Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Autorisasjon av personale som gjenvinner visse fluorholdige drivhusgasser fra høyspenningsanlegg
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.2.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
Autorisasjon av personale som gjenvinner visse oppløsningsmidler fra utstyr basert på fluorholdige drivhusgasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
Gjenvinning av fluorholdige drivhusgasser fra luftkondisjoneringsanlegg i biler: utdanningskrav til personale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.4.2010) Sammendrag av innhold Forordningen om fluorinerte klimagasser (F-gassforordningen) er i praksis en rammeforordning som forutsetter fastsettelse av mer detaljert regelverk. Dette er én av …
CO2-utslipp fra varebiler: gjennomføringsbestemmelser om korrelasjon mellom ny og gammel testprosedyre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Sammendrag av innhold Ny testprosedyre for måling av CO2-utslipp og drivstofforbruk for lette kjøretøy (kjent som WLTP*) erstatter gradvis fra 1. september 2017 nåværende testprosedyre …
CO2-utslipp fra varebiler: gjennomføringsbestemmelser om korrelasjon mellom ny og gammel testprosedyre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019) Denne forordningen endrer gjennomføringsforordning 2017/1153 og kommisjonsforordning 1014/2010. For bakgrunn og bedre forståelse vises det til notatene som omhandler disse rettsaktene. For å …
Auksjonsforordningen om utslippskvoter: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.8.2019) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 1031/2010 (auksjonsforordningen) under direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). Med denne rettsakten tilpasses …
Eksponering av arbeidstakere for risikoer i forbindelse med fysiske agenser (støy)
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) I henhold til traktaten kan Rådet i direktivs form vedta minstekrav med sikte på særlig å forbedre arbeidsmiljøet, for å sikre et høyere nivå for vern av arbeidstakernes sikkerhet og …
Eksponering av arbeidstakere for risikoer i forbindelse med fysiske agenser (vibrasjon)
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) I medhald av traktaten kan Rådet gje direktiv om minstekrav med sikte på å betre særleg arbeidsmiljøet for å sikre eit høgare nivå for vern av tryggleiken og helsa til arbeidstakarar. Det …
Vern av arbeidstakerne mot fare ved å være utsatt for biologiske agenser på arbeidsplassen
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave) 1) Rådsdirektiv 90/679/EØF av 26. november 1990 om vern av arbeidstakerne mot fare ved å være utsatt for biologiske agenser på arbeidsplassen (sjuende særdirektiv i henhold til artikkel 16 …
Offentlige innkjøp av miljøvennlige kjøretøy
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.5.2019) Sammendrag av innhold Formålet med direktivet er å fremme kjøp av mer miljøeffektive kjøretøy til veitransport og å bedre transportsektorens bidrag til Fellesskapets miljø,- klima- og …
Luftfartskvotedirektivet om innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.4.2011) Sammendrag av innhold Luftfartssektoren representerer et raskt voksende bidrag til klimagassutslippene, men internasjonal luftfart er ikke omfattet av forpliktelsene under Kyotoprotokollen …
Svangerskapsdirektivet: arbeidsforhold og permisjon ved fødsel
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.12.2010, p.t. ikke tilgjengelig) Sammendrag av innhold Formålet med direktivforslaget er å bedre beskyttelsen for arbeidstakere som er gravide, som nylig har født eller som ammer. Det foreslås …
Luftkvalitetsdirektivet (2008)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.12.2013) Sammendrag av innhold Direktivet om luftkvalitet og renere luft for Europa ble vedtatt 21. mai 2008. Direktivet er en oppfølging av forslag til tematisk strategi for luftforurensning, og …
Registersystem for kvotedirektivet om utslipp av klimagasser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2012) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer forordning (EF) nr. 2216/2008, som endret ved forordning (EF) nr. 916/2006. Registerforordningen er primært en omfattende teknisk regulering av …
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer (2019)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.1.2022) Sammendrag av innhold Bakteppe EU-kommisjonen la 20. juli 2016 frem en europeisk strategi for å fremme lavutslippsmobilitet. Strategien lanserte ingen ny politikk på området, men var en …
Godkjenning av frirullingsfunksjon for biler for reduksjon av CO2-utslipp
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.5.2019) Sammendrag av innhold Ved gjennomføringsforordning (EU) nr. 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: gjennomføringsbestemmelser om overvåking og rapportering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.1.2020) Sammendrag av innhold Forordningen for overvåking og rapportering av kvotepliktige utslipp i tilknytning direktiv 2003/87/EU (kvotedirektivet) føyer til enkelte bestemmelser med virkning …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: gjennomføringsbestemmelser om verifisering av data og akkreditering av verifikatorer
