Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2449 av 6. november 2023 om fastsettelse av regler for anvendelsen av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/757 med hensyn til maler for overvåkingsplaner, utslippsrapporter, delvise utslippsrapporter, samsvarsdokumenter og rapporter på skipsoperatørnivå og om oppheving av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1927
Overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra skip: utfyllende bestemmelser om rapportering
Norsk forskrift kunngjort 21.6.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 4.8.2023 med tilbakemeldingsfrist 1.9.2023
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 9.10.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 17.4.2024
- EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.6.2024)
Sammendrag av innhold
EUs klimakvotesystem (EU ETS) er en sentral del av den europeiske innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser fra industri, kraftproduksjon og luftfart. Systemet er rettslig forankret i direktiv 2003/87/EF (EUs klimakvotedirektiv) og flere underordnede rettsakter. Hovedprinsippet er at det settes et tak for de samlede lovlige utslippene i EU gjennom at et visst antall kvoter er tilgjengelige i et kvotemarked. Formålet med systemet er å skape insentiver til å redusere utslippene fra de kvotepliktige aktivitetene (som er listet opp i vedlegg 1 til EUs klimakvotedirektiv) i tråd med overordnede klimamål.
EUs klimapakke "Klar for 55" (Fit for 55) skal sikre at EU når målet om å redusere utslippene av klimagasser med 55 prosent fra 1990 til 2030. Den legger også grunnlaget for klimanøytralitet innen 2050. Som del av klimapakken er det vedtatt å inkludere maritim transportaktivitet i EUs klimakvotedirektivs vedlegg 1. Forordning (EU) 2015/757 (MRV-forordningen) angir detaljerte regler for overvåking, rapportering og verifikasjon av utslipp fra maritim transport. Forordning (EU) 2023/957 endret MRV-forordningen som en konsekvens av at maritim transport innlemmes i EUs klimakvotesystem, samtidig som den utvider kretsen av skip som omfattes av MRV-forordningen. Videre er det i EU utarbeidet ytterligere regler om endringer i MRV-forordningen for å kunne sikre en effektiv innføring av maritim transport i EUs klimakvotesystem. Se EØS-notat for endring av regler for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra maritim transport: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2023/okt/endring-av-regler-for-overvaking-og-rapportering-av-klimagassutslipp-fra-maritim-transport/id3011622/
Med bakgrunn i de mange endringene i MRV-forordningen, så må også de eksisterende malene for overvåkingsplaner, utslippsrapporter, delvise utslippsrapporter, Document of Compliance (DoC), og utslippsrapporter på selskapsnivå for maritim transport revideres for å tilpasses disse endringene. Rettsakten som ligger til grunn for dette EØS-notatet angir regler for innholdet i disse malene. Rettsakten har som formål å sikre at dataene som blir rapportert inn under MRV-forordningen blir overvåket, rapportert og verifisert på en standardisert måte i et IT-system. Dette systemet heter Thetis-MRV og er et felleseuropeisk system som skipsoperatører og verifikatører skal benyttes ved innsending av elektroniske overvåkingsplaner, rapporter og annen informasjon.
Rettsakten opphever og erstatter forordning (EU) 2016/1927 som angir regler for maler for overvåkingsplan, utslippsrapport og DoC i henhold til MRV-forordningen. Rettsakten trer i kraft i EU fra 1. januar 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Basisrettsakten, MRV-forordningen (forordning (EU) 2023/957) er i dag tatt inn i EØS-avtalen gjennom klimakvoteforskriften § 2-1a.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne rettsakten angir kun hvordan kravene som er fastsatt i MRV-forordningen, teknisk skal gjennomføres i maler og IT-systemet. I seg selv vil derfor ikke rettsakten medføre økte økonomiske konsekvenser for de berørte aktørene. Men skipsoperatører, verifikatører og myndigheter som hhv. er ny til MRV-forordningen og/eller EUs klimakvotesystem vil få en økt byrde i å forstå og effektivt navigere gjennom den felleseuropeiske overvåkings- og rapporteringsportalen nå som denne endres.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært sendt til orientering til Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er orientert.
Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom endringer i klimakvoteforskriften § 2-1a.
Vurdering
MRV-forordningen (regulation (EU) 2023/957) ble innlemmet i EØS-avtalen desember 2024, jf. Prop. 3 LS (2023 – 2024). Kommisjonens implementeringsforordning (EU) 2023/2449 oppdaterer i seg selv kun malene for overvåking og utslippsrapportering for at disse skal være i tråd med fastsatte krav i MRV-forordningen. Rettsakten vurderes følgelig som relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble publisert i Official Journal 7 november 2023.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 12. juni 2024 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 141/2024.