Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Autorisasjon av personale som gjenvinner visse fluorholdige drivhusgasser fra høyspenningsanlegg
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.2.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
Autorisasjon av personale som gjenvinner visse oppløsningsmidler fra utstyr basert på fluorholdige drivhusgasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
Gjenvinning av fluorholdige drivhusgasser fra luftkondisjoneringsanlegg i biler: utdanningskrav til personale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
Digital portal for informasjon om det indre marked
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.10.2022) Innhold og formål Forordningen har tre overordnede formål: (1) Å begrense ytterligere administrative byrder for borgere og virksomheter som vil utøve sine rettigheter på det indre …
Vilkår for at Kommisjonen skal kunne kreve informasjon fra bedrifter i forbindelse med det indre marked
Red. anm.: Forslaget er trukket av Kommisjonen. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2019) Sammendrag av innhold Formålet med forordningen er å sette Europakommisjonen bedre i stand til å sikre etterlevelse av EU- retten. …
CO2-utslipp fra varebiler: gjennomføringsbestemmelser om korrelasjon mellom ny og gammel testprosedyre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Ny testprosedyre for måling av CO2-utslipp og drivstofforbruk for lette kjøretøy (kjent som WLTP*) erstatter gradvis fra 1. september 2017 nåværende testprosedyre …
CO2-utslipp fra varebiler: gjennomføringsbestemmelser om korrelasjon mellom ny og gammel testprosedyre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Denne forordningen endrer gjennomføringsforordning 2017/1153 og kommisjonsforordning 1014/2010. For bakgrunn og bedre forståelse vises det til notatene som omhandler disse rettsaktene. For å …
Auksjonsforordningen om utslippskvoter: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.8.2019) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 1031/2010 (auksjonsforordningen) under direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). Med denne rettsakten tilpasses …
Installering og bruk av hastighetsbegrensere på visse grupper motorvogner: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) Transportsikkerhet og miljøspørsmål i forbindelse med transport er av vesentlig betydning for en bærekraftig mobilitet. 2) Bruken av hastighetsbegrensere for de tyngste motorvogngruppene …
Fartsskriverforordningen: gjennomføringsbestemmelser om sammenkobling av elektroniske registre over sjåførkort
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.11.2017) Sammendrag av innhold Kommisjonsforordning (EU) 2017/1503 er hjemlet i Råds- og Europaparlamentsforordning (EU) 165/2014, art. 31(5). Kommisjonsforordningen inneholder språklige …
Økopunktsystemet for tunge lastebiler som kjører i transitt gjennom Østerrike
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsforordningen, norsk utgave) 1) Protokoll 9 fastsetter en særskilt ordning for tunge lastebiler som kjører i transitt på østerriksk territorium på grunnlag av et system med transittrettigheter (økopunkter). Tabellen …
Bruk av fartsskriver innen veitransport: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra rådsforordningen, norsk utgave) 1) I rådsforordning (EØF) nr. 3821/85 av 20. desember 1985 om bruk av fartsskriver innen veitransport(1) er det fastsatt bestemmelser om konstruksjon, installering, bruk og prøving av fartsskrivere som …
Godkjenning av nasjonalitetsmerket på utenlandske kjøretøyer
BAKGRUNN (fra rådsforordningen, norsk utgave) 1) Fellesskapet har vedteke ei rekkje tiltak for å sikre ein tilfredsstillande verkemåte for ein indre marknad som femner om eit område utan indre grenser, der det er sikra fritt varebyte og fri rørsle for …
Eurovignettdirektivet om veiavgifter: endringsbestemmelser 2022
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.11.2022) Beskrivelse Europaparlaments- og Rådsdirektiv (EU) 2022/362 ble vedtatt 24. februar 2022 (eurovignettedirektivet). Direktivet reviderer tidligere vedtatt eurovignettedirektiv, og ble …
Eurovignettdirektivet om veiavgifter: endringsforslag 2017 om bestemmelser om kjøretøysavgifter
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.9.2017) Sammendrag av innhold Den 31. mai 2017 la EU-Kommisjonen fram "Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/62/EC on the charging of heavy …
Bompengedirektivet 2019 (EETS)
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.2.2025) Sammendrag av innhold Bakgrunn Det juridiske rammeverket for harmonisert, elektronisk bompengeinnkreving i Europa har frem til vedtagelsen av det nye EETS-direktivet bestått av to sett rettsakter: …
Adgang til yrket som veitransportør og markedet for internasjonal godstransport: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.12.2020) Beskrivelse Forordning (EF) nr. 1071/2009 om yrkesadgang til vegtransportmarkedet og forordning (EF) nr. 1072/2009 om adgang til det internasjonale markedet for godstransport (i det …
Kjøretøy som leies uten fører til godstransport på vei: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2024) (se også departementets tidligere EØS-notat , sist oppdatert 8.12.2021) Sammendrag av innhold Hovedinnholdet i det opprinnelige direktivet, direktiv 2006/1/EF, viste til at det i …
Sosiale bestemmelser innenfor veitransportvirksomhet: endringsbestemmelser om håndhevelse og om utsending av sjåfører
BAKGRUNN (fra Arbeids- og sosialdepartementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2023) Sammendrag av innhold Bakgrunn Kommisjonen la 31. mai 2017 fram første del av "Mobilitetspakken". Uttalte formål var å modernisere europeisk mobilitet og transport og …
Sosiale bestemmelser innenfor veitransport: endringsbestemmelser om kjøre- og hviletid og om lokalisering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.11.2020) Sammendrag av innhold 1 Bakgrunn/formål: Kommisjonen la 31. mai 2017 fram første del av "Mobilitetspakken". Uttalte formål var å modernisere europeisk mobilitet og transport og …
Rammeverk for iverksetting av intelligente transportsystemer innen veitransport: utfyllende bestemmelser om tilgjengelighet av EU-dekkende multimodale reiseinformasjonstjenester
