Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Informasjonsprosedyre for standarder og tekniske forskrifter
Red. anm.: Direktiv 98/34/EF konsoliderer og erstatter direktiv 83/189/EØF og senere endringer av dette. Direktivet er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg II (varer). Direktivets virkeområde ble gjennom endringsdirektivet 98/48/EF (se lenke over til eget …
Styrket sikkerhet i havner
BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat - 2006) Sammendrag av innhold Havnesikkerhetsdirektivet har bakgrunn i vedtak på IMOs diplomatkonferanse i desember 2002 om tiltak mot terrorisme rettet mot sjøtransport, herunder endringer i IMOs konvensjon om …
Rapporteringsformaliteter for fartøy som ankommer til eller avgår fra europeiske havner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.3.2011) Direktivet innfører fra 19. mai 2012 forenklede rapporteringsrutiner for skip med ankomst eller avgang fra havner i EU/EØS. Direktivet inngår i arbeidet med å etablere et europeisk …
Bruk av IMOs system for identifikasjon av rederier og registrerte eiere
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2010) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutning av 23. januar 2009 om endring i forordning (EF) nr. 725/2004, gjennomfører IMO resolusjon MSC.196(80) fastsatt 20. mai 2005, og som gjelder …
Miljøvennlig design av enkle, numeriske dekodere
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.5.2013) Sammendrag av innhold Enkle digitale dekodere (simple set top boxes) har til oppgave å konvertere digitale kringkastingssignaler till analoge signaler for analoge TV-er og radioer. Eus …
Utfasing av tradisjonelle lyspærer
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 06.02.2014) Sammendrag av innhold Forordningen om fastsettelse av økodesignkrav til belysningsprodukter til husholdninger er fastsatt med hjemmel i det overordnede rammedirektivet, økodesigndirektivet …
Miljøvennlig design av lysstoffrør
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 06.02.2014) Sammendrag av innhold EU-kommisjonen har vedtatt en øko-designforordning for gate- og kontorbelysning samt allmenn belysning (for eksempel i industribygg, forretninger, offentlige …
Forordningen om båtpassasjerrettigheter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.03.2014) Sammendrag av innhold Forordning 1177/2010 oppstiller rettigheter for båtpassasjerer til sjøs og på innenlandske vannveier. Passasjerenes rettigheter inkluderer et sett med …
Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå: godkjenning av Oman
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2018) Sammendrag av innhold Direktiv 2008/106/EU gir regler om minstekrav til kvalifikasjoner og opplæring av sjøfolk, herunder krav til utdanningsinstitusjoner mv. Når det gjelder sjøfolk med …
Single Window-forordningen om rapporteringsrutiner for fartøy som ankommer til eller avgår fra europeiske havner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2022) Sammendrag av innhold Forordning om etableringa av et europeisk single window som skal erstatte dagens direktiv 2010/65 om rapporteringsformaliteter. Forordningen er en konsekvens av …
Sikkerhets- og funksjonelle krav til passasjerskip under 24 meter
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, dansk utgave) Forslagets begrundelse og formål Den 20. december 2017 trådte ændringsforslagene til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/45/Europa-Kommissionen i kraft, med undtagelse af for små passagerskibe (dvs. …
Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.9.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunnen for endringsdirektivet er Kommisjonens REFIT-gjennomgang av direktiv 2008/106/EF om minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå og 2005/45/EF om gjensidig …
Det europeiske sjøsikkerhetsbyrå (EMSA)
BAKGRUNN (fra Stortingsproposisjonen) Europakommisjonen fremla 6. desember 2000 et forslag til forordning om opprettelse av et EU-organ for sjøsikkerhet «European Maritime Safety Agency» (EMSA). Forordningsforslaget kom som en del av EUs oppfølgning av …
Skipsavfallsdirektivet 2019
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.6.2022) Sammendrag av innhold EU har vedtatt et nytt direktiv (EU) 2019/883 om mottaksanlegg i havner for levering av avfall fra skip som erstatter dagens direktiv 2000/59/EF om mottaksanlegg i …
Undersøkelser av sjøulykker
Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken tilhører. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.3.2013) Sammendrag av innhold Direktivet …
Ansvaret for passasjerer ved ulykker til sjøs og på innlands vannveier
Red. anm.: Forordningen skal anvendes i EU fra den dato Athenkonvensjonen trer i kraft for EUs vedkommende. Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken …
Skipsrederforsikringsdirektivet: erstatningsansvar og krav til finansiell sikkerhet for skipsredere
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.4.2012) Sammendrag av innhold Direktivet inneholder krav om at alle skip over 300 tonn skal ha en forsikring som skal dekke krav som er omfattet av 1996-protokollen til London-konvensjonen 1976 om …
