Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/2809 av 23. oktober 2024 om endring av forordning (EU) 2017/1129, (EU) nr. 596/2014 og (EU) nr. 600/2014 for å gjøre offentlige kapitalmarkeder i Unionen mer attraktive for bedrifter og å lette tilgangen til kapital for små og mellomstore bedrifter
Prospekt-, markedsmisbruks- og verdipapirmarkedsforordningene: endringsbestemmelser for å gjøre offentlige kapitalmarkeder i Unionen mer attraktive for bedrifter og lette SMBers kapitaltilgang
Høring igangsatt av Finansdepartementet 22.1.2025
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 14.6.2023
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 1.2.2024
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
- Rådsbehandling 8.10.2024 (enighet med Europaparlamentet)
- Europaparlaments- og rådsforordning publiser i EU-tidende 14.11.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.2.2025)
Sammendrag av innhold
Innledning
Regelverksendringene er en del av regelverkspakken «Listing Act» som endrer prospektforordningen, markedsmisbruksforordningen og verdipapirmarkedsdirektivet. Målsetningen for hele pakken er å legge til rette for markedsbasert finansiering – særlig for Små og mellomstore bedrifter (SMB). Det underliggende målet er å fremme «CMU» dvs en capital markets union for å gå fra bankfinansiering til å bruke kapitalmarkedet som finansiering.
Prospektforordningen
Endringsforordningen gjør omfattende endringer i prospektforordningen, herunder endres beløpsgrensen for krav om EØS-tilbudsprospekt, unntaksreglene fra krav om prospektplikt endres både for noteringsprospekt og tilbudsprospekt, det innføres nye typer prospekt og kravene til innholdet i prospektene forenkles og standardiseres. Sammendraget standardiseres ytterligere. Reglene gis i forordnings form og er som utgangspunkt fullharmonisterte. Det er likevel anledning til å treffe nasjonale valg på viktige områder. Særlig er det viktig å merke seg at beløpsgrensen for plikt til å utarbeide EØStilbudsprospekt på nærmere angitte vilkår fortsatt kan fastsettes nasjonalt. Nasjonale myndigheter kan også fortsatt, innenfor snevre rammer, gi nasjonale regler for tilbud som faller utenfor den fastsatte beløpsgrensen. Det er videre et nasjonalt valg knyttet til krav til språk i prospekt.
Endringer i markedsmisbruksforordningen (MAR)
Endringsforordningen gjør ulike endringer i MAR. Reglene om utstederes informasjonsplikt forenkles ved at utsteder ikke vil ha informasjonsplikt om et mellomliggende trinn i en prosess som bestående av flere trinn og hvor trinnene er forbundet med en endelig begivenhet (for eksempel et oppkjøpstilbud eller fusjon). I slike prosesser skal bare den endelige begivenheten være informasjonspliktig. De alminnelige vilkårene for å beslutte utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon endres, ved at det gjeldende vilkåret om at utsatt offentliggjøring ikke skal være egnet til å villede allmennheten erstattes av et krav om at informasjonen ikke skal være i motstrid med siste offentlige kommunikasjon fra utsteder om det samme forholdet som innsideinformasjonen gjelder. Endringsforordningen medfører også forenklinger for primærinnsidere, ved at terskelbeløpet for meldepliktige transaksjoner i utsteders finansielle instrumenter økes betydelig, og ved utvidelse av unntakene fra forbudet mot handel i forkant av publisering av pliktig rapportering ("lukkede perioder"). Videre gjøres det forenklinger i rapporteringskravene for transaksjoner omfattet av tilbakekjøpsprogrammer, og det varsles lettelser i innholdskravene for innsidelister.
Endringer i forordningen om markedet for finansielle instrumenter (MiFIR)
Endringsforordningen medfører enkelte mindre endringer i MiFIR. Endringene har sammenheng med endringene i MAR om etablering av ny mekanisme for ordrebokinformasjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Regelverksendringene endrer prospektforordningen, markedsmisbruksforordningen og verdipapirmarkedsforordningen. Nevnte rettsakter er gjennomført i verdipapirhandelloven. Årsaken til art. 103 forbeholdet er at det kreves lovendring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonen har gjort en kost/nytte analyse av forslagene (SWD(2022) 762 final) som fastslår behov for regelendringer på EU-nivå for å oppnå målene i CMU om å forenkle kravene og minske kostnadene for notering og for noterte foretak i EU.
Kommisjonen mener tiltakene vil føre til betydelige kostnadsreduksjoner for utstedere, herunder små og mellomstore bedrifter. EU-utstedere anslås å spare opptil € 67 millioner per år gjennom endringene i prospektreglene og børsnoterte selskaper opp til € 100 millioner per år knyttet til endringene i markedsmisbruksforordningen. Kompetente myndigheter forventes å kunne redusere sine kostnader, blant annet ved å forenkle og tydeligere krav som effektiviserer tilsynet. Andre tiltak antas imidlertid å medføre kostnader for myndighetene, for eksempel reglene om grensekryssende utveksling av ordrebokdata.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det må vurderes hvorvidt det vil være behov å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet og evt. behov for materiell tilpasningstekst.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU. Finansdepartementet sendte 22. januar 2025 på høring Finanstilsynets høringsnotat om forslag til gjennomføring i norsk rett med høringsfrist 31. mars 2025.