(Forslag) Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) .../... om endring av direktiv 2009/65/EF, 2009/138/EF, 2011/61/EU, 2014/65/EU og (EU) 2016/97 med hensyn til regler for beskyttelse av detaljinvestorer i Unionen
Styrket forbrukervern: regler for ikke-profesjonelle investorer
Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 12.6.2024 med pressemelding
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.12.2023)
Sammendrag av innhold
Formålet med direktivet er å styrke forbrukervernet for ikke-profesjonelle investorer ved å gi dem et godt grunnlag for å treffe investeringsbeslutninger, og en rettferdig kundebehandling slik at de kan oppnå et bedre resultater av inveseringene. Initiativet har også til formål å forbedre effektiviteten og integrasjonen av det indre marked på tvers av alle finansielle tjenesteytelser i forbrukermarkedet. Direktivet fjerner uoverensstemmelser og overlapping av krav til opplysninger til kunder som finnes mellom Solvens II, IDD og PRIIPS for forsikringsbaserte investeringsprodukter.
Dette skal skje gjennom å:
- Forbedre informasjonen som skal gis til investorene
- Endre reglene for returprovisjon
- Sikre at ikke-profesjonelle investorer tilbys kostnadseffektive produkter
Direktivet innebærer:
- nye regler som har til formål å beskytte ikke-profesjonelle investorer mot villedende markedsføring og praksis som fremhever fordelene men nedtoner risikoen i produktet
- regler som forbyr returprovisjon ved tjenester som kun omfatter gjennomføring av ordre for å motvirke skjevheter i rådgivningsprosessen og innføre nye kriterier for vurdering av om foretak "handler i kundens beste interesse".
- tiltak som endrer produkttilsyn og styringsregler for å sikre at det ikke belastes unødvendige kostnader og at ikke-profesjonelle investorer får tilstrekkelig verdi for pengene
- ytterligere tiltak for å styrket finansiell kompetanse, kundekategorisering, bedre egnethets- og hensiktsmessighetsvurderinger, finansrådgivernes faglige kvalifikasjoner og tilsynsmyndighetenes håndheving av regelverket
Bestemmelsene om lovpålagte opplysninger og markedsføring til privatkunder tilpasses slik at disse er egnet for digital bruk. Elektronisk kommunikasjon blir innført som standard og det blir krav for hvordan produktopplysninger skal presenteres i et digitalt miljø.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv-forslaget innebærer behov for endringer i de norske lovene der de direktivene som omnibusdirektivet endrer, er gjennomført.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Sakkyndige instansers merknader
Status
Forslaget er så vidt vi er kjent med vedtatt av Kommisjonen 24.5.2023.