Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1772 av 12. september 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) nr. 923/2012 med hensyn til driftsreglene knyttet til bruk av lufttrafikkstyrings- og flynavigasjonstjenestesystemer og -komponenter i det felles europeiske luftrommet og om oppheving forordning (EF) nr. 1033/2006
Standardisert regelverk for europeisk lufttrafikk: endringsbestemmelser om driftsregler for brukere av luftrommet
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 23.10.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 15.9.2023
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.5.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt en forordning som i hovedsak gjelder flyoperative krav knyttet til bruk av utstyr og funksjonaliteter i samhandlingen med flysikringstjenestene.
Bakgrunnen for rettsakten er et ønske om å forbedre det regelverket som i dag finnes for å sørge for at utstyr som tas i bruk i flysikringstjenestene er i samsvar med nødvendige krav.
Frem til 12. september 2023 var reglene om krav til og samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr overordnet hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen» for det felles europeiske luftrom). Samvirkingsforordningen er opphevet i EU jf. ny EASA-basisforordning, (EU) 2018/1139, men slik at reglene om ATM/ANS-utstyr likevel ble gjeldende frem til 12. september 2023. Innen denne datoen skulle kommisjonen lage nye regler på området, og det er slikt regelverk som nå er vedtatt.
Den nye rettsakten inngår i en regelverkspakke som overordnet består av to deler:
- Nye regler om samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr, herunder krav til godkjenning av organisasjoner som skal designe/produsere slikt utstyr.
- Oppheving av åtte «interoperabilitetsforordninger», gitt med hjemmel i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004. Dette knytter seg til Data Link, 8,33 kHz kanalseparasjon, transponderkrav, initielle flygeplaner, m.m. De materielle reglene i disse forordningene videreføres i nye rettsakter.
Mer presist består regelverkspakken av følgende fem rettsakter:
- (EU) 2023/1768: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning av ATM/ANS-utstyr.
- (EU) 2023/1769: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning («approval») av foretak som er involvert i design og/eller produksjon av ATM/ANS-utstyr.
- (EU) 2023/1770: En kommisjonsforordning som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (data link, 8,33 kHz radio, transponder), og som opphever forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.
- (EU) 2023/1771: En endring av kommisjonsforordning (EU) 2017/373 som tar inn relevante krav som berører ytere av flysikringstjenester, og som opphever forordningene 1032/2006, 633/2007 og 262/2009.
- (EU) 2023/1772: En endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha data link. Denne forordningen opphever forordningen 1033/2006.
Dette notatet gjelder den femte av disse foreslåtte rettsaktene, det vil si endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha DataLink.
Bakgrunnen for rettsakten er altså at åtte forordninger gitt med grunnlag i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004, nødvendigvis måtte «re-hjemles» som følge av at samvirkingsforordningen er opphevet i EU. De materielle bestemmelsene i disse forordningene følger EASAs regelverksmetodikk og som organiseres etter hvem kravene i bestemmelsene retter seg mot. Dette innebærer at krav til ytere av flysikringstjenester tas inn i eksisterende kommisjonsforordning (EU) 2017/373, operasjonelle krav til luftromsbrukerne og lufttrafikktjenesten tas inn i kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA), utstyrskrav til luftromsbrukere tas inn i en ny forordning om krav til flyutstyr til bruk i det felles europeiske luftrommet.
Forordningen som endrer forordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) tar inn operative krav på to områder:
- Krav til flygeplaner, det vil si innlevering, innhold, komplettering, aksept og endringer av disse.
- Krav til prosedyrer for kommunikasjon mellom flygeledere og piloter via DataLink.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Som vist til ovenfor, var kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet (SES) frem til 12. september 2023 hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen»). Samvirkingsforordningen er opphevet i EU gjennom ny EASA basisforordning på flysikkerhetsområdet, (EU) 2018/1139, men slik at regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet ble gjeldende frem til 12. september 2023. Forordning (EU) 2018/1139 ble gjort til norsk rett 1. juli 2024 og det ligger dermed til rette for å ta inn foreliggende rettsakt (og andre) til erstatning for tidligere kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet som er nå er opphevet i EU.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Siden rettsakten i seg selv ikke er ment å medføre noen materielle endringer, antas det ikke å ville få økonomiske og administrative konsekvenser av betydning. Flyoperatører må trolig gjøre enkelte mindre administrative tilpasninger, i form av tilpasninger av referanser i interne håndbøker, prosedyrer, etc. Det samme vil gjelde for Luftfartstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at rettsakten fremstår som EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst. Samferdselsedepartementet er enig i denne vurderingen.
Status
Status for regelverket er at det ble vedtatt av kommisjonen 12. september 2023, og gitt virkning fra 5. oktober 2023.
Forordning (EU) 2018/1139 ble gjort til norsk rett 1. juli 2024 og det ligger dermed til rette for å ta inn foreliggende rettsakt i EØS-avtalen og i norsk rett.