Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 24 mai 2021 sendte leverandøren ZF Fridrichshafen AG en søknad om godkjennelse som en innovativ teknologi av en teknologi som er brukt i en 48V effektiv …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2022 om europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2020
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.5.2023) Sammendrag av innhold Forordningen (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO 2 -utslipp fra tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er 15 % i 2025 og 30 % i 2030 sammenlignet med gjennomsnittet …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdier for 2020 og beregning av verdier for 2021-2024
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.3.2023) Sammendrag av innhold I henhold til forordning (EU) 2019/361, skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver …
Beregning av gjennomsnittlige utslipp for fabrikanter av personbiler: endring av gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/583 når det gjelder beregningen for kalenderåret 2017 av gjennomsnittlig …
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer: endringer til gjennomføringsbestemmelser om innsamling av opplysninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Basisforordning (EU) 2019/1859 utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 om CO2-utslippskrav til tunge kjøretøy. Forordning (EU) 2019/1242 setter for …
Godkjenning av en dieselforvarmer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra visse person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 7. juli 2021 sendte produsenten Stellantis inn en søknad om godkjenning av en intelligent dieselforvarmer som en innovativ teknologi for bruk i personbiler (M1 …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av dansk språkversjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.12.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer den danske språkversjonen av kommisjonsforordning (EU) 2019/1842 av 31. oktober 2019 med regler om justering av tildelingen av vederlagsfrie …
Rapportering i forbindelse med kvotedirektivet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.6.2023) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringsbestemmelser om Danmark, Frankrike og Sverige
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.3.2024) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2018: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet Retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2019: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av visse språkversjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.2.2024) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer artikkel 38 nr. 6 i den bulgarske, tsjekkiske, danske, nederlandske, estiske, finske, franske, tyske, italienske, latviske, portugisiske, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringer til gjennomføringsbestemmelser om overvåking og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2018/2066 inneholder reglene for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra de aktivitetene som omfattes av EUs klimakvotedirektiv …
Europeisk register over utslipp og overføringer av forurensende stoffer: endringer og rettelser til gjennomføringsbestemmelser om rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2022) Sammendrag av innhold I forbindelse med årlig rapportering av utslipps- og avfallsdata til EU/EEA, vil det fra og med 2023 også være krav om rapportering av produksjonsdata …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2011 for utvidelse til EFTA/EØS-landene
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2011) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere den enkelte luftfartøysoperatør i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Kvotedirektivet om handel med CO2: gjennomføringsbestemmelser om gratistildeling av utslippskvoter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.10.2012) Sammendrag av innhold I det reviderte kvotedirektivet i EU som trer i kraft i 2013 vil tildelingen av gratiskvoter skje etter et harmonisert system. Alle kvotepliktige virksomheter i alle …
CO2-kvotehandel: bruk av internasjonale kreditter fra projekter som omfatter industrigasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012) Sammendrag av innhold Merknader Ifølge Direktiv 2009/29/EC (det reviderte kvotedirektivet) skal bruken av kvoter fra de prosjektbaserte mekanismene (CDM/JI) bli harmonisert på EU-nivå i …
Kvotehandel med drivshusgassutslipp: bestemmelser om totale mengde kvoter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.8.2011) Sammendrag av innhold I henhold til luftfartskvotedirektivets artikkel 3e nr. 3 skal EU-kommisjonen innen 30. september 2011 fastsette samlet kvotemengde for 2012 og for perioden 2013-2020 …
Antallet drivhusgasskvoter som skal auksjoneres før 2013
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012) Sammendrag av innhold Ifølge Direktiv 2009/29/EC (det reviderte kvotedirektivet) skal auksjonering være det grunnleggende prinsippet for fordeling av utslippskvoter. Climate Change …
Innovative teknologier for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Kommisjonens gjennomføringsforordning 725/2011 fastsetter prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til …
Sektorer utsatt for karbonlekkasje: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012) Sammendrag av innhold For det første utvider rettsakten listen over sektorer som anses utsatt for vesentlig karbonlekkasje i henhold til beslutning 2010/2/EU (karbonlekkasjelisten), jf. …
EU-register for handel med CO2-kvoter fra 2013
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.11.2013) Sammendrag av innhold Gjennom det reviderte kvotedirektivet (direktiv 2009/29/EF) etableres et felleseuropeisk kvotesystem. I henhold til artikkel 19 nr. 1 i det reviderte kvotedirektivet …
Retningslinjer for overvåking og rapportering av utslipp av klimagasser: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2011) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer kommisjonsbeslutning 2007/589/EF som gir detaljerte retningslinjer for beregning, måling, overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra enheter …
Regler for tildeling av gratis utslippskvoter til luftfartsselskaper
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2011) Sammendrag av innhold I henhold til direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet) artikkel 3e nr. 3 bokstav e) skal Kommisjonen fastsette en referanseverdi som den administrerende …
CO2-utslippsstandarder for personbiler: unntaksbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Kommisjonsforordning 63/2011 retter seg mot produsenter av personbiler, spesielt fabrikanter med små produksjonsvolum og nisjefabrikanter, og inneholder …
Kvotehandelsystemet med klimagasser: europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2012) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartsselskap i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF …
Drivhusgasser i luftfartssektoren: referanseverdi basert på utslipp i 2004-2006
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.7.2011) Sammendrag av innhold I henhold til kvotedirektivets artikkel 3c nr. 4 skal Kommisjonen innen 2. august 2009 fastsette et tall for de historiske utslippene fra luftfartssektoren, dvs. …
Stoffer som bryter ned ozonlaget: bruk av andre stoffer enn hydroklorfluorkarboner til laboratorie- og analyseformål
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.11.2012) Sammendrag av innhold Rettsakten, som ble vedtatt 24. mars 2011, er en utdyping/spesifisering av artikkel 10 til den reviderte Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1005/2009 av …
Luftkvalitetsdirektivet: gjennomføringsbestemmelser om informasjonsutveksling og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert27.01.2015) Sammendrag av innhold Beslutningen fastsetter innbyrdes utveksling av informasjon og data for luftkvalitetsmålinger under direktiv 2008/50/EC og 2004/107/EC (luftkvalitetsdirektivene). …
CO2-utslipp fra varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Målsetningen med forordning 510/2011 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren som en stor bidragsyter til utslipp av drivhusgassen CO. Videre er det en …
Gjennomsnittlige CO2-utslipp for produsenter av personbiler for kalenderåret 2010
BAKGRUNN (fra kommisjonsbeslutningen, dansk utgave) (1) Kommissionen skal ifølge artikel 8, stk. 5, i forordning (EF) nr. 443/2009 hvert år bekræfte de gennemsnitlige specifikke CO 2 -emissioner og de specifikke emissionsmål for fabrikanter af personbiler …