Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Det europeiske miljøbyrået og Det europeiske miljøopplysnings- og miljøovervåkningsnett
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.5.2011) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer og tilpasser forordning 1641/2003 om opprettelse av det europeiske miljøbyrå (EEA) og tilhørende organisatorisk nettverk (EIONET), som igjen var en …
Endring av regelverket for miljøtransportprogrammet Marco Polo II
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.1.2012) Sammendrag av innhold Kommisjonen fremla 10. desember 2008 forslag til europaparlaments- og rådsforordning som endrer forordning (EF) nr. 1692/2006 om etablering av det andre Marco …
EU-programmet Marco Polo II (2007-2013)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.4.2007) Siden midten av 2004 har Norge deltatt i det såkalte Marco Polo-programmet (MP-I) etter at Europaparlaments- og Rådsforordning 1382/2003 om tildeling av økonomisk støtte fra Fellesskapet …
Det europeiske miljøvernbyrå (EEA)
BAKGRUNN (fra Miljøverndepartementets nettside om byrået) Det europeiske miljøbyrå er EUs organ for formidling av pålitelig, uavhengig informasjon om miljøet. Miljøbyrået er en viktig informasjonskilde for alle som er med på å utforme, vedta, iverksette …
LIFE-programmet for miljø- og klimatiltak (2021-2027)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.8.2021) Sammendrag av innhold LIFE er EUs miljø- og klimaprogram. Programmet startet opp i 1992 og er åpent for deltakelse fra EØS/EFTA-land. Norge har ikke deltatt i noen av LIFEs programperioder. …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, dansk utgave) (1) Ifølge forordning (EU) nr. 1315/2013 er det muligt at tilpasse de vejledende kort over det transeuropæiske transportnet (TEN-T), der er udvidet til bestemte nabolande baseret på aftaler på højt plan …
EU-høring om evaluering av Det europeiske sjøsikkerhetsbyrå (EMSA)
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, engelsk utgave) Consultation period 27/07/2017- 02/11/2017 Target group All citizens and organisations are welcome to contribute to this consultation. The consultation can be of particular interest to passengers …
Støydirektivet: endringsbestemmelser om metoder for vurdering av skadelige virkninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.2.2022) Sammendrag av innhold Endringsforslaget er en teknisk tilpasning til beregningsmetode for støy. Beregningsmetode for støy er beskrevet i et langt, teknisk vedlegg (annex II) til …
LULUCF-forordningen om inkludering av utslipp og opptak av klimagasser fra arealbruk og skogbruk i EUs klima- og energirammeverk for 2030: gjennomføringsbestemmelser om referansenivåer for skog i 2021-2025
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.3.2021) Sammendrag av innhold I henhold til artikkel 8 i forordning (EU) 2018/841 (LULUCF-regelverket) skal hvert land utarbeide en bokføringsplan der referansebanen for forvaltet skog fremkommer. …
Styringssystem for energiunionen og EUs klimainnsats: gjennomføringsbestemmelser om rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.6.2021) Sammendrag av innhold EUs styringssystem for Energiunionen skal legge til rette for oppnåelse av Energiunionens mål, herunder de energi- og klimapolitiske målene i EU frem mot 2030. I …
Det europeiske jernbaneår 2021
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.2.2021) Sammendrag av innhold Lille julaften 2020 ble Parlaments- og rådsbeslutning (EU) 2020/2228 av 23. desember 2020 om at 2021 skal være det europeiske jernbaneåret vedtatt. Beslutningen er …
Støydirektivet: endringsbestemmelser om metoder for vurdering av skadelige virkninger av utendørs støy
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.1.2022) Sammendrag av innhold EUs rammedirektiv for støy (2002/49/EF) trådte i kraft i juli 2002. Direktivet ble utarbeidet som et ledd i EUs støypolitikk, hvor medlemslandene ønsket å etablere et …
EUs program for miljø og klima 2014-2020 (LIFE)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.05.2014) Sammendrag av innhold EUs LIFE-program startet opp i 1992 og er EUs eneste program med særskilt finansiering av miljøprosjekter. Programmets målsetning er er å bidra med finansiering av …
