Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/105 av 22. januar 2025 om endring av kommisjonsbeslutning 2006/771/EF om oppdatering av harmoniserte tekniske vilkår innen bruk av radiospektrum for kortdistanseenheter og om oppheving av kommisjonsbeslutning 2014/641/EU om harmoniserte tekniske krav for bruk av radiospektrum til trådløst PMSE-lydutstyr i Unionen
Harmonisert bruk av frekvensressurser trådløse lydopptak og spesielle typer arrangementsutstyr: endringsbestemmelser
EØS-notat offentliggjort 24.2.2025. EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 26.2.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsbeslutning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 13.11.2024
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 23.1.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.1.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning [Utkast] er den niende endringen av SRD-beslutningen (Short Range Device) (2006/771/EF) som harmoniserer frekvensressurser til utstyr for kortdistansekommunikasjon.
Utstyr for kortdistansekommunikasjon er vanligvis massemarkedsført eller bærbart radioutstyr eller begge deler som enkelt kan transporteres og brukes over landegrensene. Forskjeller i vilkårene for tilgang til frekvenser risikerer å skape skadelig interferens med annen radiofrekvensbruk og -tjenester, hindre deres frie bevegelse og øke produksjonskostnadene.
Kommisjonsbeslutning 2006/771/EF og kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538 utgjør det regulatoriske rammeverket for kortdistanseutstyr og støtter innovasjon innenfor et bredt spekter av applikasjoner i det digitale indre markedet.
Ved beslutning 2006/771/EF er de tekniske vilkårene for bruk av radiofrekvenser for et stort utvalg utstyr for kortdistansekommunikasjon som brukes til bl.a. alarmer, lokal kommunikasjon, fjernkontroll, medisinske implantater og medisinsk datainnsamling, intelligente transportsystemer (ITS) og tingenes internett (IoT), inkludert radiofrekvensidentifikasjon (RFID), harmonisert. Som et resultat er utstyr for kortdistansekommunikasjon som oppfyller de harmoniserte tekniske vilkårene kun underlagt en generell autorisasjon i henhold til nasjonal lovgivning.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538 harmoniserer også de tekniske vilkårene for bruk av radiofrekvenser til utstyr for kortdistansekommunikasjon i frekvensbåndene 874-874,4 MHz og 915-919,4 MHz. I disse frekvensbåndene skiller frekvensdelingsmiljøet seg fra resten av radiofrekvensene som brukes av utstyr for kortdistansekommunikasjon, og det er behov for en spesiell regulering. Nevnte gjennomføringsbeslutning åpner for teknisk avanserte RFID-løsninger og applikasjoner innenfor tingenes internett (IoT) basert på nettverksutstyr med kort rekkevidde i datanettverk.
Nye bruksområder for utstyr for kortdistansekommunikasjon dukker regelmessig opp, ettersom denne typen utstyr blir stadig viktigere i økonomien og på grunn av de raske endringene i teknologi og samfunnskrav. Dette krever jevnlig oppdatering av de harmoniserte tekniske vilkårene for bruk av radiofrekvenser.
CEPT har et stående mandat fra Kommisjonen om å foreslå jevnlige oppdateringer av beslutningen i henhold til den løpende teknologiske og markedsmessige utviklingen for utstyr til kortdistansekommunikasjon. Den niende endringen av SRD-beslutningen skjer på bakgrunn av CEPT Report 85 fremlagt i mars 2024.
I tillegg til forbedring av eksisterende informasjon rundt aktive medisinske implantater, RFID, tale- og videoapplikasjoner og høreapparater foreslår CEPT at nye allokeringer legges til vedlegget til beslutning 2006/771/EF. Disse nye allokeringene gjør det mulig å bruke frekvenser for bakkebaserte radarsystemer med syntetisk blenderåpning ("SAR-systemer") og sikkerhetsskannere. Rapporten bør derfor danne det tekniske grunnlaget for denne beslutningen.
