(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... om endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 1302/2014 av 18. november 2014 om en teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «Rullende materiell – lokomotiver og rullende materiell for passasjertrafikk» i Den europeiske unions jernbanesystem
Tekniske spesifikasjoner for lokomotiver og passasjervogner: endringsbestemmelser for militær transport
EØS-notat offentliggjort 8.3.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 12.12.2024 med tilbakemeldingsfrist 9.1.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.3.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... av XXX om endring av forordning (EU) nr. 1302/2014 om en teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne som gjelder for delsystemet «rullende materiell – lokomotiver og rullende materiell for passasjertrafikk» i Den europeiske unions jernbanesystem og Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2011/665 (EU) om det europeiske registeret for godkjente kjøretøytyper (heretter forordningen) oppstiller tekniske krav som må være oppfylt for å få tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning etter samtrafikkforskriften kapittel VI.
Med bakgrunn i den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa de senere årene, har Kommisjonen arbeidet med forenklinger i regelverket for å støtte og sikre effektive grensekryssende militære transporter. En del av dette arbeidet er å gjøre visse endringer i forordning (EU) nr. 1302/2014 om en teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne som gjelder for delsystemet «rullende materiell – lokomotiver og rullende materiell for passasjertrafikk» i Den europeiske unions jernbanesystem (TSI LOC & PAS). I 2024 ble forslag til slike endringer lagt frem og sendt på høring. Etter gjennomført høring har saken nå blitt ferdigbehandlet i ansvarlig regelverkskomite etter direktiv (EU) 2016/797 (samtrafikkdirektivet).
Forordningen innfører en ny kategori kjøretøy («rolling stock») for transport av medfølgende personell i tog som frakter militært utstyr, jf. vedlegget til TSI LOC&PAS pkt. 2.2.2 "Rolling stock" i (A) (3): "A personnell Carriage is a unit capable of carrying persons but not intended to be used for passanger service". Forordningens vedlegg oppstiller de tekniske kravene som skal gjelde for slike kjøretøy. Gjeldende TSI LOC & PAS har ikke noen egen kategori for denne slags jernbanekjøretøyer. Kategorien skal også kunne anvendes til annen bruk, eksempelvis jernbanepersonell og brannmannskaper. Kjøretøy i den foreslåtte kategorien kan ikke benyttes som passasjervogner for publikum.
EUs jernbanebyrå (ERA) er tillatelsesmyndighet for kjøretøyer som har tiltenkt bruksområde i flere EU/EØS-stater. Dagens rammeverk for tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne åpner for tillatelse av slike kjøretøy i
dag, men først etter kontroll mot nasjonale regler. Dette er en prosess som har vist seg å være tidkrevende og medføre stor kompleksitet. De tekniske kravene som oppstilles for den nye kategorien kjøretøy er tilpasset at disse ikke skal brukes til ordinær passasjertransport.
Den nye kategorien kjøretøy vil få en unik kategori i det europeiske registeret for godkjente kjøretøytyper (ERATV), og forordningen innebærer dermed også visse endringer i regelveret for ERATV.
Forslaget innebærer ikke endringer systemet for hvem som er tillatelsesmyndighet. Det vil på samme måte som i dag være ERA som er tillatelsesmyndighet for søknader om tillatelse til kjøretøy ment for grensekryssende transporter. Statens jernbanetilsyn er tillatelsesmyndighet for jernbanekjøretøyer som bare har bruksområde i Norge, men kjøretøyer som omfattes av forordningen vil i utgangspunktet kunne brukes i hele det felles europeiske jernbaneområdet. Det kan være visse begrensninger i bruken av kjøretøyene hvis tillatelsen ikke tilsier at kjøretøyene kan brukes uten begrensninger. Hvis kjøretøyene skal kunne brukes ved svært lave temperaturer, må dette dokumenteres som del av søknadsprosessen etter de ordinære reglene i TSI LOC & PAS og samtrafikkdirektivet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres i norsk rett når den tas inn i EØS-avtalen. Dette kan gjøres av Statens jernbanetilsyn med en endringsforskrift til TSI LOC&PAS-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget om å innføre en ny kategori kjøretøy innebærer ubetydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for staten. Søknader om tillatelse i den nye kategorien kjøretøy vil bli behandlet av ERA dersom det er planlagt til bruk i grensekryssende transport.
For jernbanebransjen: Forslaget innebærer en forenkling for bransjen ved at det innføres regler for å få godkjent vogner i en ny kategori som ikke eksisterer i dag. Denne tillatelsen vil være gyldig i hele EU/EØS. Tillatelse til testing på infrastruktur og sikker drift vil på vanlig måte følge kravene i forskrift om sikkerhet på jernbane (sikkerhetsforskriften), og kravene til sikkerhetsstyring for bruk av kjøretøyene ved kjøring av tog må følge bestemmelser i operatørens sikkerhetsstyringssystem, som må være i henhold til kravene i CSM SMS.
Sakkyndige instansers merknader
Statens jernbanetilsyn har ikke hatt noen særlige merknader til forordningen.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonen har sendt forslaget på høring 12. desember 2024 med frist 9. januar 2025. Etter gjennomført høring ble saken tatt opp til votering i RISC-komiteen 20. februar 2025, og utfallet ble positivt.
Kommisjonen fullfører nå prosedyrene for å oversette og fastsette forordningen. Det ventes at den vil bli kunngjort våren 2025. Rettsakten vil så vurderes i EØS-statene før den kan tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett før den blir gjeldende i Norge. I forkant av dette vil SJT sende på høring forslag om forskriftsendringer for å gjennomføre rettsakten i norsk rett.