EUs 6. miljøhandlingsprogram
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.12.2011) Sammendrag av innhold Det sjette miljøhandlingsprogrammet, Environmental Action Programme (EAP) ble vedtatt i 2002 og gjelder fram til og med 2012. Kommisjonen har nå (31. august`11) lagt …
Retningslinjer for utvikling av det transeuropeiske transportnettverk
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2012) Sammendrag av innhold Ved Råds- og parlamentsbeslutning av 07.07.2010 ble retningslinjer for utvikling av transeuropeiske transportnettverk (TEN-T) vedtatt. Beslutningen er gitt for å …
EU-program for videreutvikling av en integrert maritim politikk
BAKGRUNN I (fra Europaparlamentets pressemelding 17.11.2011, dansk utgave) Parlamentet godkender € 40 millioner til integreret havpolitik MEPerne gav torsdag grønt lys for at afsætte 40 millioner euro til pilotprojekter og programmer under en integreret …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket (2013)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2015) Sammendrag av innhold Rettsakten innebærer en vitalisering av det transeuropeiske transportnettet (TEN-T). Den er en del av en pakke hvor også rettsakter med retningslinjer på tele- og …
EUs 7. miljøhandlingsprogram 2014-2020
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.4.2017) Sammendrag av innhold Kommisjonen la fram forslag til et 7. miljøhandlingsprogram "Living well, within the limits of our planet" i november 2012. Programmet erstatter det 6. …
Generelle regler for finansiell EU-støtte innenfor transeuropeiske nett
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, dansk utgave) (1) Rådets forordning (EF) nr. 2236/95 af 18. september 1995 om generelle regler for Fællesskabets finansielle støtte inden for transeuropæiske net er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder. …
EUs 8. miljøhandlingsprogram 2021-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.6.2023) Sammendrag av innhold EUs første miljøhandlingsprogram ble vedtatt i 1973 og siden den tid har EUs miljøhandlingsprogrammer vært grunnlag for utviklingen av EUs miljøpolitikk. …
Innsatsfordelingsforordningen: endringsbestemmelser om de årlige mål for reduksjon av klimagassutslipp i perioden 2021-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2023) EUs mål om utslippskutt under Parisavtalen skal oppfylles gjennom et klimarammeverk som består av tre pilarer: 1. Det europeiske kvotesystemet (EU ETS) som blant annet regulerer utslipp fra …
LULUCF-forordningen om inkludering av utslipp og opptak av klimagasser fra arealbruk og skogbruk i EUs klima- og energirammeverk for 2030: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.1.2024) Bakgrunn EUs mål om utslippskutt under Parisavtalen skal oppfylles gjennom et klimarammeverk som består av tre pilarer: 1. Det europeiske kvotesystemet (EU ETS) som blant annet regulerer …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket 2024
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.4.2025) Sammendrag av innhold Sammendrag For Norge er det viktig med gode og effektive forbindelser til våre viktigste handelspartnere så vel som verdensmarkedet. TEN-T er ryggraden i EUs transportsystem og …
Styringssystem for energiunionen og EUs klimainnsats: utfyllende bestemmelser om globalt oppvarmingspotensiale og utslippsregnskap
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.11.2020) Sammendrag av innhold EUs styringssystem for energiunionen og klimatiltak (forordning (EU) 2018/1999) skal bidra til å koordinere, integrere og strømlinjeforme medlemslandenes planlegging …
Innsatsfordelingsforordningen: gjennomføringsbestemmelser om årlige mål for reduksjon av klimagassutslipp i perioden 2021-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.2.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten inngår som en del av klimaregelverket som EU trenger for å sikre oppfyllelse av sitt klimamål for 2030. EUs klimaregelverk er delt i tre pilarer; …