Forbud mot organiske tinnforbindelser på skip
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Forordningen utfyller og endrer forordningen om forbud mot organiske tinnforbindelser på skip, som ble vedtatt i EU 14. april 2003 og er inntatt i EØS-avtalens vedlegg XIII 56p. Forordningen gjennomførte …
IMS-koden for sikker skipsfart - utforming av skjemaene
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.4.2010) Sammendrag av innhold Forordning 540/2008 gjør endringer i forordning 336/2006 som gjennomfører IMOs (den internasjonale sjøfartsorganisasjon) internasjonale norm for sikkerhetsstyring …
Registrering av personar som reiser med passasjerskip
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave) 1) Innan ramma av den felles transportpolitikken må det gjerast tilleggstiltak for å betre tryggleiken ved sjøtransport. 2) Fellesskapet ser med stor uro på dei sjøulykkene med passasjerskip som har ført til …
Inspeksjoner innen maritim sikring
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Rettsakten ble vedtatt 9. april 2008 med hjemmel i artikkel 9 i råds- og parlamentsforordning 725/2004 om tiltak for økt terrorberedskap på skip og i havneterminaler, samt artikkel 13 i råds- og …
Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå: godkjenning av Fiji
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2017) Sammendrag av innhold Direktiv 2008/106/EU gir regler om minstekrav til kvalifikasjoner og opplæring av sjøfolk, herunder krav til utdanningsinstitusjoner mv. Når det gjelder sjøfolk med …
Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå: godkjenning av Etiopia
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.7.2017) Sammendrag av innhold Direktiv 2012/106/EU gir regler om minstekrav til kvalifikasjoner og opplæring av sjøfolk, herunder krav til utdanningsinstitusjoner mv. Når det gjelder sjøfolk med …
Fremskyndet innføring av krav om dobbeltskrog for oljetankskip
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.4.2010) Sammendrag av innhold Forordning 457/2007 endrer forordning 417/2002 om framskyndet innføring av krav om dobbeltskrogdesign eller tilsvarende design for oljetankskip. Forordning 417/2002 …
Flerårlig finansiering av Det europeiske sjøsikkerhetsbyrås tiltak mot oljeforurensning
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold European Maritime Safety Agency (EMSA) ble etablert i 2002 ved forordning (EF) nr. 1406/2002. Bakgrunn for forordningen er at EMSA er gitt utvidete oppgaver for så vidt gjelder bekjempelse av …
Havnestatskontrolldirektivet
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.10.2013) Sammendrag av innholdet Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontroll samler og erstatter direktiv 95/21/EF og de senere endringsdirektiv for å gjøre regelverket mer oversiktlig, i tillegg til å …
Energimerkedirektivet 2010
Red. anm.: Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken tilhører. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.10.2015) Sammendrag av …
Retningslinjer for gjennomføring av EU-direktivet om kombinert varme- og kraftproduksjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.4.2012) Sammendrag av innhold CHP-direktivet (direktiv 2004/8/EF), av 11. februar 2004, har som formål å forbedre energieffektivitet og forsyningssikkerhet ved å fremme høyeffektiv kombinert kraft- …
Et fellesskapsprogram for energieffektivitetsmerking av kontorutstyr
BAKRUNN (Olje- og energidepartementets bakgrunnsnotat - desember 2004) Sammendrag av innhold ”Energy Star” er en merkeordning som tilbys produsenter av energieffektivt elektrisk kontorutstyr som PC-monitorer, kopimaskiner, skrivere etc. Energy Star er en …
Energieffektivitetskrav til kjøleskap og -frysere
BAKGRUNN (fra St.prp. nr. 49 (1998-99)) Direktivet gjeld nye nettdrivne hushaldskjøleskap, -fryseskap og -fryseboksar eller kombinasjonar av slike som er meinte for næringsmiddel. Kjøleutstyr til kommersiell bruk fell utanfor verkeområdet til direktivet. …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av lamper
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Registerbind til Særskilt vedlegg 2 til St.prp. nr. 100 (1991-92) og St.prp. nr. 40 (1993-94), s. 208), fastlegger krav om …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av oppvaskmaskiner
BAKGRUNN (Olje- og energidepartementets EØS-notat - mars 1999)) Sammendrag av innhold Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Registerbind til Særskilt vedlegg 2 til St.prp. nr. 100 (1991-92) og St.prp. nr. 40 …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av elektriske stekeovner
BAKGRUNN (Olje- og energidepartementets EØS-notat - november 2003) Sammendrag av innhold Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 3A), fastlegger krav om …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av klimaanlegg til husholdningsbruk
Olje- og energidepartementets bakgrunnsnotat - september 2004) Sammendrag av innhold Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 3A), fastlegger krav om …