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.4.2021) Forordningen er en delegert rettsakt som er gitt i medhold av direktiv 2010/40/EU om intelligente transportsystemer i vegtransport og for grensesnitt mot andre transportformer …
Overvåking og rapportering av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.1.2022) Første del av den såkalte mobilitetspakken "Europe on the move" ble lagt frem av Kommisjonen våren 2017. Pakken består av tiltak for en grunnleggende modernisering av europeisk mobilitet og …
EU-høring om CO2-utslipp fra tunge kjøretøy
BAKGRUNN (fra Kommisjonens høringsnettside) Opening date 20/11/2017 Closing date 29/01/2018 Objective of the consultation The Commission is carrying out this consultation in order to be properly informed by public opinion in preparation for possible …
Yrkessjåførdirektivet (2003)
Om direktivet - fra St.prp. nr. 11 (2006-2007): Hovudinnhaldet i direktivet Direktivet stiller minstekrav til grunnleggjande kvalifikasjonar og periodisk etterutdanning for yrkessjåførar av visse typar tyngre køyretøy. Desse krava kjem i tillegg til …
Endring av 2. førerkortdirektiv
BAKGRUNN (fra Samferdselsdepartementets bakgrunnsnotat - november 2008) Sammendrag av innhold Kommisjonsdirektiv 2008/65/EF trådte i kraft i EU 18. juli 2008. Kommisjonsdirektivet endrer direktiv 91/439/EØF om førerkort. Endringene må implementeres og …
Eurovignettdirektivet (endringer 2011): avgifter på tunge godskjøretøyer
Red. anm.: Klikk på lenken til "Pakke:" (over) for en samlet oversikt over faktaark på nettstedet Europalov knyttet til den lovgivende pakken som denne saken tilhører. BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.11.2016) Sammendrag av …
Endring til forordningen om ozonreduserende stoffer
Miljøverndepartementets bakgrunnsnotat Sammendrag av innhold Endringsforordningen endrer vedlegg VI til forordning (EF) 2037/2000 om ozonreduserende stoffer. Vedlegget omhandler prosesser hvor bruken av hydroflourkarboner (HKFK) som prosesshjelpestoff, …
Endring til forordningen om ozonreduserende stoffer
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.11.2009) Sammendrag av innhold Endringsforordningen endrer vedlegg VI til forordning (EF) 2037/2000 om ozonreduserende stoffer. Vedlegget omhandler prosesser hvor bruken av hydroflourkarboner …
Merkekrav på produkter og utstyr som inneholder visse fluorinerte klimagasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.4.2010) Sammendrag av innhold F-gassforordningen er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av flere underordnede forordninger som utdyper …
Lekkasjekontroller ved brannslukkingsanlegg som inneholder fluorinerte klimagasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.4.2010) Sammendrag av innhold F-gassforordningen er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av flere underordnede forordninger som utdyper …
Ozonforordningen 2009
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.11.2012) Sammendrag av innhold Rettsakten innebærer en mindre revisjon av tidligere forordning (EF) av 21. juni 2000 (2037/2000/EC). Rettsakten ble vedtatt i EU 16. september 2009 og trådte i kraft …
CO2-utslippsstandarder for kjøretøyer: endringsbestemmelser om CO2-testprosedyrer for personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Målsetningen med basisforordning (EF) nr. 443/2009 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter bindende CO2-utslippsmål til …
Godkjenning av et solcelletak for batterilopplading for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av et system til forkondisjonering av batteriets ladetilstand i hybridbiler for redukasjon av CO2-utslipp
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av to høyeffektive generatorer for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av effektive generatorer for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av en effektiv dynamo som innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av utvendig LED-lys som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av en dynamo som innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av lagringstank som innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av en teknologi for utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.20197) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative …
Godkjenning av en teknologi for 12 volts dynamoer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner i hybride elbiler som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Godkjenning av et solcelletak for batterilopplading for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier …
Offentlige innkjøp av miljøvennlige kjøretøy: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.8.2022) Sammendrag av innhold Bakgrunn EU-kommisjonen la i 2017 frem en ny, stor regelverkspakke på vegområdet - Europe on the Move . Mobilitetspakken er en samling av regelverksforslag og …
Adgang til det internasjonale marked for busstransport
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.5.2019) Sammendrag av innhold Bakgrunn og formål: EU-Kommisjonen framla den 8. november 2017 forslag til endring av forordning (EF) nr. 1073/2009 om felles regler for adgang til det internasjonale …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.10.2020) Sammendrag av innhold Bakteppe EU-kommisjonen la i 2017 frem en ny, stor regelverkspakke på veiområdet - Europe on the Move. Mobilitetspakken er en samling av regelverksforslag og …
Veiinfrastrukturdirektivet: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2022) Sammendrag av innhold Direktiv 2008/96/EC om sikkerhetsforvaltning av veginfrastruktur (veginfrastrukturdirektivet) trådte i kraft 16.12.2019. Forslaget inngår i den tredje mobilitetspakken …
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer (2019)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.1.2022) Sammendrag av innhold Bakteppe EU-kommisjonen la 20. juli 2016 frem en europeisk strategi for å fremme lavutslippsmobilitet. Strategien lanserte ingen ny politikk på området, men var en …
Nåværende side
1
Side
2
Side
3
Side
4
Side
5
Side
6
Side
7
Side
8
Side
9
…
Neste side
››
Siste side
Siste »