Støydirektivet: gjennomføringsbestemmelser om datalagring og en ordning for utveksling av digital informasjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.10.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten gjelder EUs støydirektiv (2002/49/EC). Beslutningen fra EU-kommisjonen innebærer at alle medlemsstatene forpliktes til å bruke Reportnet til rapportering …
LULUCF-forordningen: dokumentasjonskrav til fleksibilitetsmekanismen for virkninger av naturlige forstyrrelser
(fra Kommisjonens initiativ 16.5.2025) Land use, land use change and forestry – flexibility mechanism for impacts of natural disturbances (new process) The amended LULUCF Regulation brought in a flexibility mechanism linked to natural disturbances …
Europeiske transportkoordinatorer: oppdrag og oppgaver
BAKGRUNN (fra kommisjonsbeslutningen) (1) European Transport Corridors as instruments to facilitate the coordinated implementation of the core and extended core network are provided for in Chapter V of Regulation (EU) 2024/1679 and listed in Article 11(1) …
Årlige mål for reduksjon av klimagassutslipp i perioden 2021-2030: endringsbestemmelser om total mengde av kansellerte EU ETS-kvoter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.1.2025) Sammendrag av innhold Rettsakten inngår som en del av klimaregelverket som EU trenger for å sikre oppfyllelse av sitt klimamål for 2030. EUs klimaregelverk er delt i tre pilarer; …
Støydirektivet
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Direktivet har som formål å etablere en felles fremgangsmåte med henblikk på - på et prioritert grunnlag - å unngå, forebygge eller begrense de skadelige virkningene - herunder plage - som skyldes …
Innsatsfordelingsforordningen: gjennomføringsbestemmelser om årlige mål for reduksjon av klimagassutslipp i perioden 2023-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.10.2023) Sammendrag av innhold Rettsakten inngår som en del av klimaregelverket som EU trenger for å sikre oppfyllelse av sitt klimamål for 2030. EUs klimaregelverk er delt i tre pilarer; …
Styringssystem for energiunionen og EUs klimainnsats: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.12.2024) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer en gjennomføringsrettsakt til EUs styringssystemforordning (Governance regulation). EUs styringssystem for Energiunionen skal legge til rette for …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket (2013): endringsbestemmelser om veiledende kart angående Ukraina
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, dansk utgave) (1) Ifølge forordning (EU) nr. 1315/2013 er det muligt at tilpasse de vejledende kort over det transeuropæiske transportnet (TEN-T) i bestemte nabolande eller tilføje nye kort baseret på aftaler på højt …
Støydirektivet: gjennomføringsbestemmelser om vurderingsmetoder
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.1.2018) Direktiv 2002/49/EF, også kalt støydirektivet (eller rammedirektivet for støy), har som formål å etablere en felles framgangsmåte for å unngå, forebygge eller begrense de skadelige …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, dansk utgave) (1)I henhold til forordning (EU) nr. 1315/2013 kan bilag I og II tilpasses, hvad angår det samlede nets infrastrukturkomponenter med det formål at tage hensyn til eventuelle ændringer som følge af de …
Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.6.2016) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 1315/2013 åpner for muligheten av å endre kartene til TEN-T til tredjeland, såkalte "neighbouring countries" basert på high-level agreements mellom EU …
Innsatsfordelingsforordningen: årlige mål for reduksjon av klimagassutslipp i perioden 2021-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.11.2019) Sammendrag av innhold EU har satt seg mål om å redusere utslippene av klimagasser med minst 40 prosent fra 1990 til 2030. Dette målet er også EUs bidrag til Parisavtalen, og skal oppfylles …
LULUCF-forordningen: inkludering av utslipp og opptak av klimagasser fra arealbruk og skogbruk i EUs klima- og energirammeverk for 2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2019) Sammendrag av innhold EU har satt seg mål om å redusere utslippene av klimagasser med minst 40 prosent fra 1990 til 2030. Dette målet er også EUs bidrag til Parisavtalen, og skal oppfylles …