Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/1177 av 23. april 2024 om suspensjon av godkjenning av teknisk utstyr for sivil luftfart merket med EU-stempel
Sikkerhet i sivil luftfart: midlertidig oppheving av merking med EU-stempel
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 25.4.2024
Redaksjonens kommentar
Kommisjonsbeslutningen blir opphevet med virkning fra 1. september 2024 av kommisjonsbeslutning (EU) 2024/2109.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.6.2024)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005.
Rettsakten her viser til beslutning E(U) 2021/2147 som etablerer liste over teknisk utstyr som har godkjenning etter forordning (EU) 2015/1998 og som har fått EU-stempel ("EU Stamp"). EU-stempel indikerer at utstyret oppfyller de ytelseskravene teknisk utstyr skal ha. Gjennom beslutning (EU) 2021/2147 har Kommisjonen anerkjent godkjenningsprosessen som gjøres av European Civil Aviation Conference (ECAC) for å være en obligatorisk forutsetning forut for godkjenning av teknisk utstyr.
Kommisjonen skal opprettholde en konsolidert unionsdatabase som har oversikt over hvilket teknisk utstyr som er gitt EU-stempel. Dette er teknisk utstyr som kan installeres og brukes i hele EU-området. Listen finnes i annekset til beslutning (EU) 2021/2147 og vil oppdateres regelmessig ettersom teknisk utstyr kommer til.
I samsvar med forordning (EU) 2015/1998 pkt. 12.0.4.1 skal EU-Kommisjonen, dersom de mottar informasjon som indikerer at teknisk utstyr ikke oppfyller standarder som de er godkjent for, suspendere EU-stempelet. Kommisjonen kan også gjøre det basert på begjæring fra medlemsstatene. Teknisk utstyr som får EU-stempelet suspendert kan ikke bli utplassert og deler av utstyret som allerede er installert skal opereres i henhold til kompenserende tiltak.
EU-Kommisjonen har mottatt informasjon om en spesifikk konfigurasjon av standard C3 ETD system for kabinbagasje som listet i "Union database on supply chain security - security equipment" ikke møter de påkrevde ytelseskravene for gjennomlysning av flytende væske i bagasjen. Konfigurasjonen kan fortsatt benyttes i samsvar med med standard C3 for gjennomlysning av kabinbagsje, men med begrenset gjennomlysning av maksimalt væskevolum for hver beholder av flytende væske til maksimalt 330 ml.
Konsolidert Union database som lister opp teknisk utstyr tillatt for installasjon og bruk i EU/EØS-området må oppdateres. Endringsbeslutning 2024/1177 påvirker innholdet i listen som følger av beslutning (EU) 2021/2147.
Beslutningen vil være gjeldende i EU på den tjuende dag etter publisering i Official Journal.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ny rettsakt gis med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100. Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.(securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynet har ikke identifisert noen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter eller norske aktører. Per nåværende tidspunkt er det ingen norske luftfartsaktører som benytter teknisk utstyr som angitt i beslutning (EU) 2024/1177. Rettsakten vil ikke ha umiddelbar betydning for norske luftfartsaktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Beslutning 2024/1177 påvirker opplisting av det tekniske utstyret i beslutning (EU) 2021/2147 som er godkjent av EU (ECAC) og har fått et EU stempel.
Utstyret er også listet i den nye KSDA2, som er gammel RA/KC basen. Informasjon om teknisk utstyr vil kunne hentes ut derfra ved behov.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten faller innenfor EFTAs hurtigprosedyre.