(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) …/… om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av acetamiprid i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: acetamiprid
EØS-notat offentliggjort 5.6.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 3.4.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.6.2025)
Sammendrag av innhold
Acetamiprid er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og det er fastsatt grenseverdier for stoffet i vedlegg II til forordning 396/2005. Acetamiprid er godkjent brukt i Norge. Endringene skjer på bakgrunn av MRL-søknader om endring av eksisterende grenseverdier for acetamiprid for plommer, linfrø, valmuefrø, sennepsfrø, oljedodrefrø frø, og honning. Søknadene ble vurdert etter artikkel 10 prosedyre for MRL-søknader. EFSA vurderte at de foreslåtte grenseverdiene for samtlige produkter er akseptable med hensyn til å forbrukertrygghet også når det tas hensyn til nye toksikologiske referanseverdier for stoffet (ARfD, ADI), og EFSA anbefalte også en ny restdefinisjon for risikovurdering knyttet til MRL fastsettelse.
I november 2024 fastsatte Codex Alimentarius Commission en ny Codex grenseverdi (CXL) for acetamiprid i soyabønner (0,01 mg/kg). EFSA har vurdert at denne grenseverdien er trygg for europeiske forbrukere. For soyabønner er det ingen numerisk endring av grenseverdien den nåværende grenseverdien på 0,01 mg/kg*, men symbolet * som betyr at grenseverdien er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ fjernes. Den nye grenseverdien er fastsatt på bakgrunn av CODEX-grenseverdien for soyabønner.
De nye grenseverdiene vil gjelde i EU 20 dager etter at forordningen kunngjøres i EU. Ved senere fastsettelse av forordningen i norsk regelverk vil de nye grenseverdiene gjelde umiddelbart.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Basert på EFSAs vurderinger og vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) har vurdert at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Fordi det ikke fastsette lavere grenseverdier i forbindelse med implementering av denne forordningen vil disse endringene ikke ha noen direkte konsekvenser for godkjent bruk i Norge og EU.
Det vurderes at det heller ikke vil ha noen negative konsekvenser for forbruker siden disse vurderes som trygge og tar hensyn til nye toksikologiske referanseverdier for acetamiprid.
Status
Rettsakten er foreløpig ikke fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.