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.1.2020) Sammendrag av innhold Bakgrunn Forordningen for verifikasjon av data og om akkreditering av verifikatører i tilknytning til direktiv 2003/87/EU (kvotedirektivet) endrer og opphever med …
Overvåking og rapportering av drivhusgassutslipp fra skip: endringsbestemmelser om tilpasning til et globalt system for datainnsamling
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.3.2019) Sammendrag av innhold Kommisjonen foreslår å endre forordning (EU) 2015/757 om overvåkning, rapportering og verifikasjon av klimagassutslipp fra skip som anløper EU-havner …
Kvotedirektivet: utfyllende bestemmelser om sektorer utsatt for karbonlekkasje i 2021-2030
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.5.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn EU-kommisjonen vedtok den 15. februar 2019 en ny beslutning om hvilke sektorer og undersektorer som anses som utsatt for karbonlekkasje (Carbon Leakage List, …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: endringsbestemmelser i forbindelse med brexit
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.8.2019) Sammendrag av innhold Utslipp av klimagasser fra luftfart inngår i det europeiske klimakvotesystemet. En lang rekke luftfartøysoperatører er kvotepliktige. For å redusere de administrative …
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer og 48/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.10.2020) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning (EU) nr. 427/2014 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative …
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer og 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.10.2020) Sammendrag av innhold Bakgrunn Ved gjennomføringsforordning (EU) nr. 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: utfyllende bestemmelser om innovasjonsfondet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.5.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn Innovasjonsfondet etterfølger NER 300-ordningen, som er støtteordningen under EUs kvotedirektiv for inneværende periode (2013-2020). Inntektene til …
CO2-utslipp fra varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.12.2019) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2019/986 endrer basisforordning (EU) nr. 510/2011, og omhandler overvåking av CO₂-utslipp ifm etappevis typegodkjenning. Fra 1. september 2019 vil …
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: gjennomføring av Kyoto-protokollens andre forpliktelsesperiode
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.5.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn EU-kommisjonen vedtok 12. mars 2019 en ny forordning (EU) 2019/1123 som inkluderer tekniske regler for transaksjoner (clearing) før oppgjør av …
Overvåking av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold I samsvar med forordning (EF) nr. 595/2009 og tilhørende rettsakter, fastsetter og deklarerer kjøretøyfabrikantene fra 1. juli 2019 ytterligere data om CO2-utslipp og …
Kvotedirektivet: utfyllende bestemmelser om driften av EU-registeret
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.5.2021) Sammendrag av innhold Bagrunn Det norske registeret for klimakvoter er en del av EUs unionsregister (Union Registry). EUs unionsregister omfatter alle de nasjonale klimakvoteregistrene for …
Kvotedirektivet: endringer til utfyllende bestemmelser om driften av EU-registeret i forbindelse med innsatsfordelingen
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.5.2021) Sammendrag av innhold Rettsakten endrer den syvende registerforordningen (EU) 2019/1122, ved at det legges til registerbestemmelser som er nødvendige for forordning (EU) 2018/842 …
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: endringsbestemmelser om overvåkingsparametre og prøvingsprosedyre
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.6.2021) Sammendrag av innhold Kort om basisrettsakten Forordning (EU) 2019/631 skal bidra til reduksjon i klimagassutslipp og setter målkrav til gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye person- og …
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021) Sammendrag av innhold Den 31 oktober 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) samme med leverandørene (se opprinnelig dokument) en anmodning i felleskap om godkjennelse av …
Teknologi for utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021) Sammendrag av innhold Den 19 november 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) i felleskap en anmodning i henhold til artikkel 12a i kommisjons gjennomføringsforordning (EU) …
CO2-utslippskrav til varebiler: vekt av nye varebiler registrert i 2016-2018
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021) Sammendrag av innhold Basisforordning (EU) 2019/631 skal bidra til reduksjon i klimagassutslipp og setter målkrav om gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye person- og varebiler som …
Godkjenning av en teknologi for utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler i overstemmelse med NEDC-krav
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.6.2021) Sammendrag av innhold Den 19 desember 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) i felleskap en anmodning for godkjenning, i samsvar med artikkel 11 i forordning 2019/631, av …
