Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2975 av 25. september 2024 om endring av delegert forordning (EU) 2021/1698 og (EU) 2021/2306 med hensyn til import av høyrisiko økologiske og omleggingsprodukter til Unionen
Økologiforordningen 2018: endringsbestemmelser om kriterier for anerkjennelse av kontrollmyndigheter og -organer i tredjestater
EØS-notat offentliggjort 13.12.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 18.6.2024 med tilbakemeldingsfrist 16.7.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 25.9.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 29.11.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.12.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) 2021/1698 og forordning (EU) 2021/2306 og omhandler endringer i regler for importkontroll av høyrisiko økologiske og karens produkter fra tredjeland til EØS-området.
Endringer i forordning (EU) 2021/1698:
- Ny ordlyd i artikkel 8, som spesifiserer at det skal utarbeides en gjennomføringsrettsakt med en oversikt over høyrisikoprodukter fra spesifikke tredjeland med tilhørende definert minimumskrav til identitetskontroll, fysisk kontroll og prøvetaking. I gjeldende regelverk (jf. forordning (EU) 2021/1698) er det et krav til 100% prøvetaking av høyrisikoprodukter i tredjeland før eksport til EØS-området. Det er foreslått en endring i denne rettsakten som innebærer at prosentsatsen for kontroll kan være lavere enn 100% og dermed risikobasert, og at det kan stilles ulikt krav til kontrollorgan/kontrollmyndigheter i tredjeland og til kompetent myndighet i EØS-området.
- Ny ordlyd i artikkel 16(6), om at kontrollorgan/kontrollmyndigheter i tredjeland skal gjennomføre fysisk kontroll og ta ut minimum 1 representativ prøve av høyrisiko produkter i henhold til minimumsprosentsatsene definert i en gjennomføringsrettsakt, og dermed ikke prøvetaking av hvert vareparti.
Endringer i forordning (EU) 2021/2306:
- Ny ordlyd i artikkel 6(2), om at kompetent myndighet i EØS-området skal gjennomføre identitets- og fysisk kontroll og prøvetaking av høyrisiko produkter i henhold til prosentsatsene definert i gjennomføringsrettsakten (jf. forordning (EU) 2021/1698 artikkel 8). I gjeldende regelverk (jf. forordning (EU) 2021/2306) er det et krav til myndigheten i EØS-områded om å foreta 100% prøvetaking ved import av høyrisikoprodukter fra tredjeland. Det er foreslått en endring i denne rettsakten som innebærer at prosentsatsen for kontroll kan være lavere enn 100% og dermed risikobasert. Det blir videreført kravet til at kompetent myndighet i EØS-området skal gjennomføre dokumentkontroll for alle varepartier av høyrisikoprodukter som importeres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift omøkologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriftenendrer § 4 i økologiforskriften punkt a. og d.
§4 punkt a. (forordning (EU) 2021/2306) om kontroll og utstedelse av sertifikat for økologiske varepartier i tredjeland
§4 punkt d. (forordning (EU) 2021/1698) om godkjenning av kontrollmyndigheter og regler for tilsyn i tredjeland
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler somgjennomføresved forordning (EU) 2024/2975 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.Gjeldende krav til kontroll med høyrisiko økologiske produkter har til nå vært definert i en «guidelines for forsterket kontroll for spesifikke økologiske produkter fra spesifikke tredjeland». Ved overgang fra ekvivalens til samsvarssystem i tredjeland fra 2025, hvor kontrollorgan i tredjeland skal kontrollere at økologisk produksjon er i samsvar med EØS-regelverket, blir denne veilederen om forsterket kontroll erstattet med regelverkskrav jf. forordning 2021/1698 og 2021/2306. Regelverksendringen som gjennomføres med forordning 2024/2975 innebærer at det skal gjennomføres risikobasert kontroll ut fra definerte minimums prosentsatser for spesifikke produkter, og ikke 100% prøvetaking av hvert variparti for definerte høyrisikoprodukter fra spesifikke tredjeland. Dette innebærer en videreføring av tilsvarende krav og håndtering som i gjeldende veilederen om forsterket kontroll, og vil derfor ikke innebære noen endringer for norske virksomheter eller myndigheter. Hvilke produkter som vil bli definert som høyrisikoprodukter fra hvilke tredjeland skal defineres i en fremtidig gjennomføringsrettsakt. Det er et mål å gjennomføre årlige oppdateringer i oversikten over høyrisiko produkter basert på kunnskap om risiko for overtredelse av økologiregelverket. Mattilsynet vurderer at endringene som er foreslått i denne rettsakten med risikobasert importkontroll istedenfor 100 % kontroll av alle høyrisiko varepartier i tredjeland og ved import til EØS-området er både hensiktsmessig og effektiv.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal til vurdering i Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.