Ytelser av varmeproduserende enheter og isolering av varmeførende rør i bygninger som ikke benyttes til industriformål (endring)
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Whereas Directive 78/170/EEC requires Member States to take all necessary measures to ensure that all new heat generators for space heating and/or the production of domestic hot water in new or existing …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av kjøleskap og frysere
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Dybfrosne levnedsmidlers temperatur bør kontrolleres; medlemsstaterne kan benytte andre, videnskabeligt anerkendte metoder, forudsat dette ikke hindrer dybfrosne levnedsmidlers frie bevægelighed, og …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av kjøleskap og frysere (endring)
BAKGRUNN (fra Olje- og energidepartementets EØS-notat - mars 2004) Sammendrag av innhold Kommisjonsdirektiv 2003/66/EF er et endringsdirektiv til kommisjonsdirektiv 94/2/EF som omhandler energimerking av kjøleskap, frysere og kombinasjoner av slike. Dette …
Energimerking av husholdningsvaskemaskiner
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Ifølge direktiv 92/75/EØF skal Kommissionen vedtage gennemførelsesdirektiver for husholdningsapparater, herunder vaskemaskiner; vaskemaskiners energiforbrug tegner sig for en betydelig del af Fællesskabets samlede …
Energimerking av tørketromler
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Ifølge direktiv 92/75/EØF skal Kommissionen vedtage gennemførelsesdirektiver for husholdningsapparater, herunder tørretumblere; tørretumbleres energiforbrug tegner sig for en betydelig del af Fællesskabets samlede …
Energimerking av kombinerte vaskemaskiner og tørketromler
BAKGRUNN (fra direktiv, dansk utgave) Kombinerede vaske-/tørremaskiners energiforbrug tegner sig for en betydelig del af Fællesskabets samlede energiforbrug; mulighederne for at nedskære disse apparaters energiforbrug er betydelige; bedre vaskeevne kræver …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av vaskemaskiner (endring)
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Nuværende målemetoder og oplysninger tillader ikke en hensigtsmæssig mærkning af vaskemaskiner, som ikke har en indbygget vandvarmer; sådanne apparater er derfor ikke omfattet af direktiv 95/12/EF; de i dette …
Gjennomføring av rådsdirektiv 92/75/EØF med hensyn til energimerking av oppvaskmaskiner (endring)
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) Kommissionens direktiv 97/17/EF indeholder gennemførelsesbestemmelserne til direktiv 92/75/EØF for så vidt angår energimærkning af opvaskemaskiner; udarbejdelsen og vedtagelsen af målemetoder (EN 50242) er blevet …
Økodesigndirektivet 2009 om krav til miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.1.2012) Sammendrag av innhold En omarbeiding ("recast") av Ecodesigndirektivet ble vedtatt av EU den 21.10.2009 og vil utvide virkeområdet til rammedirektivet om eco-design (2005/32/EC) til å …
Handel med selprodukter
BAKGRUNN (fra Utenriksdepartementets nettside) Norsk selfangst og WTO EUs selforordning (forordning 1007/2009/EF), som trådte i kraft 20. august 2010, setter opp svært strenge vilkår for handel med selprodukter i EU. For å kunne omsettes i EU må …
Minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå
BAKGRUNN (fra EØS-notatet, sist oppdatert 15.4.2009) Sammendrag av innhold Direktiv 2008/106/EF samler gjeldende direktiv om minstekrav til sjøfolks opplæringsnivå, direktiv 2001/25, og de senere endringene i en ny rettsakt. Utover en ny prosedyre som …
Europeisk overvåknings- og informasjonssystem for skipstrafikk
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.3.2010) Sammendrag av innhold Direktiv 2009/17 supplerer direktiv 2002/59/EF om etablering av et felles europeisk trafikkovervåknings- og informasjonssystem (VTMIS), og ble vedtatt som en av del av …
IMS-forordningen om sikkerhetsstyringssystem for skip
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.7.2008) Sammendrag av innhold Kommisjonen fremmet 11. desember 2003 forslag til en ny forordning vedrørende gjennomføring av ISM koden (The International Management Code for the Safe Operation of …
Gjensidig godkjenning av maritime sertifikater
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.10.2006) Sammendrag av innhold Direktiv om endringer i direktiv 2001/25/EF om gjensidig godkjenning av maritime sertifikater utstedt av EUs medlemsland ble vedtatt av EU den 7. september 2005. …
Stabilitetskrav for roro-passasjerskip
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) Innenfor rammen av den felles transportpolitikk bør det vedtas ytterligere tiltak for å bedre sikkerheten ved persontransport til sjøs. 2) Fellesskapet vil med alle egnede midler unngå at …
Meldingsformaliteter for skip som ankommer eller forlater havner
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) Fellesskapet fører en politikk for å fremme bærekraftig transport, som skipsfart, og særlig nærskipsfart. 2) Forenkling av sjøtransport er et viktig mål for Fellesskapet for ytterligere å …
Nåværende side
1
Side
2
Side
3
Side
4
Side
5
Neste side
››
Siste side
Siste »