Kommisjonsforordning (EU) 2024/2640 av 9. oktober 2024 om endring og retting av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av 1,4-dimetylnaftalen, difluoreddiksyre (DFA), fluopyram og flupyradifuron i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: 1,4-dimetylnaftalen, difluoreddiksyre (DFA), fluopyram og flupyradifuron
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 15.1.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 23.7.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 10.10.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.1.2025)
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder fastsettelse av grenseverdier for næringsmidler og fôr i forbindelse med MRL-søknader for 1,4-dimetylnaftalen, fluopyram og flupyradifuron som er godkjente aktive stoffer (plantevernmidler) i EU, og disse stoffene er også godkjent brukt i Norge. Difluoroeddiksyre (DFA) er en metabolitt av flupyradifuron som det er fastsatt egne grenseverdier for. DFA tilhører gruppen PFAS (per- og polyfluoralkylstoffer). Norsk godkjenning av fluopyradifuron (DFA metabolitt) er begrenset til bruk som hobbypreparat innendørs for prydplanter og det forventes ikke at slik bruk vil gi rester i mat.
For 1,4-dimetylnaftalen fastsettes det en ny grenseverdi for poteter på bakgrunn av en MRL-søknad. Søker har levert tidligere etterspurt dokumentasjon om nedbrytning av rester i poteter under prosessering og om analysemetoder for animalske produkter.
Det fastsettes en ny grenseverdi for fluopyram i gresskarfrø på bakgrunn av en MRL-søknad. Denne MRL-søknaden ble vurdert etter en fast-track-prosedyre fordi EU-veiledningsdokumentet Technical Guidelines on the MRL setting procedure gir en mulighet for ekstrapolering av MRL fra rapsfrø/canola frø til gresskarfrø. EFSA har allerede vurderte restforsøk for rapsfrø/canola i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdier (MRL) for fluopyram, og det var derfor ikke nødvendig å bestille en ny EFSA-vurdering. Det fastsettes en MRL på 0,4 mg/kg for fluopyram i gresskarfrø på bakgrunn av restforsøk for rapsfrø/canola frø.
For flupyradifuron som er godkjent som aktivt stoff (plantevernmiddel) i EU/EØS og metabolitten DFA er det sendt to MRL-søknader om endring av eksisterende grenseverdier for sitrusfrukt, kirsebær (søte), bær fra halvbusker, andre små frukt og bær, bladkålvekster, urter og spiselige blomster, solsikkefrø, bygg, mais/sukkermais, hirse (vanlig/proso), havre, rug, hvete, sukkerbeterøtter, sikorirøtter og honning. Søknadene gjelder også fastsettelse av importtoleranse MRL-er på bakgrunn av godkjent bruk i Australia, Brasil og USA for andre sitrusfrukter, macadamia nøtter, steinfrukt, avokado, mango, papaya, asparages, sesamfrø, solsikkefrø, bygg, mais/sukkermais, hirse (vanlig/proso), havre, rug og hvete. Søker har levert dokumentasjon om at bruk av DFA og flupyradifuron på disse vekstene er godkjent i Australia, Brasil og USA med bruk som kan gi rester over gjeldende EU-MRL fastsatt i forordning 396/2005. Vurderingen konkluderte også med at det var behov for å øke noen av grenseverdiene for flupyradifuron og metabolitten DFA i animalske produkter.
EFSA vurderte søknadene og evalueringsrapportene spesielt med tanke på å vurdere om dette var trygt for mennesker og produksjonsdyr. EFSA konkluderte med at det for flere produkter som sikorirøtter og for DFA i grapefrukt, appelsin, bjørnebær, bringebær, andre små frukt og bær, urter og spiselige blomster, bygg, hirse (vanlig/proso), hvete og honning ikke var nødvendig å endre grenseverdiene. For rester av DFA i forbindelse med vekstskifte (opptak fra jord/rotational crops), konkluderte EFSA med at det var behov for ytterligere vurdering av risikohåndterere. Studier viser at opptak fra jord av rester av DFA som kommer fra tidligere bruk i andre vekster ikke fullt ut kan unngås. Opptak fra jord ble vurdert som relevant for kinakål/pe-tsai, kål, andre bladkålvekster andre kålvekster, sesamfrø, solsikkefrø, mais/sukkermais, havre, rug, sukkerbeterøtter og sikorirøtter.
For flupyradifuron i kål konkluderte EFSA med at det var behov for ytterligere vurdering av risikohåndterere om muligheten for å fastsette eksisterende grenseverdier lavere i tråd med søkers anmodning basert på nyere restforsøk. Fordi de nyere restforsøkene for flupyradifuron i kål er basert på samme GAP som den eksistrende grenseverdien vurderes det som riktig å fastsette grenseverdien fra 5 mg/kg til 4 mg/kg basert på den nyeste og mest komplette dokumentasjonen. Det står i veiledningsdokumentet Technical Guidelines on the MRL setting procedure, at en importtoleranse-MRL ikke kan fastsettes høyere enn gjeldende grenseverdi (MRL) for stoffet i eksportlandet. Derfor ble det bestemt at grenseverdien for flupyradifuron i solsikkefrø som gjelder en importtoleransesøknad knyttet til bruk i USA ikke kan fastsettes høyere enn ved 0,7 mg/kg som gjenspeiler grenseverdien i USA selv om restforsøkene som er vedlagt støtter en grenseverdi på 0,8 mg/kg.
Når det gjelder endringene av grenseverdier for DFA i sitron, lime, mandariner, sitrusfrukter (andre), makadamianøtter, steinfrukter, frukt fra halvbusker, avokadoer, mango, papay, bladkål, asparges, sesamfrø, solsikkefrø, mais/sukkermais, havre, rug, sukkerbeterøtter, sikorirøtter, svin (fett), svin (lever), sau (fett), geit (fett) og fjørfe (fett) og for flupyradifuron i sitrusfrukter (andre), steinfrukt, bær fra halvbusker, andre små frukt og bær (unntatt blåbær), mango, papaya, bladkål, urter og spiselige blomster, sesamfrø, solsikkefrø, hirse (vanlig/proso), havre, rug, produkter fra svin (unntatt svin (muskel) og honning som det var søkt om grenseverdier for, vurderte EFSA at alle dokumentasjonskrav var oppfylt og at grenseverdiene var akseptable for forbruker.
Grunnet en feil ved en tidligere regelverksendring ble grenseverdien for DFA i urteekstrakter fra andre deler av planten 0,1 mg/kg slettet ved en tidligere forordning og denne feilen rettes i denne forordningen.
Forslaget har vært sendt på WTO-SPS høring fordi det er en grenseverdi som fastsettes lavere. For å gi medlemsland, tredjeland og virksomhetene mulighet til å tilpasse seg endringene vil de nye grenseverdiene vil gjelde i EU fra 30. april 2025 som er ca. seks måneder etter at forordningen vedtas i EU.
Artikkel 2 i forordningen viser til at grenseverdiene i 396/2005 som før denne forordningen ble vedtatt fortsatt vil gjelde for produkter som var på markedet i EU/EØS før 30. april 2025 som er datoen de nye grenseverdiene gjelder fra i EU. I Norge vil ny MRL bli gjeldende når forordningen fastsettes i norsk regelverk etter at forordningen tas inn i EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å implementere internasjonale standarder som CODEX-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er under vurdering i EØS/EFTA-statene.