Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Atskilt tilgang til abonnementslinjer
Red. anm.: Direktiver er opphevet 18.12.2009 av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/140/EF (se lenke over) BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave) 1. På Det europeiske råds ekstraordinære møte i Lisboa 23.-24. mars 2000 ble det konkludert …
Beskyttelse av personopplysninger i Sveits
Red. anm.: Bakgrunnsnotatet under gjelder kommisjonsvedtakene 2000/518/EF (om Sveits), 2000/519/EF (om Ungarn) og 2000/520/EF (om USA). BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat) Sammendrag av innholdet Personopplysningsloven (jf. Ot.prp. nr. 92 …
Beskyttelse av personopplysninger i Ungarn
Red. anm.: Bakgrunnsnotatet under gjelder kommisjonsvedtakene 2000/518/EF (om Sveits), 2000/519/EF (om Ungarn) og 2000/520/EF (om USA). BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat) Sammendrag av innholdet Personopplysningsloven (jf. Ot.prp. nr. 92 …
Cookie-direktivet: forbrukerrettigheter ved elektronisk kommunikasjon
Red. anm.: Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken tilhører. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.1.2020) Sammendrag av innhold …
Elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester
Red. anm.: Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken tilhører. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.1.2020) Ekompakken av 2002 …
Samtrafikk på et liberalisert telekommunikasjonsmarked
BAKGRUNN (fra kommisjonsrekommandasjonen) (1) Ifølge punkt 9 i Kommissionens henstilling 98/511/EF (5), der ændrer henstilling 98/195/EF om samtrafik på et liberaliseret telemarked (Del 1 — Samtrafiktakster), skal Kommissionen senest den 31. juli 1999 …
Atskilt tilgang til abonnementslinjer
BAKGRUNN (fra kommisjonsrekommandasjonen, dansk utgave) (1) I konklusionerne fra topmødet i Lissabon den 23. og 24. marts 2000 noterer Det Europæiske Råd sig, at det er nødvendigt, at erhvervslivet og borgerne har adgang til en billig …
Maksimalpriser for SMS og dataoverføring med mobiltelefoner fra utlandet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.5.2010) Sammendrag av innhold I korte trekk går endringsforordningen ut på en forlengelse i tid og en utvidelse av innholdet i forordning 717/2007/EC. Endringene omhandler: Tale Når det gjelder …
GSM-direktivet: frekvensbånd for et felleseuropeisk digitalt offentlig landmobilt kommunikasjonssystem - endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.11.2010) Sammendrag av innhold Prosessen for denne rettsakten startet opprinnelig med et forslag om oppheving av direktiv 87/372/EØF, men dette førte ikke frem fordi EU-parlamentet motsatte seg en …
Informasjonssystemet for det indre marked (IMI): retningslinjer for databeskyttelse
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.3.2013) Sammendrag av innhold IMI er et dataprogram utviklet for å støtte medlemsstatene i deres praktiske gjennomføing av EU-regelverk som forutsetter gjensidig bistand og samarbeid. Formålet med …
Samordnet bruk av frekvensressurser til utstyr som benytter ultrabredbåndsteknologi
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.10.2011) Sammendrag av innhold Formålet med UWB-beslutningen er å tillate bruk av radiofrekvenser for utstyr som benytter ultrabredbåndsteknologi, samt å harmonisere vilkårene for slik bruk. …
Samordning av frekvensressurser til kortdistanseutstyr
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.10.2011) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutning 2009/381/EF om harmonisering av frekvensressurser til utstyr for kortholdskommunikasjon – heretter SRD-beslutningen – er gitt med rettsgrunnlag i …
Harmonisering av frekvensbåndene for elektroniske kommunikasjonstjenester
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.5.2012) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutningen åpner for at frekvensbåndene omkring 900 MHz og 1800 MHz (GSM-båndene) skal kunne brukes til annen mobilteknologi enn GSM. Disse frekvensbåndene …
Henstilling i forbindelse med ledig frekvensområde (digital dividende)
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding, dansk utgave) Overgangen til digital-tv: Europa-Kommissionen vil udnytte de frigjorte radiofrekvenser til at bidrage til en hurtig genopretning af økonomien Efterhånden som digital-tv erstatter vores gamle …
Utvidelse av telefonnummerserien 116 til legevakt og telefonrådgivning for ofre for forbrytelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.10.2011) Sammendrag av innhold Endringen medfører en tilføyelse av to nye nummer til annekset til beslutning 2007/116/EF. Beslutningen innebærer at annekset er oppdatert, og de to nye tjenestene …
Endring av mandatet til EUs policy-gruppe (RSPG) for frekvensforvaltning
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2012) Sammendrag av innhold Beslutningen er en mindre endring av beslutningen 2002/622/EF som opprettet Radio Spectrum Policy Group (RSPG). Endringene er nødvendig fordi revisjonen av ekompakken …