Kommisjonsforordning (EU) 2024/1342 av 21. mai 2024 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av deltametrin, metalaksyl, tiabendazol og trifloksystrobin i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: deltametrin, metalaksyl, tiabendazol og trifloksystrobin
EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 24.9.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 4.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.5.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 26.6.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.5.2024)
Sammendrag av innhold
Deltametrin, metalaksyl-M (MRL metalaksyl), tiabendazol og trifloksystrobin er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU/EØS og av disse er deltametrin, metalaksyl-M og trifloksystrobin godkjent brukt som plantevernmiddel i Norge. Endringene i grenseverdier skjer i forbindelse med revurdering av alle eksisterende grenseverdiene (MRL) for disse aktive stoffene (art. 12, forordning 396/2005). Det fastsettes også noen nye grenseverdier på bakgrunn av MRL søknader og implementering av nye CODEX MRLer (metalaksyl) der EFSA har vurdert at disse er trygge for europeiske forbrukere.
Deltametrin:
Ved risikovurdering av grenseverdiene for deltametrin brukte EFSA en konverteringsfaktor for å rekalkulere mellom resultater fra restforsøk (restdefinisjon for kontroll) til restdefinisjonen for risikovurdering. For deltametrin kunne mange grenseverdier beholdes, men The European Food Safety Authority (EFSA) identifiserte at noe dokumentasjon manglet for visse produkter. Selv om det manglet noe dokumentasjon, kunne det fastsettes grenseverdier som er vurdert å være helsemessig trygge for forbrukerne, men fordi det manglet noe dokumentasjon, fastsettes disse som grenseverdier med en frist for å sende inn manglende dokumentasjon. Flere av EU grenseverdiene er fastsatt på bakgrunn av Codex grenseverdier (CXLs). Tross forskjell mellom restdefinisjon i EU og CODEX konkluderte EFSA med at grenseverdiene er trygge for forbruker. For gruppen sitrusfrukter var det mulig å fastsette en lavere grenseverdi på bakgrunn av en alternativ GAP. For kiwi, eskaroll, spinat og lignende blader, artisjokk, bønner, oljefrø, krydder(frukt), krydder(knopper) og krydder (blomster) konkluderte ESA med at dokumentasjon det tidligere var identifisert at manglet ikke var levert. For disse produktene var det ikke noen alternative godkjenninger (GAPs) og grenseverdiene fastsettes derfor lavere ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Ny dokumentasjon om restforsøk og ga grunnlag for å kunne fastsette noe lavere grenseverdier for bær fra halvbusker, urter og spiselige blomster (unntatt kjørvel), urteekstrakter (blomster), urteekstrakter (blader og urter), paprika(chilipepper) og hodekål. Det fastsettes en høyere grenseverdi for plommer.
Fordi EFSA har identifisert en risiko for forbruker knyttet til eksisterende grenseverdier for deltametrin i pærer, poteter og salat var det behov for å fastsette disse grenseverdiene lavere. For pærer og salat kunne det fastsettes en lavere grenseverdier på bakgrunn av en alternativ GAP (godkjenning – bruksbetingelser). For potet var det ingen alternativ GAP og grenseverdien for potet fastsettes derfor ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ).
EFSA har vurdert flere MRL søknader om å endre eksisterende grenseverdier for deltametrin og på bakgrunn av slike søknader fastsettes det grenseverdier for tomater, okra (lady’s fingers) og johannesbrød. For mais ville det vært mulig å fastsette en lavere grenseverdi som dekker godkjent bruk i EU, men en høyere grenseverdi fastsatt på bakgrunn av eksisterende CODEX MRL beholdes fordi den vurderes å være trygg for forbruker. Det var også søkt om grenseverdier for deltametrin i mango og papaya på bakgrunn av godkjent bruk i Brasil som kan gi rester over gjeldene EU MRL. På bakgrunn av EFSAs vurdering fastsettes det høyere grenseverdier som er trygge for forbruker.
Metalaksyl (Metalaksyl-M):
Etter en tidligere revurdering av grenseverdiene (artikkel 12) for metalaksyl er det nå levert ny dokumentasjon om analysemetoder og dokumentasjon fra flere restforsøk.
