Kommisjonsforordning (EU) 2023/1068 av 1. juni 2023 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av cyantraniliprol i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: endringsbestemmelser om cyantraniliprol
Norsk forskrift kunngjort 6.2.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 2.6.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.11.2023
- EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2024)
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder fastsettelse av nye grenseverdier for cyantraniliprol i EUs Plantevernmiddelrestforordning 396/2005 på bakgrunn av en MRL søknader. Norge har felles regelverk med EU for plantevernmiddelrester i næringsmidler og fôrvarer og endringsforordninger til dette regelverket implementeres i norsk regelverk etter at det er tatt inn i EØS avtalen. Cyantraniliprol er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS. Stoffet er i Norge kun godkjent brukt for prydvekster (ikke-spiselige) i drivhus.
For cyantraniliprol ble levert en MRL søknad som gjelder endring av MRL for aprikos basert på godkjent bruk i EU og en annen MRL søknad (importtoleranse MRLer) for flere ulike vekster på bakgrunn av godkjent bruk i USA og Canada og det ble på bakgrunn av EFSs vurderinger besluttet å endre grenseverdiene på bakgrunn av søknadene. Forordningen endrer grenseverdier for aprikoser, poteter, gruppen tropiske rot- og knollgrønnsaker, gruppen gresskarfamilien med uspiselig skall, kinakål/pe-tsai, bladkål (andre), gruppen salat og salatplanter, gruppen spinat og liknende blader (unntatt spinat), persille og for flere «minor use» varianter av oljefrø (linfrø, valmuefrø, sesamfrø, sennepsfrø, gresskarfrø, saflorfrø (safrantistel), agurkurtfrø, oljedodrefrø, hampfrø og kristpalme/kastorbønne frø.
EFSA vurderte at det manglet noe informasjon om toksisitet for degraderingsprodukter i prosesserte produkter for noen av produktene, men de konkluderte med at eksponeringen vil være lav og at det var en stor sikkerhetsmargin slik at det likevel kan fastsettes grenseverdier også for disse vekstene.
De nye grenseverdiene gjelder allerede i EU og vil gjelde umiddelbart i Norge når forordningen er fastsettes i Norge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Fordi det kun fastsettes høyere grenseverdier i denne forordningen basert på MRL søknader vil det ikke være noe behov for overgangsordning i forbindelse med disse endringene.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.