Prospektforordningen 2017 om verdipapirer
Anmodning om fortolkning sendt til EFTA-domstolen 29.7.2020 og kunngjort 8.9.2020
Prospektforordningen etablerer et revidert regelverk for samordning av kravene til utforming, kontroll og distribusjon av prospekt ved offentlige tilbud av verdipapirer. Forordningen trådte hovedsakelig i kraft i 2019 og erstatter prospektdirektivet fra 2003. Gjennomføring av prospektforordningen innebærer at verdipapirhandellovens kapittel 7 er erstattet med forordningens regler på området for EØS-prospekt. Innlemming i EØS-avtalen krevde derfor Stortingets samtykke.
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.2.2019)
Sammendrag av innhold
De overordnede formål med endringene som følger av prospektforordningen er å harmonisere og forenkle de regler som gjelder for krav til informasjonsgivning i forbindelse med tilbud om tegning eller kjøp samt ved notering av omsettelige verdipapirer i EØS-området. Sentrale mål med de nyereglene er å redusere kostnadene og dokumentasjonsbyrden for utstedere, samtidig som hensynet til tilstrekkelig investorbeskyttelse ivaretas. Forordningen utgjør et viktig element i etableringen av kapitalmarkedsunionen.
Innholdet er beskrevet i NOU 2018:10. Prospektforordningen medfører viktige endringer i dagens regelverk, herunder endringer i virkeområdet for prospektreglene og relevante unntaksregler. Det innføres også nye former for prospekt som skal gi enklere tilgang til kapital for små og mellomstore bedrifter. Videre innføres forenklede prospektkrav og mulighet for raskere godkjennelsesprosess for noterte utstedere gjennom innføring av regelverk for universelt registreringsdokument.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Prospektforordningen erstatter prospektdirektivet fra 2003 og endringsdirektivet fra 2010. Forordningen erstatter også kommisjonsforordning (EF) nr. 809/2004 med senere endringer som er gitt i medhold av prospektdirektivet. Prospektforordningen skal utfylles av en rekke rettsakter som ennå ikke er vedtatt i EU. Gjennomføring av prospektforordningen innebærer at verdipapirhandellovens kapittel 7 må erstattes med forordningens regler på området for EØS-prospekt, mens det er adgang til å utarbeide nasjonale regler for tilbud som faller under forordningens beløpsgrense.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av prospektforordningen innebærer ingen direkte kostnader for investorene. Idet formålet med det nye regelverket er forenkling, antas at det ikke vil påløpe økte kostnader hos utsteder. Innføringen av det nye regelverket vil medføre økt bruk av ressurser en periode for Finanstilsynet. Det må også utarbeides IT systemer for rapportering til ESMA.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Beslutningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Prospektforordningen ble vedtatt i EU 14. juni 2017 og trer i kraft i sin helhet i EU 21. juli 2019. Visse unntak fra prospektplikt trådt i kraft i EU fra 20. juli 2017. Beløpsgrensen for å utarbeide tilbudsprospekt etter forordningen ble endret med virkning fra 21. juli 2018 i EU.