Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Godkjenning av to høyeffektive generatorer for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av effektive generatorer for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 24 mai 2021 sendte leverandøren ZF Fridrichshafen AG en søknad om godkjennelse som en innovativ teknologi av en teknologi som er brukt i en 48V effektiv …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2022 om europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2020
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.5.2023) Sammendrag av innhold Forordningen (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO 2 -utslipp fra tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er 15 % i 2025 og 30 % i 2030 sammenlignet med gjennomsnittet …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdier for 2020 og beregning av verdier for 2021-2024
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.3.2023) Sammendrag av innhold I henhold til forordning (EU) 2019/361, skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver …
Beregning av gjennomsnittlige utslipp for fabrikanter av personbiler: endring av gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/583 når det gjelder beregningen for kalenderåret 2017 av gjennomsnittlig …
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer: endringer til gjennomføringsbestemmelser om innsamling av opplysninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Basisforordning (EU) 2019/1859 utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 om CO2-utslippskrav til tunge kjøretøy. Forordning (EU) 2019/1242 setter for …
Godkjenning av en dieselforvarmer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra visse person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Den 7. juli 2021 sendte produsenten Stellantis inn en søknad om godkjenning av en intelligent dieselforvarmer som en innovativ teknologi for bruk i personbiler (M1 …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av dansk språkversjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.12.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer den danske språkversjonen av kommisjonsforordning (EU) 2019/1842 av 31. oktober 2019 med regler om justering av tildelingen av vederlagsfrie …
Rapportering i forbindelse med kvotedirektivet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.6.2023) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringsbestemmelser om Danmark, Frankrike og Sverige
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.3.2024) Sammendrag av innhold Gjennom klimakvotedirektivet (direktiv 2003/87/EF) etablerer EU et system for handel med klimakvoter. Systemet omfatter utslipp av klimagasser fra industri, petroleum, …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2018: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet Retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2019: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: retting av visse språkversjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.2.2024) Sammendrag av innhold Rettsakten korrigerer artikkel 38 nr. 6 i den bulgarske, tsjekkiske, danske, nederlandske, estiske, finske, franske, tyske, italienske, latviske, portugisiske, …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringer til gjennomføringsbestemmelser om overvåking og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.11.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2018/2066 inneholder reglene for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra de aktivitetene som omfattes av EUs klimakvotedirektiv …
Europeisk register over utslipp og overføringer av forurensende stoffer: endringer og rettelser til gjennomføringsbestemmelser om rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2022) Sammendrag av innhold I forbindelse med årlig rapportering av utslipps- og avfallsdata til EU/EEA, vil det fra og med 2023 også være krav om rapportering av produksjonsdata …
Overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra skip
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.11.2016) Innhold Forordningen omhandler overvåkning, rapportering og verifikasjon av klimagassutslipp fra skip som anløper havner i EU. Den endrer direktiv 2009/16/EF om havnestatskontroll, som er …
Utslippstak for visse forurensende stoffer fra mellomstore forbrenningsanlegg
Red. anm.: Se lenken "Pakke: Renere luft-pakken" over for tilknyttede saker. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.7.2021) Beskrivelse Kommisjonen la 18. desember 2013 fram et forslag til direktiv om begrensning av visse …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: endringsbestemmelser om markedsstabilisitetsreserve
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.4.2018) Sammendrag av innhold Rettsakten etablerer en kvotereserve for å sikre prisstabilitet i kvotemarkedet for EUs klimakvotesystem. Reserven for markedstabilitet innføres i 2018, og skal være …
Ozonforordningen: endringsbestemmelser for 2016
BAKGRUNN (fra kommisjonsbeslutningen, engelsk utgave) (1) The release for free circulation in the Union of imported controlled substances is subject to quantitative limits. (2) The Commission is required to determine those limits and allocate quotas to …
Fluorgassforordningen: gjennomføringsbestemmelser om rapportering av nasjonale opplærings- og sertifiseringsprogrammer
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2020) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr. 2015/2065 er en revisjon av eksisterende Forordning (EF) nr. 308/2008 om format for rapportering av sertifiseringsprogrammer under den gamle …
Fluorgassforordningen: gjennomføringsbestemmelser om sertifisering av personer og bedrifter vedrørende kjøle-, klima- og varmepumpeanlegg
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2020) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr. 2015/2066 er en revisjon av eksisterende Forordning (EF) nr. 303/2008 , som er en underforordning til den gamle "F-gassforordningen" ( Forordning …
Fluorgassforordningen: gjennomføringsbestemmelser om personell som utfører arbeid på elektriske brytere
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2020) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr 2015/2066 er en revisjon av eksisterende Forordning (EF) nr. 305/2008 om sertifisering av personell som utfører arbeid på elektriske brytere med …
Fluorgassforordningen: gjennomføringsbestemmelser om merking av produkter og utstyr
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2020) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr 2015/2068 er en revisjon av eksisterende Forordning (EF) nr. 1494/2007 som er en underforordning til den gamle "F-gassforordningen" ( Forordning …
Svovelinnhold i marint brennstoff: endringsbestemmelser om prøvetaking og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.11.2015) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutningen henvender seg til medlemsstatene og regulerer frekvens av prøvetaking, metoder for prøvetaking samt rapporteringskrav knyttet til gjennomførte …
Godkjenning av en frirullingsfunksjon for biler for reduksjon av CO2-utslipp
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: gjennomføring av Kyoto-protokollen etter 2012
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.6.2024) Sammendrag av innhold I forbindelse med at EU skal oppfylle sine utslippsforpliktelser under Kyotoprotokollens andre forpliktelsesperiode (2013-2020), må det gjennomføres en del tekniske …
Kritierier for finansiering av demonstrasjonsprosjekter for karbonfangst og -lagring og for fornybar energi under CO2-kvotehandelsordningen: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.02.2015) Sammendrag av innhold Under EUs kvotesystem er det, i henhold til revidert kvotedirektiv for perioden 2013-2020, satt av en kvotereserve på 300 mill kvoter som skal bidra til å finansiere …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2015 om europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.06.2015) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Luftkvalitetsdirektivet: gjennomføringsbestemmelser og prøvetaking
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.11.2015) Sammendrag av innhold Direktiv 2004/107/EC og 2008/50/EC er innlemmet i EØS-avtalen Vedlegg XX (miljø) kapittel III (luft) og gjennomført i forurensningsforskriften kapittel 7 om lokal …
Godkjenning av et solcelletak for batterilopplading for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Innovative teknologier for reduksjon av CO2-utslipp fra lette varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.6.2017) Kort om relaterte rettsakter Godkjenningsdirektiv 2007/46/EF inneholder harmoniserte tekniske og administrative bestemmelser om EU-typegodkjenning av biler og tilhengere. …