Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/791 av 28. februar 2024 om endring av forordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til forbedring av gjennomsiktighet av markedsopplysninger, fjerning av hindringer for et konsolidert offentliggjøringssystem, optimalisering av handelsforpliktelsene og forbud mot å motta betalinger for videresending av kundeordrer
Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 8.3.2024
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 29.6.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 16.1.2024
- Rådsbehandling 20.2.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.6.2024)
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet med endringene er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved forordning (EU) 2024/791 som er omhandlet i dette notatet. Endringene i MiFID II er gjort i direktiv (EU) 2024/790.
Konsolidert offentliggjøringssystem (CTP)
Ved gjennomføringen av MiFID II i norsk rett ble regulering av datarapporteringstjenester implementert i verdipapirhandelloven kapittel 14, og konsolidert offentliggjøringssystem er en slik rapporteringstjeneste. Med et konsolidert offentliggjøringssystem menes et foretak med tillatelse til å samle inn handelsinformasjon fra regulert marked, multilateral handelsfasilitet, organisert handelsfasilitet og godkjent offentliggjøringsordning, og til å konsolidere og samle slik handelsinformasjon i en felles datastrøm som skal gjøres offentlig tilgjengelig for markedsaktørene ('consolidated tape providers' eller 'CTP').
Tidligere regelverk har ikke i tilstrekkelig grad insentivert til etablering av europeiske CTPer, og regelverket er derfor endret:
- ESMA skal gjennomføre separate utvelgelsesprosedyrer for CTPer for obligasjoner, aksjer og ETFer og OTC-derivater. Først når ESMA har pekt ut en CTP, skal den søke om tillatelse fra ESMA.
- Handelsplasser, systematiske internaliserere, andre verdipapirforetak og APAar ('approved publication arrangements') (med noen unntak for mindre aktører) er forpliktet til å utlevere handelsinformasjon til CTPer.
- Utleveringen av handelsinformasjon til CTPer skal gjøres vederlagsfritt.
- Handelsinformasjonen skal overføres til CTPen i et harmonisert høykvalitetsformat så nær sanntid som mulig og det stilles strenge krav til datakvaliteten.
- CTPen skal formidle handelsinformasjonen til brukerne gjennom en kontinuerlig elektronisk direkte datastrøm på ikke-diskriminerende vilkår, så nær sanntid som teknisk mulig
- CTPen kan ta betalt for tilgangen til handelsinformasjonen også etter 15 minutter (som er avgrensingen etter tidligere regelverk).
Synkronisering av klokker
Systemiske internaliserere, APAer og CTPer omfattes nå av regelen om sykronisering av klokker som ble innført med MiFID II. Tidligere gjaldt regelen bare for regulert marked og dets medlemmer. Synkronisering av klokker er viktig blant annet for å sørge for at handelsinformasjon kan overføres direkte til en CTP, for å bedre kunne avdekke og forhindre markedsmisbruk og for å kunne overvåke ordre på tvers av handelsplasser.
Forbud mot å motta vederlag for å utføre ordrer ved en bestemt handelsplass
MiFIR får en ny regel som gir forbud mot betaling for ordreflyt. Bestemmelsen forbyr at verdipapirforetak mottar noen form for vederlag fra en tredjepart for å utføre en ordre på en bestemt utførelsesplass eller for å videreformidle kundeordre til noen tredjepart for utførelse på en bestemt utførelsesplass (betaling for ordreflyt), når kunden er ikke-profesjonell, eller har valgt å bli behandlet som profesjonell.
Offentliggjøring av handelsinformasjon
Det gjøres flere endringer i reglene om pre- og posttrade transparens, herunder:
- Reglene som setter grenser for handel i "dark pools" endres ("double volume cap" endres til en "single colume cap" på 7% hele markdet).
- Definisjon av "likvide markder" endres
- Endrede transparenskrav for systematiske internaliserere (SIer)
- Handelssystemene "Request for quote" og "voice trading" ikke lenger underlagt pre-trade transparency regimet.
- Reglene for pre-trade transparency for non-equity instrumenter splittes slik at det er en bestemmelse for derivater og en bestemmelse for andre non-equity instrumenter (primært obligasjoner). Hvorvidt derivater vil være underlagt krav om pre-trade transparency, vil nå baseres på derivatets karakteristikker og ikke hvorvidt det er "traded on a trading venue".
- Reglene for post-trade transparency for non-equities endres. ESMA skal fastsette regimet for utsettelse av pris og volum for obligasjoner, strukturerte produkter og utslippstillatelser, og hvorvidt man omfattes av utsettelsesregimet skal bestemmes ut ifra størrelse på transaksjonene og likviditeten i det aktuelle instrumentet. ESMA skal fastsette terskler. Kompetente myndigheter har en særskilt adgang til å utvide perioden for utsettelser for statsobligasjoner utstedt av "eget" land.
Annet
Endringene innebærer også flere nye definisjoner, blant annet definisjoner som er viktige for konsolidering/harmonisering av markedsdata, eksempelvis hva som er definert som 'core market data'. Vidare er en rekke bestemmelser foreslått flyttet fra MiFID II til MiFIR for å oppnå en høyere grad av harmonisering av regelverkene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirhandelloven (§ 8-1).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Det må vurderes om tilpasninger må gjøres ettersom forordningen gjør endringer i regelverk som ikke er gjennomført i EØS-avtalen.