024 som forordning (EU) 2024/1261. Den ble senere korrigert til å være ugyldig ved rettelse av 15.5.2024.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.9.2024)
Sammendrag av innhold
Bestemmelser om risikostyringsplaner i forordning (EU) 2020/741 utfylles av forordning (EU) 2024/1765, som høres nå. Artikkel 6 i forordning (EU) 2020/741 krever at produksjon og forsyning av gjenvunnet vann er betinget av tillatelse, og at slik tillatelse skal være basert på en risikostyringsplan. Artikkel 5 nr. 3 i nevnte forordning krever på sin side at risikostyringsplanene for gjenbruk av vann skal være basert på elementene i risikostyring angitt i vedlegg II til nevnte forordning. Vedlegg II inneholder en beskrivelse av viktige elementer i risikostyring, og dette blir med denne endringen supplert med ytterligere spesifikasjoner på hva som skal være del av risikostyringsplanen.
Følgende elementer skal tas med i planen, og forordningen inneholder en nærmere beskrivelse av hvert av punktene:
- Beskrivelse av vanngjenbrukssystemet
- Produksjon av gjenvunnet vann
- Oppbevaring
- Fordeling
- Vanningsmetoder
- Tiltenkt bruk og avlingskategorier
- Ansvarlige i vanngjenbrukssystemet og beskrivelse av deres roller og ansvar
- Identifisering av potensielle farer og farlige hendelser
- Farer
- Farlige hendelser
- Identifisering av miljøer og populasjoner som er i fare, og eksponeringsveiene for de identifiserte potensielle farene
- Befolkninger
- Miljøer
- Eksponeringsruter
- Vurdering av risiko for miljøet og for menneskers og dyrs helse
- Typer risikovurdering
- Krav og forpliktelser som skal tas hensyn til i risikovurderingen
- Ytterligere eller strengere krav til vannkvalitet og overvåking
- Forebyggende tiltak og barrierer
- Kvalitetskontrollsystemer og prosedyrer
- Miljøovervåkingssystemer
- Systemer for å håndtere hendelser og nødsituasjoner
- Koordinering mellom relevante aktører
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om bruk av avløpsvann til vanning i landbruket. Denne nye forskriften er hørt, men ikke fastsatt da den avventer behandling av forordning (EU) 2020/741 i EØS-komiteen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Så lenge forbudet mot bruk av avløpsvann til vanning opprettholdes vil ikke forordningen ha konsekvenser i Norge. Dersom forbudet i fremtiden blir fjernet vil innholdet i denne endringen ikke føre til merkostnader av betydning for myndigheter eller næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
I høringen av den nye forskriften i 2023 ble det anbefalt et forbud mot brukt av avløpsvann til vanningsvann i landbruket. Mattilsynet fikk to innspill i høringen som var negative til et slikt forbud. Mattilsynet har likevel anbefalt Landbruks- og matdepartementet (LMD) at forskriften fastsettes med forbudet. Det vil kreve en del ressurser for myndighetene å tilrettelegge for ordningen, og slik situasjonen er nå mener vi at det ikke er samfunnsøkonomisk riktig å prioritere. Videre skrev vi i oversendelsen til LMD at Mattilsynet er åpne for at dette kan revurderes om situasjonen endrer seg, for eksempel ved et økt behov for vanningsvann i landbruket eller at det er større interesse for levering av slikt vanningsvann fra avløpsrenseanleggene.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Denne rettsakten og rettsakten den utfyller er under vurdering i EØS/EFTA-statene.