Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 av 16. mai 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2016/799 med hensyn til en smart overgangsfartsskriver og dens bruk av Galileos åpne tjeneste for autentisering av navigasjonsmeldinger og om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2021/1228
Fartsskriverforordningen: overgangsbestemmelser for bruk av OSNMA
Norsk forskrift kunngjort 6.6.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.5.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.9.2023
- EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.1.2024)
Sammendrag av innhold
Saken er gjenstand for fast track-prosedyre og skal ikke vedtas av Spesialutvalget for transport.
Gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 gjelder endring av gjennomføringsforordning (EU) 2016/799 om bruk av overgangsfartsskriver og OSNMA og gjennomføringsforordning (EU) 2021/1228 om tekniske spesifikasjoner for smarte fartsskrivere.
Gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 inneholder tre artikler og ett vedlegg.
Artikkel 1 innfører vedlegget i (EU) 2016/799. Vedlegget inneholder tekniske spesifikasjoner for bruk av OSNMA i fartsskrivere.
Artikkel 2 innfører nytt avsnitt i (EU) 2021/1228 artikkel 2. Avsnittet etablerer at medlemslandene ikke skal nekte å typegodkjenne nye fartsskrivere, komponenter, kort mv. fra 25. mai 2023.
Artikkel 3 etablerer at forordningen skal tre i kraft på tredje dagen etter publisering i Official Journal of the European Union. Videre etablerer artikkel 3 at forordningen skal gjelde fra 21. august 2023.
Bakgrunn
Ved forordning (EU) nr. 165/2014 er det innført krav om smarte fartsskrivere som er tilknyttet det globale satellittnavigasjonssystemet («GNSS»). De tekniske spesifikasjonene for konstruksjon, utprøving, installering, drift og reparasjon av smarte fartsskrivere og dens komponenter er fastsatt ved forordning (EU) 2016/799.
I forbindelse med Mobilitetspakken ble det gjennom forordning (EU) 2020/1054 innført nye krav til smart fartsskriver, inkludert krav om innføring av smart fartsskriver versjon 2, (G2V2). De nye tekniske kravene i forordning 2016/799 ble gjennomført ved endringsforordning 2021/1228.
Ved forordning 2021/1228 ble bruk av OSNMA obligatorisk i fartsskriveren for bekreftelse av posisjonsregistreringer som gjøres av fartsskriveren ved hjelp av Galileos globale satelittnavigasjonssystem (GNSS). OSNMA-funksjonen skal bidra til vern mot manipulasjon av GPS/GNSS-signaler ("spoofing").
OSNMA er foreløpig i en utprøvingsfase og ble ikke klar innen dato for krav til innføring av smart fartsskriver versjon 2 (G2V2) i nye biler. Dette skaper utfordring og usikkerhet rundt typegodkjenning av den nye fartsskriveren. Særlig når det gjelder hvordan denne vil reagere når endelig versjon av OSNMA foreligger. Det er viktig å sikre seg at fartsskriveren fungerer slik den skal både før og etter at OSNMA foreligger i endelig versjon. I sammenheng med at OSNMA ikke er klar, blir nye G2V2-fartsskrivere ikke installert med full OSNMA-funksjonalitet. Disse kalles "overgangsfartsskrivere" i det følgende. Kjøretøy som førstegangsregistreres kan kun utstyres med overgangsfartsskriver frem til og med 31.
mai 2024 eller inntil fem måneder etter at ferdigstillingserklæring om OSNMA-tjenesten foreligger, avhengig av hvilken dato som er den seneste.
For å forhindre at sjåføren forstyrres av signaler må fartsskriveren ignorere OSNMA-tjenesten frem til skriveren fullt ut kan benytte tjenesten. Dette medfører et behov for en overgangsperiode for smart fartsskriver versjon 2 når det gjelder bruken av OSNMA.
Når OSNMA-tjenesten er klar er det ikke forventet behov for endring i maskinvare, kun en programvareoppdatering (fortalens (9) og (12))Det forutsettes også at programvareoppdateringen ikke kan gjøres «over the air», men vil kreve at kjøretøyene må inn på et godkjent fartsskriververksted.
De tekniske overgangsbestemmelsene tilføyes som et tillegg 17 i vedlegg 1C til forordning (EU) 2016/799.
Særskilt om frister
Gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 inneholder ingen frist for når kjøretøy med «overgangsfartsskrivere» uten OSNMA måtte få oppdatert programvaren sin. EU-kommisjonen foreslo på et tidligere tidspunkt en frist for, men ble møtt med protester fra medlemslandene, særlig på grunn av usikkerheten knyttet til utrulling av nye fartsskrivere og selve OSNMA-funksjonaliteten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen utløser ingen andre rettslige konsekvenser enn oppdatering av EØS-henvisninger i forskrift om kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettslige konsekvenser
Forordningen utløser ingen andre rettslige konsekvenser enn oppdatering av EØS-henvisninger i forskrift om kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 skaper ikke nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser, utover de som allerede følger av grunnrettsaktene (EU) 2016/799 og (EU) 2021/1228. Se "vurderinger" om videre administrativ oppfølging av kjøretøyene når OSNMA-funksjonaliteten er klar.
Vurdering
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten som akseptabel og EØS-relevant.
Gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 gir ikke føringer for hvordan kjøretøy med overgangsfartsskriver skal følges opp når OSNMA-funksjonaliteten er klar.
Samferdselsdepartementet støtter overordnet tiltak for vern mot "spoofing" av fartsskrivere. Departementet bemerker likevel at rettsaktens forhold til øvrige frister for innfasing av G2V2-fartsskrivere kan være utfordrende å ha oversikt over, blant annet for transportbransjen. Derfor er det viktig at myndighetene er tydelige i kommunikasjonen overfor bransjen og tar hensyn til transportbedriftenes behov innenfor det nasjonale handlingsrommet for krav om nye fartsskrivere og oppdatering av disse.
Det fremgår ingen frister for når kjøretøy med overgangsfartsskrivere skal ha for oppdatering til OSNMA-funksjonalitet. Samferdselsdepartementet antar derfor at det er nasjonalt handlingsrom for dette, eventuelt at det senere vil komme avklaringer fra EU. Inntil videre anses det mest nærliggende at de aktuelle kjøretøyene blir pålagt å oppdatere overgangsfartsskriverne sine når de skal inn til periodisk kontroll, etter at OSNMA er meldt klar. Dette vil vurderes nærmere når funksjonaliteten er klar.
Samferdselsdepartementet vurderer at det ikke er behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten er i kraft i EU og planlagt innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens behandling 2. februar.