Kommisjonsforordning (EU) 2025/195 av 3. februar 2025 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av fenbukonazol og penkonazol i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: fenbukonazol og penkonazol
EØS-notat offentliggjort 12.4.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 16.10.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 4.2.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.4.2025)
Sammendrag av innhold
Endringene i grenseverdier skjer i forbindelse med revurdering av grenseverdier og oppfølging av etterspurt dokumentasjon (confirmatory data) i tillegg fastsettes en CODEX grenseverdi for fenbukonazol.
Fenbukonazol er ikke lenger godkjent brukt som plantevernmiddel/aktivt stoff i EU og EØS etter at stoffet mistet godkjenningen i 2021. Penkonazol er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS. Penkonazol er også godkjent brukt i Norge (godkjente preparater). Det er nå levert mer dokumentasjon om triazolderivatmetabolitter (TDM) og dette er vurdert både av EFSA og JMPR (Joint WHO/FAO Expert Meeting on pesticides residues.
For fenbukonazol fastsettes det for grapefrukt, appelsiner og fersken CODEX grenseverdier som erstatter grenseverdiene som var fastsatt basert på tidligere bruk av stoffet i EU. For sitron, lime, mandariner, fersken, kjernefrukt, kirsebær og blåbær kan de gjeldene grenseverdier beholdes på samme nivå fordi grenseverdiene allerede er fastsatt på samme nivå som gjeldene CODEX grenseverdier. En ny CODEX grenseverdi for fenbukonazol i te på 30 mg/kg tas også inn i EU regelverket.
Grenseverdiene for fenbukonazol i trenøtter, spisedruer, vindruer, aprikoser, plommer og gresskarfamilien (med og uten spiselig skall), tranebær, bananer, paprika (chilipepper), solsikkefrø, peanøtter, rapsfrø/canolafrø, bygg, rug, hvete fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ fordi det ikke ble levert manglende dokumentasjon for disse grenseverdiene innen fristen. For fenbukonazol i melk var grenseverdien allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen (LOQ), men kvantifiseringsgrensen for produktgruppen melk endres nå fra 0,05* mg/kg til 0,01* mg/kg slik at grenseverdien derfor blir lavere.
Penkonazol er godkjent som aktivt stoff og det er godkjent bruk av stoffet i Norge.
Det fastsettes høyere grenseverdier for penkonazol i kjernefrukt og plommer basert på nye restforsøk. Forordningen kan på bakgrunn av nye restforsøk fastsette noe lavere grenseverdier for aprikoser, fersken og druer (spisedruer og vindruer). For produkter som gresskar, vannmelon, kirsebær, stikkelsbær, auberginer og tomater beholdes grenseverdiene.
Fordi noen grenseverdier fastsettes lavere vil de nye grenseverdiene først gjelde fra 24. august 2025. Det gis i artikkel 2 også en overgangsordning for produktpartier som allerede er på markedet i EU/EØS før 24. august 2025 som innebærer at de eksisterende grenseverdiene før endringene fortsette å gjelde for disse produktene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) har vurdert at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Mattilsynet har vurdert at endringene for penkonazol ikke vil ha noen konsekvenser for norske norsk landbruk (norske godkjenninger) fordi det ikke er godkjent norsk bruk for de produktene som får lavere grenseverdier.
Andre opplysninger
De nye grenseverdiene gjelder først fra 24. august 2025 og det gjelder overgangsordninger for produkter som allerede er på markedet i EU/EØS før denne datoen.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.