Vekt- og dimensjonsdirektivet for motorvogner (kodifiseringsforslag 2021)
Progresjon
EØS-notat offentliggjort 14.6.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.6.2022)
Sammendrag av innhold
Rådsdirektiv 96/53/EF av 25. juli 1996 regulerer tillatte dimensjoner i nasjonal og internasjonal trafikk, og tillatte vekter i internasjonal trafikk. Direktivet har vært endret flere ganger, gjennom direktiv 2002/7/EF, direktiv 2015/719/EU, beslutning (EU) 2019/984 og senest ved forordning (EU) 2019/1242.
Ved direktiv 2002/7/EF, ble hoveddirektivets virkeområde (96/53/EF) utvidet fra godstransport til også å omfatte persontransport og busser. Ved endringsdirektiv 2015/719/EU ble det gjort en rekke endringer for å legge til rette for bruk av kjøretøy med grønne drivlinjer og aerodynamisk utforming og intermodal transport, samt å styrke kontrollen av overholdelse av direktivets bestemmelser. Ved forordning (EU) 2019/1242 ble det gjort ytterligere tillempinger for nullutslippskjøretøy. Det ble også gitt en tilhørende gjennomføringsforordning om bruk av bakmonterte aerodynamiske innretninger ved forordning (EU) 2019/1916.
Direktivet ble lagt frem av Kommisjonen 7. desember 2021. Det nye direktivet erstatter de forskjellige rettsakter som er innarbeidet i direktivet, av klarhets- og rasjonaliseringshensyn. Forslaget endrer ikke innholdet i rettsaktene som kodifiseres, og er kun ment å være en sammenskriving av disse hvor kun de formelle endringene som er nødvendige av hensyn til selve kodifikasjonen gjennomføres.
Merknader
Direktivet vil erstatte direktiv 96/53/EF med endringer, men endrer ikke gjeldende rett eller innfører ny rett. Direktiv 96/53/EF er tatt inn i EØS-avtalen og er gjennomført i forskrift om bruk av kjøretøy kapittel 5.
Rettslige konsekvenser
Kodifiseringen av direktiv 96/53/EF og senere endringsrettsakter, innebærer ingen materielle endringer.
Det må gjøres oppdatering av feltene for EØS-henvisning i forskrift om bruk av kjøretøy (FOR-1990-01-25-92), forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (FOR-1994-10-04-918) og forskrift om gebyr for overlasting (FOR-1971-12-17-1). I forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil (FOR-2012-07-05-817), og den kommende nye forskriften om dette, må henvisning til 96/53/EF i fotnote 1 til tabellen i vedlegg 1 oppdateres.
Henvisninger til direktiv 96/53/EF i forskrift om bruk av kjøretøy §§ 5-2, 5-3 og 5-4 må oppdateres med henvisning til nytt direktiv.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivforslaget innebærer ingen økonomiske eller administrative konsekvenser utover oppdatering av hjemmelshenvisninger i nevnte regelverk. I tillegg må også henvisninger i Statens vegvesens instruks for trafikkontroll langs veg oppdateres.
Det kan forekomme merknader i vognkort og autosys som henviser til 96/53/EF og endringsdirektiver. Det vil antakelig være tilstrekkelig å informere eller instruere aktuelle instanser om at henvisning til 96/53/EF, eventuelt artikkelnummer, også vil være gyldig etter at direktivet er erstattet.
Sakkyndige instansers merknader
Forslaget kodifiserer rettsakter som i all hovedsak er tatt inn i EØS-avtalen.
Forslag til konsoliderende direktiv henviser til blant annet forordning (EU) 2018/858 som er en ny rammeforordning for godkjenning av kjøretøy. (EU) 2018/858 er inkludert i EØS-komitébeslutning av 18. mars 2022, men ikrafttredelsen avventer konstitusjonelle krav fra EFTA-landene i henhold til art. 103 i EØS-avtalen. Implementering av forordningen har vært planlagt mot slutten av juni, og vil dermed antakelig være på plass når det blir aktuelt å implementere det konsoliderende direktivet.
Vurdering
Forslaget anses EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Forslaget ble lagt frem av Kommisjonen 7. desember 2021. Forslaget er foreløpig ikke vedtatt.