Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1155 av 12. juni 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder om inn- og utdata knyttet til konsoliderte datastrømmer, synkroniseringen av forretningsklokker og inntektsdeling for tilbyderen av et konsolidert offentliggjøringssystem for aksjer og ETF-er, og oppheving av delegert forordning (EU) 2017/574
Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): utfyllende bestemmelser om inn- og utdata for konsoliderte offentliggjøringssystem
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.12.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 12.6.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 3.11.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.12.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen oppstiller en rekke tekniske krav til konsoliderte offentliggjøringssystemer og krav til synkronisrering av klokker for å sikre éntydig tidspunkt ved ordrer og handler i finansielle instrumenter, Det gis også regler om hvordan tilbydere av et konsolidert offentliggjøringssystem skal dele inntekter med foretak som har bidratt med data når det gjelder aksjer og andeler i børshandlede fond (ETF-er). En tidligere kommisjonsforordning ((EU) 2017/574) om krav til forretningsklokker oppheves fordi hjemmelen for å vedta den er flyttet fra verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II, direktiv 2014/65/EU) til verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR, forordning (EU) nr. 600/2014). Regler om slike klokker er nå inntatt i forordningen omtalt i dette notatet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift. Det innebærer at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen. Det er naturlig at det skjer i verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, foretak eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel. Avhengig av når rettsakten kan tre i kraft for EØS/EFTA-landene, bør det vurderes en tilpasning av datoen i artikkel 26 om anvendelse av de nye kravene til synkronisering av forretningsklokker. Det er derfor huket av for "til vurdering" for tekniske tilpasningstekster under EFTA-prosessen.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådte i kraft i EU 23. november 2025. De nye kravene til synkronisering av forretningsklokker skal gjelde fra 2. mars 2026. Rettsakten er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.