Codex Alimentarius Commission vedtok i desember 2022 nye CODEX grenseverdiene for metalaksyl. EFSA har risikovurdert disse grenseverdiene. EFSA vurderte at det er en mulig helserisiko for CODEX MRL for metalaksyl i epler, pærer og hodekål. EU reserverte seg derfor mot implementering av disse grenseverdiene. CODEX grenseverdiene for druer, løk, poteter og pepperkorn ble vurdert å være trygge for europeiske forbrukere, og disse grenseverdiene fastsettes derfor i EUs Plantevernmiddelrestforordning.
MRL for metalaksyl i kakaobønner kan nå etter vurdering av flere restforsøk fastsettes lavere. For humle beholdes eksisterende MR. For sitron, lime, mandariner, epler, pærer, druer, løk, paprika (chilipepper), meloner, vannmeloner, artisjokk, soyabønner og animalske produkter konkluderte EFSA med at det fortsatt mangler dokumentasjon som tidligere er etterspurt. Det fastsettes lavere spesifikke grenseverdier for lime, mandariner, løk, paprika (chilipepper), meloner, vannmeloner og artisjokk på bakgrunn av tilgjengelige alternative godkjenninger (fall back GAPs). For salat kunne MRL med støtte av dokumentasjon for innendørs dyrking av salat med åpne blader.
Det var ikke tilgjengelig alternative godkjenninger for sitroner, epler, pærer og soyabønner, så grenseverdiene for disse produktene fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ. For produkter av animalsk opprinnelse har EFSA revurdert eksisterende grenseverdier for rester i animalske produkter basert beregninger av inntak ved rester i fôr i lys av nye grenseverdier for vekster som kan brukes som fôr. Det fastsettes nye (lavere) grenseverdier for nyrer og spiselig slakteavfall fra svin, sau og geit og det fastsettes nye (høyere) grenseverdier for lever, nyrer og spiselig innmat fra storfe og hest.
I tillegg fastsettes det nye grenseverdier for metalaksyl i oljepalmefrukt og pepperkorn (svart, grønn og hvit) på bakgrunn av søknad om (importtoleranse) MRL knyttet til godkjent bruk av metalaksyl-M i oljepalmer i Colombia og i pepperkorn i Vietnam.
Tiabendazol:
For tiabendazol er det nå vurdert levert dokumentasjon om potensiell forbrukereksponering for metabolitten benzimidazol, restforsøk og lagringsstabilitet som tidligere har blitt etterspurt i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdiene for epler, avokado og poteter. EFSA konkluderte med at etterspurt dokumentasjon nå er levert slik at grenseverdienedokumentasjon nå er levert, slik at grenseverdiene kan fastsettes som permanente og fotnoter om manglende dokumentasjon kan slettes. Etter vurdering av nye restforsøk for avokado fastsettes det nå en ny lavere MRL for avokado. Eksisterende grenseverdier for epler og poteter beholdes og fotnoter om manglende dokumentasjon slettes. EFSA identifiserte et mulig problem med akutt helsefare for forbruker knyttet til eksisterende MRL for papaya og MRL for papaya fastsettes derfor ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ).
Trifloksystrobin:
For trifloksystrobin har EFSA vurdert ny dokumentasjon som gjelder restforsøk for «urter og spiselige blomster», bønner med belg og havre og EFSA konkluderte med at det ikke lenger mangler dokumentasjon. Ekstra restrestforsøk avledet nye grenseverdier som er vurdert å være trygge for forbrukere.
For pasjonsfrukt, agurker, sylteagurker og kinakål (pe-tsai) konkluderte EFSA med at det fortsatt mangler tidligere etterspurt dokumentasjon. For agurk og sylteagurker ble det bestemt at grenseverdiene kan beholdes fordi disse samsvarer med eksisterende CODEX grenseverdier for agurk og sylteagurk. For pasjonsfrukt og kinakål fastsettes disse grenseverdiene så lavt som mulig ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ) og fotnoter om dokumentasjonsmangler slettes.
