Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2048 av 4. juli 2023 om retting av delegert forordning (EU) nr. 626/2011, (EU) 2019/2015, (EU) 2019/2016 og (EU) 2019/2018 med hensyn til krav til energimerking av klimaanlegg, lyskilder, kjøle- og fryseskap og kjøle- og fryseskap til bruk i direktesalg
Energimerking: rettelser av krav til klimaanlegg, lyskilder og kjøle- og fryseskap
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 16.10.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 4.7.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 26.9.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.6.2024)
Bakgrunn
Dette regelverket er knyttet til rammeforordning (2017/1369) for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Delegert endringsforordning fastsetter mindre endringer i vedleggene til de gjeldende energimerkeforordningene for klimaanlegg og komfortvifter (626/2011), lyskilder (2019/2015), kjøleapparater (2019/2016) og kjøleapparater til bruk ved direktesalg (2019/2018).
Eksempler på endringer:
Endringer i (EU) nr. 626/2011 om energimerking av klimaanlegg og komfortvifte, eksempler:
Vedlegg I rettes ved at forkortelsen "kWh/a" erstattes med "kWh/h"
Vedlegg III rettes ved at teksten "rundet opp" erstattes med teksten "avrunda", "til nærmeste heltall" erstattes med teksten "til en desimal", "XY" endres til "X,Y" og energimerket endres tilsvarende.
Endringer i (EU) 2019/2015 om energimerking av lyskilder:
Vedlegg VI: I punkt 1(e) (11) og (12) skal "LED- og OLED-lyskilder" erstattes med "LED- og OLED-lyskilder knyttet til strømnettet."
Vedlegg IX: I tabell 9 Verifikasjonstoleranser, skal "CRI og R9 [0–100]" erstattes med "CRI [0–100] og R9."
Endringer i (EU) 2019/2016 om energimerking av kjøleapparater:
Vedlegg VI: I punkt 1, tabell 7, skal den termodynamiske parameter, rc , for tostjernes avdeling endres fra 2,10 til 1,80.
Endringer i (EU) 2019/2018 om energimerking av kjøleapparater til bruk ved direktesalg
I vedlegg IV, punkt 2 bokstav b) endres teksten "Edaglig er energiforbruket av et kjøle/fryseapparat til bruk ved direkte salg, over 24 timer, angitt i kWh/24h og avrundet til tre desimaler" til "Edaglig er energiforbruket av et kjøle/fryseapparat til bruk ved direkte salg, over 24 timer, angitt i kWh/24h og avrundet til tre desimaler og målt i overensstemmelse med temperaturforholdene i tabell 4 for den relevante temperaturklasse".
Merknader
Hovedrettsakten som er en rammerettsakt – energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten), artikkel 194 (2).
Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 01.06. 2013
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i forbrukermerkeloven. Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom endringsforordningen blir innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsforordningen vil løse mindre tekniske problemer som er oppdaget i hovedforordningene. Det antas at endringene vil ha like ubetydelige konsekvenser for norske aktører som for aktørene i EU. Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på nasjonal høring.
Vurdering
NVE vurderer forordningen til å ha liten betydning for norske interesser. NVE vurderer forordningen til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU den 4. juli 2023.