Kommisjonsforordning (EU) 2024/1314 av 15. mai 2024 om endring av vedlegg III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av ditianon i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: ditianon
Norsk forskrift kunngjort 10.12.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 1.3.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 16.5.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 25.9.2024
- EØS-komitebeslutning 6.12.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.9.2024)
Sammendrag av innhold
Ditianon er godkjent som aktivt stoff i EU. Stoffet er også godkjent brukt som plantevernmiddel i Norge. Det aktive stoffet skal snart revurderes som aktivt stoff i EU. Grenseverdiene for stoffet er revurdert (artikkel 12 prosedyre). The European Food Safety Authority (EFSA) har gjennomført en revurdering av eksisterende grenseverdier for stoffet.
Det endres ved denne forordningen kun grenseverdier som er vurdert å kunne medføre helsefare for forbruker, fordi man for de øvrige grenseverdiene vil vente på revurderingen av ditianon som aktivt stoff. EFSA oppdaget ved revurderingen overskridelser av akutt referansedose for ditianon i epler og pærer ved dagens grenseverdier på 3 mg/kg for epler og pærer. EFSA ba deretter landene om å rapportere om mulige alternative fall-back-grenseverdier (GAP - Good Agricultural Practices) for epler og pærer. Det ble vurdert at det varmulig å fastsette en fall-back-MRL på 1,5 mg/kg for epler og pærer basert på en alternativ GAP (fall-back GAP) som gir mindre rester og at de nye lavere grenseverdiene vurderes som trygg for forbruker.
Øvrige MRL-er der det ikke er vurdert å være noen helsefare for forbruker vil vurderes etter at revurdering av aktivt stoff er gjennomført i EU/EØS. EFSA har vurdert at det er noe uklarhet om potensialet for mutagenitet av metabolitt 1,4-naftakinon, og det ventes på nye studier knyttet til tidligere påviste dokumentasjonsmangler. Grenseverdiene fastsettes i del A av vedlegg III (midlertidige MRL-er) som midlertidige grenseverdier, og disse skal revurderes innen en gitt frist.
Akseptabelt daglig inntak og akutt referansedose (ARfD) til metabolitten 1,4-naftokinon vurderes som foreløpig og alle grenseverdier over MRL for ditianon over LOQ krever ytterligere vurdering av risikohåndterere etter gjennomføring av pågående revurderingsprosess for stoffet.
Godkjent bruk av ditianon for bruksområdene epler og pærer i Norge er vurdert i forbindelse med fastsettelse av lavere grenseverdier for ditianon i epler og pærer. Mattilsynet avdeling nasjonale godkjenninger har vurdert at det ikke er behov for å endre nåværende godkjenninger for bruk i eple og pære fordi de bruksbetingelsene (GAP) som allerede er gjeldende ikke vil føre til rester som overstiger den nye lavere grenseverdien (MRL).
For å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter mulighet for å tilpasse seg endringene, vil de nye grenseverdiene først gjelde 6 måneder etter at forordningen fastsettes i EU. Fordi grenseverdiene som endres i denne forordningen er vurdert å ikke være helsemessig trygge for forbruker, kunne det ikke gis overgangsordninger for produkter som allerede er på markedet.
Forordningen er fastsatt i EU Dato og dato for ikrafttredelse av de nye grenseverdiene i EU er 5.desember 2024, denne datoen står i forordningens artikkel 2. Forutsatt at forordningen er tatt inn i EØS avtalen, vil endringene gjelde i Norge fra samme tidspunkt som i EU (5. desember 2024) eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
De nye grenseverdiene gjelder fra 5. desember 2024 i EU. Endringen vil gjelde fra samme dato i Norge forutsatt at forordningen er tatt inn i EØS-avtalen og fastsatt i norsk regelverk innen denne datoen.
Status
Rettsakten er fastatt i EU og under vurdering i EØS-landene.