Godkjenning av en dynamofunksjon som benyttes i 12 volts dynamoer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra visse person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.6.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn Bakgrunn Målsetningen med forordning (EU) 2019/631 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål til …
Kreftdirektivet (2020) om vern av arbeidstakere mot kreftfremkallende stoffer eller mutagener: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.6.2023) Innledning Direktiv 2022/431/EU, heretter omtalt som «direktivet», utgjør den fjerde endringen av arbeidsmiljødirektivet 2004/37/EC. Direktivet fra 2004 har, fram til denne fjerde …
Teknologi for utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021) Sammendrag av innhold Den 19 desember 2019 sendte en rekke produsenter i felleskap en søknad om godkjenning i samsvar med artikkel 11 i forordning 2019/631. Søknaden gjaldt konkret …
EUs karbongrensejusteringsmekanisme (karbontoll) (CBAM)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.11.2023) Sammendrag av innhold Formål (artikkel 1) Formålet med mekanismen er å hindre karbonlekkasje, dvs. at vareproduksjon flyttes til land med lavere klimaambisjoner og lavere prising av …
Veikart for utvikling av rene biler
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 18.3.2019) Clean mobility: Commission hands “roadmap towards clean vehicles” over to Council presidency Today, during the Automotive Industry Forum organised by the Romanian Presidency in Craiova (Romania) …
Rekommandasjon om røkefrie omgivelser
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding, dansk utgave) Kommissionen: Et røgfrit Europa senest i 2012 Europa-Kommissionen vedtog i dag - efter en omfattende høring - et forslag til Rådets henstilling, hvori EU-landene opfordres til senest i 2012 at …
Fluorgassforordningen: gjennomføringsbestemmelser om det elektroniske kvoteregisteret for hydrofluorkarboner (HFK)
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, dansk utgave) 1) I henhold til artikel 17 i forordning (EU) nr. 517/2014 skal der oprettes et centralt elektronisk register til forvaltning og indberetning af kvoter for markedsføring af hydrofluorcarboner, herunder …
Forbedring av det indre marked
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.10.2011) Sammendrag av innhold Ved forberedelsen av Europakommisjonens meddelelse "A single market for 21st century Europe" av 20.11.2007 også kalt the Single Market Review, avdekket konsultasjoner …
Ozonforordningen 2000 om stoffer som bryter ned ozonlaget
BAKGRUNN (fra Miljøverndepartementets bakgrunnsnotat, september 20002) Sammendrag av innhold Ozon-nedbrytende stoffer har tidligere vært regulert av rådsforordning (EF) nr. 3093/94 (innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 57/1996 av 28. …
Overvåking av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy: verifisering og korrigering av data
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Bakgrunn Forordning (EU) 2018/956 fastsetter krav om overvåking og rapportering av CO2-utslipp og drivstofforbruk fra nye, tunge kjøretøy registrert i EU. …
Luftfartskvotedirektivet om innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: endringsbestemmelser om CO2-kompensasjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.8.2024) Sammendrag av innhold FNs luftfartsorganisasjon (ICAO) etablerte i 2019 et globalt markedsbasert virkemiddel (CORSIA) for å redusere utslipp fra internasjonal luftfart. CORSIA står for …
Overvåking av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Basisrettsakt (EU) 2018/956 fastsetter krav om overvåking og rapportering av CO2-utslipp og drivstofforbruk fra nye, tunge kjøretøy registrert i EU. Medlemsstatene ved …
Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021) Sammendrag av innhold Den 24 oktober 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) i felleskap en søknad om godkjennelse av teknologien som ble brukt i en 48V effektiv motorgenerator …
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2020 om europeiske luftfartøysoperatører og administrerende land
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.5.2021) Sammendrag av innhold Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv …
Kvotedirektivet (ETS) om handel med CO2-kvoter: ekskludering av flyginger fra Sveits i kvotesystemet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.9.2021) Sammendrag av innhold Beslutningen innebærer at flyvninger fra Sveits til EØS-området ikke lenger skal være en del av EUs kvotesystem (EU ETS), men i stedet være en del av Sveits' …
Godkjenning av en dynamofunksjon som benyttes i 12 volts dynamoer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra visse personbiler
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.6.2020) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutning 2020/728/EU Den 20. september 2019 sendte produsenter (se opprinnelig dokument) og leverandøren Valeo Electrification Systems i felleskap en …
Nåværende side
1
Side
2
Side
3
Side
4
Side
5
Side
6
Side
7
Side
8
Side
9
…
Neste side
››
Siste side
Siste »