Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1770 av 12. september 2023 om fastsettelse av bestemmelser om utstyr i luftfartøy som kreves for bruk av det felles europeiske luftrommet og driftsregler knyttet til bruken av det felles europeiske luftrom og oppheving av og oppheving av forordning (EF) nr. 29/2009, forordning (EU) nr. 1206/2011, forordning (EU) nr. 1207/2011 og forordning (EU) nr. 1079/2012
Nye interoperabilitetsregler for det felles europeiske luftrommet (SES)
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 15.9.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.11.2023)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt en forordning om krav til kommunikasjons, navigasjons- og overvåkingsutstyr til bruk i luftfartøyer som skal benyttes i det felles europeiske luftrommet, og som knytter seg til samhandling med flysikringstjenestene (RMT.0161).
Bakgrunnen for rettsakten er et ønske om å forbedre det regelverket som i dag finnes for å sørge for at utstyr som tas i bruk i flysikringstjenestene er i samsvar med nødvendige krav.
Frem til 12. september 2023 var reglene om krav til og samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr overordnet regulert i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen» for det felles europeiske luftrom). Samvirkingsforordningen er vedtatt opphevet i EU i forbindelse med ny EASA-basisforordning, (EU) 2018/1139, men slik at reglene om ATM/ANS-utstyr likevel ble gitt virkning frem til 12. september 2023. Innen denne datoen var det forutsatt at kommisjonen hadde laget nye regler på området, og det er slikt regelverk som nå er vedtatt.
Den nye rettsakten inngår i en regelverkspakke som overordnet består av to deler:
- Nye regler om samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr, herunder krav til godkjenning av organisasjoner som skal designe/produsere slikt utstyr.
- Oppheving av åtte «interoperabilitetsforordninger», gitt med hjemmel i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004. Dette knytter seg til Data Link, 8,33 kHz kanalseparasjon, transponderkrav, initielle flygeplaner, m.m. De materielle reglene i disse forordningene videreføres i annet regelverk.
Mer presist består regelverkspakken av følgende fem rettsakter:
- (EU) 2023/1768: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning av ATM/ANS-utstyr.
- (EU) 2023/1769: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning («approval») av foretak som er involvert i design og/eller produksjon av ATM/ANS-utstyr.
- (EU) 2023/1770: En kommisjonsforordning som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (data link, 8,33 kHz radio, transponder), og som opphever forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.
- (EU) 2023/1771: En endring av kommisjonsforordning (EU) 2017/373 som tar inn relevante krav som berører ytere av flysikringstjenester, og som opphever forordningene 1032/2006, 633/2007 og 262/2009.
- (EU) 2023/1772: En endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha data link. Denne forordningen opphever forordningen 1033/2006.
Dette notatet gjelder den tredje av disse rettsaktene, det vil si kommisjonsforordningen som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (kommunikasjons, navigasjons- og overvåkingsutstyr), og som erstatter dagens forordninger på dette området, forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.
Bakgrunnen for rettsakten er altså at åtte forordninger gitt med grunnlag i samvirkingsforordningen (EF) nr. 552/2004, nødvendigvis måtte «re-hjemles» som følge av at samvirkingsforordningen er opphevet i EU. De materielle bestemmelsene i disse forordningene er gjennom det nye regelverket fordelt basert på hvem kravene i bestemmelsene retter seg mot. Dette innebærer at krav til ytere av flysikringstjenester er tatt inn i eksisterende kommisjonsforordning (EU) 2017/373, operasjonelle krav til luftromsbrukerne og lufttrafikktjenesten er tatt inn i kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA), og utstyrskrav til luftromsbrukere er tatt inn i en ny forordning om krav til utstyr i luftfartøyene som skal brukes i det felles europeiske luftrommet.
Den nye forordningen om krav til utstyr i luftfartøyene – i realiteten kommunikasjon- og navigasjonsutstyr - i det felles europeiske luftrommet er lagt opp slik at den har de spesifikke kravene til CNS-utstyr i to vedlegg til forordningen:
- Ett vedlegg gjelder krav til kommunikasjonsutstyr (Part-COM). Dette vedlegget inneholder krav til bruk av radioer med 8,33 kHz kanalseparasjon og DataLink-kapabiliteter.
- Ett vedlegg gjelder krav til overvåkingsutstyr (Part-SUR). Dette vedlegget inneholder krav til bruk av sekundærradar-transponder.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Som vist til ovenfor, var kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet (SES) frem til 12. september 2023 hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 (samvirkingsforordningen) i EU. Samvirkingsforordningen er vedtatt opphevet i EU i forbindelse med ny basisforordning på flysikkerhetsområdet, (EU) 2018/1139, men slik at regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet likevel var gitt virkning frem til 12. september 2023. Forordning (EU) 2018/1139 er imidlertid ennå ikke gjort til norsk rett, slik at samvirkingsforordningen vil fortsette å gjelde i Norge også etter 12. september 2023, så lenge ikke (EU) 2018/1139 blir norsk rett i mellomtiden. Det samme vil gjelde for underliggende kommisjonsforordninger, som er tatt inn i norsk rett som del av EØS-avtalen i forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkingsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring.
Siden det planlegges med gjennomføring av (EU) 2018/1139 i norsk rett, vil Luftfartstilsynet også forberede gjennomføring av den foreliggende rettsakten. Samtidig som den foreliggende rettsakten gjennomføres i norsk rett, må de eksisterende kommisjonsforordningene oppheves.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Siden regelverksforslaget ikke er ment å medføre noen materielle endringer, antas det ikke å ville få økonomiske og administrative konsekvenser av betydning. Flyoperatørene må trolig gjøre enkelte mindre administrative tilpasninger, i form av tilpasninger av referanser i interne håndbøker, prosedyrer, etc. Det samme vil gjelde for Luftfartstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at regelverksforslaget fremstår som EØS-relevant og akseptabelt.
Det vil etter alt å dømme bli behov for tilpasningstekst knyttet til det geografiske dekningsområdet for enkelte bestemmelser. Konkret gjelder dette at et unntak i rettsakten for krav til DataLink-utstyr nord for 61. breddegrad i Finland og Sverige blir gjort gjeldende tilsvarende for Norge.
Status
Status for regelverket er at det ble vedtatt av kommisjonen 12. september 2023, og gitt virkning fra 5. oktober 2023. Det forventes at regelverket tas inn i EØS-avtalen så snart basisforordning (EU) 2018/1139 tas inn i norsk rett.