Sammen med ny dokumentasjon (confirmatory data) bekreftende data ble det også søkt om å fastsette nye grenseverdier for trifloksystrobin i forskjellige vekster (produkter). Det fastsettes nye (høyere) grenseverdier for paprika/chilipepper, grønnkål, sikorirøtter og honning.
EFSA vurderte at det ville være en helserisiko for forbruker ved en høyere MRL for eskaroll som det var søkt om. Det ble besluttet å ikke endre MRL for eskaroll fordi den nåværende grenseverdien vurderes å være helsemessig trygg for forbruker. For sikori/julesalat konkluderte EFSA med at det ikke var tilstrekkelig dokumentasjon for å kunne fastsette en ny grenseverdi og grenseverdien beholdes derfor på eksisterende nivå ved produktspesifikke LOQ.
Det ble bestemt å gi en periode på 6 måneder (utsatt ikrafttredelse) før grenseverdiene endres i EU etter at forordningen fastsettes for å gi virksomheter og tredjeland mulighet til å tilpasse seg endringene. Datoen de nye grenseverdiene skal gjelde fra i EU vil stå i forordningen når denne fastsettes i EU og kunngjøres på EUs Official Journal.
Fordi forordningen foreløpig ikke er fastsatt i EU, er dato for ikrafttredelse foreløpig ukjent. For grenseverdiene som det gis overgangsordning for vil eksisterende grenseverdier som er endret ved denne forordningen fortsatt gjelde for partier som er produsert i EU eller importert til EU før de nye grenseverdiene trer i kraft i EU (denne datoen vil fremgå i artikkel 3 i forordningen).
Artikkel 2 i endringsforordningen gir en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet for eksisterende grenseverdier som er vurdert som helsemessig trygge for forbruker. Overgangsordningen for produkter gjelder ikke for deltametrin i pærer, poteter og salat og gjelder heller ikke for tiabendazol i papaya fordi disse grenseverdiene er vurdert å kunne medføre helserisiko for forbruker.
De nye grenseverdiene vil tidligst kunne bli gjeldende i Norge fra samme dato som i EU (dato foreløpig ikke fastsatt) eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk hvis forordningen tas inn i EØS-avtalen etter at grenseverdiene har trådt i kraft i EU.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for næringsmidler og Spesialutvalget for matproduksjon, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalgene er ikke ferdige med sine vurderinger.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
For stoffer som er godkjent brukt som plantevernmidler i Norge har Mattilsynet avdeling nasjonale godkjenninger vurdert om fastsettelse av lavere grenseverdier kan ha betydning for norske godkjenninger . For metalaksyl-M og trifloksystrobin vil ikke endringene ha noen betydning for noske godkjenninger. For deltametrin er det behov for å se på restforsøk forbruksområdene potet og bønner for å vurdere om de nye grenseverdiene som er fastsatt ved LOQ ikke overskrides ved eksisterende bruk i potet og erter. For grenseverdien for deltametrin i potet gjelder heller ikke noen overgangsordning for produkter som allerede er på markedet fordi den eksistrende grenseverdien er vurdert å kunne medføre akutt helsefare for forbruker.
Andre opplysninger
Kommisjonen har informert alle medlemsland om at det er oppdaget en feil i forordningen som de arbeider med å rette og det er at de nye grenseverdiene ikke skal gjelde allerede fra 14. juni, men fra en senere dato ca 6 måneder senere. Det gis 6. måneders utsatt ikrafttredelse for å gi tid for tilpasning til til nytt regelverk. Denne senere datoen som også har relevans for overgangsordning for produkter som allerede var på markedet før grenseverdiene ble endret i EU er foreløpig ikke fastsatt. Overgangsordning for produkter som allerede er på markedet når MRL endres gjelder ikke for grenseverdier som kan medføre helsefare for forbruker og gjelder derfor ikke for grenseverdiene for deltametrin i pærer poteter og salat og ikke for tiabendazol in papaya.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten har fått flertall i EU Kommisjonens stående komite (gruppen plantevernmiddelrester), men er ikke formelt fastsatt og kunngjort enda. Regelverket er under vurdering i EØS-landene.