Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/404 av 30. januar 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) nr. 923/2012 med hensyn til oppdateringer av relevante ICAO-bestemmelser, fullføring av prosedyren ved svikt i radiokommunikasjonen og sletting av tillegget til vedlegget til nevnte forordning
Standardisert regelverk for europeisk lufttrafikk: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 5.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 11.4.2024
- EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.11.2024)
Sammendrag av innhold
Europakommisjonen har vedtatt en regelverkspakke som består av tre endringsforordninger (RMT.0476):
- Gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjelder en oppdatering av forordning (EU) 923/2012, som fastsetter felleseuropeiske flygeregler og operative krav til flynavigasjonstjenesten (standardised European rules of the air (SERA)),
- Gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) 2017/373, som stiller krav felleseuropeiske krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester og andre nettverksfunksjoner for lufttrafikkstyring, samt tilsyn med disse,
- Delegert forordning (EU) 2024/405, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) nr. 139/2014 om felleseuropeiske krav til lufthavner.
Hovedmålet med regelverksoppdateringen er å sikre nødvendig vedlikehold og utvikling av SERA-regelverket, særlig knyttet til oppdateringer i globale standardiseringsregler fastsatt av ICAO (den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) under Chicago-konvensjonen. Norge og andre stater som har sluttet seg til Chicago-konvensjonen er i utgangspunktet pliktig til å tilpasse seg endringer i disse globale standardiseringsreglene, noe avhengig av hvilket nivå disse fastsettes på.
Ettersom de tre forordningene - (EU) nr. 923/2012, (EU) 2017/373 og (EU) nr. 139/2014 – har nær sammenheng og til dels overlapper hverandre, vil endringer i den ene av disse ofte medføre behov for endringer i de andre. I denne regelverkspakken er det hovedsakelig endringer i SERA-regelverket (forordning (EU) nr. 923/2012) som medfører behov for tilpasninger i de to andre forordningene.
Dette notatet gjelder gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjør endringer i SERA-regelverket, det vil si forordning (EU) nr. 923/2012. Endringene går hovedsakelig ut på
- oppdatering og presisering av enkelte definisjoner.
- innføre en regel om hvordan det skal håndteres usikkerhet på manøvreringsområdet på en lufthavn der det ytes lufttrafikktjenester.
tilpasninger av reglene om
- spesielle VFR-flyginger («special VFR»)
- klareringer fra flygekontrolltjenesten
- plikten til å følge en innlevert flygeplan
- posisjonsrapportering for flyginger underlagt flygekontrolltjeneste
- prosedyrer ved kommunikasjonsfeil
- rapportering av baneforhold i ATIS (automatic terminal information service)
- utveksling av rapporter fra luftfartøyer
- identifikasjonssetting av luftfartøyer
- overføring av tall ved radiotelefoni
- bruken av begrepet «take off» ved radiotelefoni/fraseologi
- første anrop til en ATS-enhet etter en endring av luft-bakke talekommunikasjonskanal
- spesielle kommunikasjonsprosedyrer
- innføre en ny bestemmelse om prosedyrer ved radiokommunikasjonsfeil
- fjerne en bestemmelse om bruk av relékommunikasjonsteknikk
- innføre en ny regel om melding om mistanke om smittsomme sykdommer eller annen folkehelserisiko om bord i et fly
- diverse endringer i vedleggene til SERA, herunder innholdet i standardiserte meldingsrapporter
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 923/2012 har i utgangspunktet hjemmel i råds- og parlamentsforordningene (EF) nr. 551/2004 og (EF) nr. 216/2008, som igjen er hjemlet i TFEU art. 100. Forordning (EF) nr. 216/2008 er imidlertid erstattet med (EU) 2018/1139, som dermed er hjemmel for rettsakten (EU) 2024/404.
Forordning (EU) 2024/404 ble inntatt i EØS-avtalen 25. oktober 2024. Forordningen ble gjennomført i norsk rett 2. november 2024, ved tilpasning av forskrift 14. desember 2016 nr. 1578 om lufttrafikkregler og operative prosedyrer, som er den forskriften som gjennomfører forordning (EU) nr. 923/2012 i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Regelverksendring av SERA retter seg mot piloter og flygeledere, og påvirker dermed flyoperatører og tjenesteytere. I tillegg påvirkes Luftfartstilsynet noe. Endringene oppfattes bare å få slike økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene at de kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Luftfartstilsynet finner rettsakten akseptabel og uten behov for tilpasninger.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 30. januar 2024, og gjennomført i norsk rett ved endring av forskrift 14. desember 2016 nr. 1578 om lufttrafikkregler og operative prosedyrer 2.november 2024.