Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/883 av 21. mars 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2021/535 med hensyn til område for plassering av andre bakre kjennemerke for tilhengere og massen av energilagringssystemer, og om retting av den forordningen
Sikkerhetsforordningen om typegodkjenning av motorvogner: endringsbestemmelser og rettelse
Norsk forskrift kunngjort 6.8.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 7.11.2023 med tilbakemeldingsfrist 5.12.2023
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 29.02.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.3.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.5.2024
- EØS-komitebeslutning 5.7.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.8.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/883 endrer gjennomføringsforordning (EU) 2021/535 som fastsetter prosedyrer og tekniske spesifikasjoner for typegodkjenning av kjøretøy og komponenter med hensyn til generell sikkerhet. Forordningen består av 3 artikler og 2 vedlegg.
De viktigste endringene i denne forordningen er:
- Endret virkeområde for krav om montering av en ekstra baknummerplate for tilhengere.
- Endring av overgangsbestemmelser for kjøretøy i klasse O3 og O4, som trenger mer tid til tilpasning, mens kjøretøy i klasse O2 unntas fra kravet på grunn av konstruksjonsmessige begrensninger.
- Innføring av bestemmelser for merking av kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN) for å sikre sporbarhet.
- Fleksibilitet i plassering av fornummerplater grunnet tekniske begrensninger knyttet til sensorer, radarer og kameraer.
- Supplering av tekniske krav til vindusvaskersystemer og optimalisering av prøveprosedyrer for avrimings- og avduggingssystemer.
- Innføring av regler for slepekapasitet for strandede kjøretøyer for å sikre at de kan fjernes fra veien.
- For utslippsfrie kjøretøy skal den ekstra massen av energilagringssystemer tas med i beregning av gjennomsnittlige spesifikke utslipp fra N1-kjøretøyer, samt krav om registrering av energilagringssystemets masse i typegodkjenningsattesten
- Korrigering av feil og uriktige henvisninger i forordningen.
- Utsettelse av anvendelsesdatoen for bestemmelser om energilagringssystemer for å gi produsenter og godkjennende myndigheter tid til tilpasning.
Nærmere om endringer/rettelser i artiklene til forordning 2021/535 som følge av ny forordning (EU) 2024/883
Artikkel 12:
- Nytt punkt 3a: - Fra 7. juli 2024 skal typegodkjennende myndigheter nekte EU-typegodkjenning av nye kjøretøytyper i klasse O3 og O4 som ikke oppfyller de tekniske spesifikasjonene for montering og festing av andre baknummerplater.
- Endret punkt 4: - Fra 7. juli 2026 skal nasjonale myndigheter nekte registrering, omsetning og ibruktaking av kjøretøy i klasse O3 og O4 som ikke oppfyller de tekniske spesifikasjonene for montering og festing av for- og baknummerplater.
- Nye punkt nr.4a og 4b: - Fra 7. juli 2025 skal typegodkjennende myndigheter nekte EU-typegodkjenning av nye kjøretøytyper som ikke oppfyller de tekniske spesifikasjonene for slepeanordninger. - Fra 7. juli 2027 skal nasjonale myndigheter nekte registrering, omsetning og ibruktaking av kjøretøy som ikke oppfyller de tekniske spesifikasjonene for slepeanordninger.
Artikkel 6:
- Avsnitt 3 og 4 endres slik at henvisningene til seksjonene i vedlegg XIII blir korrekte.
Nærmere om endringer/rettelser i vedleggene til forordning 2021/535 som følge av ny forordning (EU) 2024/883
I vedlegg II, III, IV, VI, VII og XIII gjøres følgende endringer:
- Vedlegg II:
- Alle kjøretøy skal merkes med en unik VIN-kode ved produksjonens slutt, og produsenten skal sikre sporbarhet i 30 år.
- Vedlegg III:
- Kjøretøy i klasse O3 og O4 skal ha to områder for montering av baknummerplater. (Tidligere omfattet kravet også kjøretøy i klasse O2)
- En toleranse på opptil ± 15° kan tillates for plassering av fornummerplaten av tekniske årsaker.
- Spesifikasjoner for andre bakre nummerplate er oppdatert.
- Vedlegg IV:
- Frontrutevaskersystemer kan inkludere funksjoner for å redusere overtrykk ved blokkering, gitt visse betingelser.
- Det er spesifikasjoner for rensing av frontruter og måling av temperatur i prøvningslokaler.
- Vedlegg VI:
- Justeringer i prøvningsprosedyrene for temperaturstabilisering og rensing av frontruter.
- Dampgeneratorens plassering er spesifisert.
- Vedlegg VII:
- Slepekapasitet: Kjøretøy må kunne slepes eller settes i slepetilstand uten spesialverktøy, med unntak for visse skadede kjøretøy.
- Vedlegg XIII:
- De følgende endringene gjøres for å tilpasse de tekniske bestemmelsene til forordning (EU) 2019/631.
- Masse av energilagringssystemet for utslippsfrie kjøretøy i klasse N1 skal dokumenteres og verifiseres.
- Bestemmelser for hvordan angi masse av energilagringssystemet for utslippsfrie kjøretøy i klasse N2 og N3 skal dokumenteres og verifiseres er lagt til.
- Krav om angivelse av masse av energilagringssystemet for utslippsfrie kjøretøy på fabrikantens plakat og i typeattesten er lagt til.
I vedlegg II, VIII, XIII og XIV gjøres følgende rettelser:
- Vedlegg II:
- Endring av kontrollsiffer 7 i tabellen til: "7 7/11 0,636".
- Vedlegg VIII:
- Definisjon av "løftbar aksel" oppdateres i henhold til vedlegg XIII.
- Vedlegg XIII:
- Definisjon og betingelser for "utsvingsradius baktil" og utstyr som ikke påvirker lengde, bredde og høyde justeres.
- Formel og betingelser for kjøretøyets lengde i forhold til frontgitter og utstikkende deler spesifiseres.
- Oppdatering av tabell for kjøretøyets lengde med anordninger for festing av presenning.
- Oppdatert tillegg til EU-typegodkjenningsattesten for kjøretøy som overskrider maksimale dimensjoner.
- Vedlegg XIV:
- Opplysningsskjemaer for EU-typegodkjenning av kjøretøy med hydrogensystem og hydrogenkomponenter revideres.
- Krav til innsendelse av opplysninger, tegninger, og fotografier spesifiseres.
Disse endringene sikrer at dokumentasjonen og tekniske spesifikasjoner for kjøretøy overholder de nyeste kravene og standardene i EU-regelverket
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2024/883 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningen som endres (2024/883) er implementert i bilforskriften.
Forodningen vil ikke medføre adminstrative eller økonomiske konsekvenser utover arbeidet i forbindelse med implementering av forskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track'). Den blir da ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forordningen er relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i arbeidsgrupper (EU's tekniske kjøretøykomite, TCMV) hvor denne forordningen har vært diskutert.
Status
Forordningen ble vedtatt den 21. mars 2024, og trådte i kraft i EU 20 dager senere.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring ila juni 2024.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 05.07.24, beslutning nr. 154/2024. Endringsforskrift ble vedtatt og kunngjort 05.08.24 (e.i.f. 07.08.24) og Form 1 ble sendt ESA samme dag.