CEPT foreslo også i CEPT Report 85 å inkludere tekniske vilkår i vedlegget til beslutning 2006/771/EF for lydutstyr for programproduksjon og overføring av spesielle arrangementer (PMSE-lydutstyr) som bruker 32,3 MHz harmonisert spektrum i frekvensbåndene 800 MHz og 1 800 MHz, og anbefalte at kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2014/641/EU følgelig oppheves.
Kommisjonen erkjenner at kulturelle og kreative næringer er en av Europas mest dynamiske økonomiske sektorer og en viktig pådriver av kulturelt mangfold i Europa. Spesielt viktigheten av PMSE fremheves, hvilket forplikter medlemsstatene i samarbeid med Kommisjonen å søke å sikre de nødvendige frekvensressursene for slikt utstyr i samsvar med Unionens mål om å forbedre integrering av det indre marked og tilgang til kultur.
Behovet for frekvenser i forbindelse med sosiale og kulturelle arrangementer vil ofte overstige de 32,3 MHz som er tilgjengelig i 800 MHz og 1 800 MHz frekvensbåndene. Siden frekvensbehovet for PMSE-lyd varierer betydelig, er det behov for å sikre på EU-nivå tilgjengeligheten av minst 62,3 MHz med bærekraftig spektrum for å dekke tilbakevendende ordinære behov for brukere av PMSE-lyd.
Dette ekstra frekvensspektrumet på minst 30 MHz for å dekke forventet behov i forbindelse med bruk av PMSE-lyd ved sosiale og kulturelle arrangementer, bør velges fra frekvensområder støttet av PMSE-utstyr og som fastsettes av medlemsstatene, fortrinnsvis i frekvensområdet 470-790 MHz.
Utstyr til kortdistansekommunikasjon som brukes under vilkårene fastsatt i denne beslutningen bør også være i samsvar med Europaparlamentets og rådets direktiv 2014/53/EU.
Beslutning 2006/771/EF bør derfor endres, og gjennomføringsbeslutning 2014/641/EU bør oppheves.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det rettslige grunnlaget for beslutningen er artikkel 114 i "Treaty on the Functioning of the European Union" (TFEU), Europaparlamentets og Rådets beslutning 2002/676/EF (radiospektrumvedtaket) artikkel 4 (3).
Gjeldende norsk regelverk på området fremgår av lov 13. desember 2024 nr. 76 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 11-2, jf. forskrift 19. januar 2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Når det gjelder håndhevelse av bestemmelsene tas det også hensyn til forpliktelser etter internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, herunder forpliktelser etter EØS-avtalen.
Rettsakten er i tråd med norsk frekvensforvaltning der en legger til rette for å gi generelle tillatelser til bruk av frekvenser i forskrift for denne typen utstyr til kortdistansekommunikasjon som masseproduseres og brukes av et stort antall brukere, uten at brukerne må søke om individuell tillatelse.
Gjennomføringen av beslutningen vil kreve endringer i fribruksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsbeslutningen innebærer ikke økte utgifter for private parter. Eventuelle kostnader for statlige myndighet vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet finner Kommisjonens gjennomføringsbeslutning EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er under vurdering i EFTA-landene.
Vurdering
Norske myndigheter har fulgt arbeidet vedrørende endringer på området både gjennom det forberedende arbeidet som er gjort av CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) med CEPT Report 85 og gjennom observatørplass i RSC (Radio Spectrum Committee) i EU.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om endring av SRD-beslutningen er viktig for å sikre at det kan tas i bruk frekvenser uten at det er behov for å søke om individuell tillatelse. Beslutningen er også sentral i oppfølgingen av EUs generelle frekvenspolitikk, jf. frekvenspolitikkvedtaket. Beslutningen er i tråd med norsk frekvenspolitikk der en søker å bidra til effektiv bruk av frekvensressursene slik at formålet i ekomloven i størst mulig grad kan oppfylles.
Det vil ikke være behov for norsk tilpasningstekst for beslutningen.
Konklusjon
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Status
Gjennomføringsbeslutningen ble vedtatt av Europakommisjonen 22. januar 2025 og publisert i Official Journal of the European Union 23. januar 2025.
Gjennomføringsbeslutningen følger EFTAs hurtigprosedyre og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.