Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i visse matvarer: endringsbestemmelser om benzovindiflupyr m.fl.
Kommisjonsforordning (EU) 2022/1324 av 28. juli 2022 om endring av vedlegg II og III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av benzovindiflupyr, boskalid, fenazakin, fluazifop-P, flupyradifuron, fluxapyroksad, fosetyl-Al, isofetamid, metaflumizon, pyraklostrobin, spirotetramat, tiabendazol og tolklofosmetyl i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2022/1324 of 28 July 2022 amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for benzovindiflupyr, boscalid, fenazaquin, fluazifop-P, flupyradifurone, fluxapyroxad, fosetyl-Al, isofetamid, metaflumizone, pyraclostrobin, spirotetramat, thiabendazole and tolclofos-methyl in or on certain products
Norsk forskrift kunngjort 22.3.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for benzovindiflupyr, boskalid, fenazakvin, fluazifop-P, flupyradifuron, fluksapyroksad, fosetyl-Al, isofetamid, metaflumizon, pyraklostrobin, spirotetramat, tiabendazol og tolklofos-metyl. Disse stoffene er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU.
Endringene skjer på bakgrunn av at EU fastsetter nye Codex-grenseverdier for stoffene der disse er vurdert å ikke medføre helsefare for europeiske forbrukere. Der Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har vurdert at det kan være problemer knyttet til enten manglende dokumentasjon om stoffenes toksikologiske egenskaper eller at det kan være akutt helsefare for europeiske forbrukere knyttet til vurdering av inntak har EU lagt ned reservasjoner mot fastsettelse av grenseverdiene i regelverket på møtet i CCPR (Codex-komiteen for plantevernmiddelrester) i 2021.
For thiabendazol har EFSA identifisert et mulig problem knyttet til akutt unntak for thiabendazol i søtpotet, og den nye Codex-grenseverdien for søtpotet vil derfor ikke tas inn i EU regelverket.
EU har også reservert seg mot å implementere Codex-grenseverdier for de følgende plantevernmiddelrest-/produktkombinasjonene; acetoklor (alle produkter), afidopyropen (alle produkter), bifentrin (alle produkter), boskalid (kjernefrukt), buprofezin (alle produkter), karbendazim (alle produkter), cyclaniliprole (alle produkter), cypermethrin (inkludert alfa- og zeta-cypermetrin) (alle produkter), dikamba (alle produkter), flonicamid (alle produkter), fluazifop-P (hyllebær og jordbær), fluensulfon (alle produkter), fosetyl-Al (kaffebønner), glyfosat (alle produkter), mandestrobin (rapsfrø), metaflumizone (druer), metkonazol (alle produkter), metopren (alle produkter), pentiopyrad (alle produkter), picoksystrobin (alle produkter), propikonazol (alle produkter), pydiflumetofen (alle produkter), tebukonazol (alle produkter), tolklofos-metyl (poteter) og tolfenpyrad (alle produkter).
Forordningen 2022/1324 er fastsatt i EU, og endringene i MRL vil gjelde umiddelbart når forordningen tas inn i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene, vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det laveste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller en akutt helserisiko, danner alltid grunnlaget for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Konsekvensvurdering
Implementering av Codex-MRL-er er en fordel i forhold til å legge rette for internasjonal handel i form av import/eksport med land utenfor EU/EØS. Forbrukerbeskyttelsen for europeiske forbrukere ivaretas samtidig fordi det kun er de Codex-grenseverdiene som er vurdert som trygge av EFSA som vurderes å tas inn i EU-regelverket.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for benzovindiflupyr, boskalid, fenazakvin, fluazifop-P, flupyradifuron, fluksapyroksad, fosetyl-Al, isofetamid, metaflumizon, pyraklostrobin, spirotetramat, tiabendazol og tolklofos-metyl. Disse stoffene er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU.
Endringene skjer på bakgrunn av at EU fastsetter nye Codex-grenseverdier for stoffene der disse er vurdert å ikke medføre helsefare for europeiske forbrukere. Der Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har vurdert at det kan være problemer knyttet til enten manglende dokumentasjon om stoffenes toksikologiske egenskaper eller at det kan være akutt helsefare for europeiske forbrukere knyttet til vurdering av inntak har EU lagt ned reservasjoner mot fastsettelse av grenseverdiene i regelverket på møtet i CCPR (Codex-komiteen for plantevernmiddelrester) i 2021.
For thiabendazol har EFSA identifisert et mulig problem knyttet til akutt unntak for thiabendazol i søtpotet, og den nye Codex-grenseverdien for søtpotet vil derfor ikke tas inn i EU regelverket.
EU har også reservert seg mot å implementere Codex-grenseverdier for de følgende plantevernmiddelrest-/produktkombinasjonene; acetoklor (alle produkter), afidopyropen (alle produkter), bifentrin (alle produkter), boskalid (kjernefrukt), buprofezin (alle produkter), karbendazim (alle produkter), cyclaniliprole (alle produkter), cypermethrin (inkludert alfa- og zeta-cypermetrin) (alle produkter), dikamba (alle produkter), flonicamid (alle produkter), fluazifop-P (hyllebær og jordbær), fluensulfon (alle produkter), fosetyl-Al (kaffebønner), glyfosat (alle produkter), mandestrobin (rapsfrø), metaflumizone (druer), metkonazol (alle produkter), metopren (alle produkter), pentiopyrad (alle produkter), picoksystrobin (alle produkter), propikonazol (alle produkter), pydiflumetofen (alle produkter), tebukonazol (alle produkter), tolklofos-metyl (poteter) og tolfenpyrad (alle produkter).
Forordningen 2022/1324 er fastsatt i EU, og endringene i MRL vil gjelde umiddelbart når forordningen tas inn i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene, vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det laveste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller en akutt helserisiko, danner alltid grunnlaget for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Konsekvensvurdering
Implementering av Codex-MRL-er er en fordel i forhold til å legge rette for internasjonal handel i form av import/eksport med land utenfor EU/EØS. Forbrukerbeskyttelsen for europeiske forbrukere ivaretas samtidig fordi det kun er de Codex-grenseverdiene som er vurdert som trygge av EFSA som vurderes å tas inn i EU-regelverket.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.