Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 24 mai 2021 sendte leverandøren ZF Fridrichshafen AG en søknad om godkjennelse som en innovativ teknologi av en teknologi som er brukt i en 48V effektiv …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2022 om europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2020
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.5.2023) Sammendrag av innhold Forordningen (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO 2 -utslipp fra tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er 15 % i 2025 og 30 % i 2030 sammenlignet med gjennomsnittet …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdier for 2020 og beregning av verdier for 2021-2024
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.3.2023) Sammendrag av innhold I henhold til forordning (EU) 2019/361, skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver …
Beregning av gjennomsnittlige utslipp for fabrikanter av personbiler: endring av gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/583 når det gjelder beregningen for kalenderåret 2017 av gjennomsnittlig …
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer: endringer til gjennomføringsbestemmelser om innsamling av opplysninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Basisforordning (EU) 2019/1859 utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 om CO2-utslippskrav til tunge kjøretøy. Forordning (EU) 2019/1242 setter for …
Godkjenning av en dieselforvarmer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra visse person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 7. juli 2021 sendte produsenten Stellantis inn en søknad om godkjenning av en intelligent dieselforvarmer som en innovativ teknologi for bruk i personbiler (M1 …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av dansk språkversjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.12.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer den danske språkversjonen av kommisjonsforordning (EU) 2019/1842 av 31. oktober 2019 med regler om justering av tildelingen av vederlagsfrie …
Rapportering i forbindelse med kvotedirektivet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.6.2023) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringsbestemmelser om Danmark, Frankrike og Sverige
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.3.2024) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2018: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet Retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2019: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av visse språkversjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.2.2024) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer artikkel 38 nr. 6 i den bulgarske, tsjekkiske, danske, nederlandske, estiske, finske, franske, tyske, italienske, latviske, portugisiske, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringer til gjennomføringsbestemmelser om overvåking og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2018/2066 inneholder reglene for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra de aktivitetene som omfattes av EUs klimakvotedirektiv …
Europeisk register over utslipp og overføringer av forurensende stoffer: endringer og rettelser til gjennomføringsbestemmelser om rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2022) Sammendrag av innhold I forbindelse med årlig rapportering av utslipps- og avfallsdata til EU/EEA, vil det fra og med 2023 også være krav om rapportering av produksjonsdata …
Svoveldirektivet 1999: endringsbestemmelser 2012 om svovelinnhold i marint brensel
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.9.2016) Sammendrag av innhold Direktivet endrer rådsdirektiv 1999/32/EF som tidligere er endret ved direktiv 2005/33/EC. Bakgrunnen for endringsdirektivet er at FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) den …
Auksjoneringsforordningen om utslippskvoter: endringsbestemmelser om elektronisk kjøpsportal utpekt av Tyskland
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.11.2013) Sammendrag av innhold I henhold til klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) skal klimakvoter som ikke tildeles vederlagsfritt til de kvotepliktige, selges i kvotemarkedet gjennom …
Sektorer utsatt for karbonlekkasje: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.3.2013) Sammendrag av innhold Rettsakten utvider listen over sektorer og del-sektorer som anses utsatt for betydelig risiko for karbonlekkasje. Rettsakten endrer to kommisjonsbeslutninger, for det …
Bestemmelser om søknader om unntak fra CO2-utslippsmålene for varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr. 510/2011 fastsetter bestemmelser for beregning av spesifikke utslipp av CO2 fra varebiler for hver bilprodusent. Forordning (EF) nr. 443/2010 har …
CO2-utslipp fra varebiler: endringsbestemmelser om innrapportering av data
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.6.2017) Sammendrag av innhold Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 293/2012 om overvåkning og rapportering av data om registrering av nye varebiler, implementerer kravet om overvåkning og …
Rapportering av miljødata for registrerte nye personbiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Rettsakten er avledet fra europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 443/2009 som regulerer krav til gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler som registreres i …
Auksjoneringsforordningen om utslippskvoter: endringsbestemmelser om elektronisk kjøpsportal utpekt av Storbritannia
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.05.2014) Sammendrag av innhold I henhold til klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) skal klimakvoter som ikke tildeles vederlagsfritt til de kvotepliktige, selges i kvotemarkedet gjennom …
Kvotehandelsystemet med klimagasser for luftfartssektoren: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.7.2012) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartsselskap i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF …
CO2-utslipp fra varebiler: innrapportering av datakilder og -parametre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, opprettet 5.1.2019) Sammendrag av innhold Kommisjonens delegerte forordning (EU) 205/2012 endrer vedlegg III til forordning (EU) 510/2011 om CO2-utslipp fra varebiler. Forordning 205/2012 endrer kravene til data som …
Kontroll av rapporter om drivhusgassutslipp
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.11.2013) Sammendrag av innhold Virksomheter og luftfartsoperatører omfattet av det europeiske kvotehandelssystemet (EU ETS) skal etter kvotedirektivet (2003/87/EF) årlig overvåke og rapportere inn …
Overvåking av og rapportering om drivhusgassutslipp
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.1.2013) Sammendrag av innhold Stasjonære industrivirksomheter og luftfartsoperatører omfattet av det europeiske kvotehandelssystemet (EU ETS) skal årlig overvåke egne utslipp av klimagasser i …
CO2-utslippsstandarder for personbiler: gjennomføringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra kommisjonsbeslutningen, dansk utgave) (1) Kommissionen skal ifølge artikel 8, stk. 5, i forordning (EF) nr. 443/2009 hvert år bekræfte de gennemsnitlige specifikke CO 2 -emissioner og de specifikke emissionsmål for fabrikanter af personbiler …