Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Endret bruk av frekvensbåndet 169,4–169,8125 MHz
BAKGRUNN (fra direktivet, dansk utgave) (1) Ifølge direktiv 90/544/EØF (4) skulle medlemsstaterne senest den 31. december 1992 udpege fire kanaler i frekvensbåndet 169,4 — 169,8 MHz til den fælleseuropæiske landbaserede offentlige personsøgetjeneste (i …
Bruk av 5 GHz-frekvensbåndet til trådløse nettverk
BAKGRUNN (fra Samferdselsdepartementets bakgrunnsnotat - juni 2006) Sammendrag av innhold Kommisjonen har brukt sin kompetanse etter europaparlaments- og rådsvedtak 2002/676/EF om regulatorisk rammeverk for radiofrekvenspolitikk i EU, som ble innlemmet i …
Bruk av frekvensbåndet 169,4-169,8125 MHz
BAKGRUNN (fra kommisjonsvedtaket, dansk utgave) (1) Rådets direktiv 90/544/EØF af 9. oktober 1990 om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (Ermes-direktivet) blev …
Viderebruksdirektivet 2003 (PSI) om gjenbruk av opplysninger fra offentlige sektor
BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat - 2005) Sammendrag av innhold Direktivets formål er å sikre en minimumsharmonisering av nasjonale regler om viderebruk av offentlige dokumenter. Større intern likhet mellom de nasjonale reglene skal hindre at …
Ekspertgruppe for elektronisk handel
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Beslutningen etablerer en ekspertgruppe for elektronisk handel. Bakgrunnen for etableringen er Europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/31/EF av 8. juni 2000 om visse rettslige aspekter ved …
Styrket sikkerhet i havner
BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat - 2006) Sammendrag av innhold Havnesikkerhetsdirektivet har bakgrunn i vedtak på IMOs diplomatkonferanse i desember 2002 om tiltak mot terrorisme rettet mot sjøtransport, herunder endringer i IMOs konvensjon om …
Jernbanepassasjerforordningen 2021
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.12.2021) Sammendrag av innhold Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) nr. 2021/782 om jernbanepassasjerers rettigheter og forpliktelser ble vedtatt 29. april 2021 og publisert 17. mai 2021. Den …
Rettslig rammeverk for droneoperasjoner (U-space)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2024) Sammendrag av innhold U-space blueprint (juni 2017) I juni 2017 la SESAR JU (Single European Sky ATM Research Joint Undertaking), heretter SJU - som er et fellesprosjekt mellom EU, …
Rapportering, analyse og oppfølging av hendelser i sivil luftfart: gjennomføringsbestemmelser om felleseuropeisk risikoklassifisering (ERCS)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.3.2023) Sammendrag av innhold Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 376/2014 etablerer felles bestemmelser om rapportering, analysering og oppfølging av luftfartsulykker og alvorlige …
Sikkerhetsforordningen om typegodkjenning av motorvogner med hensyn til sikkerhet: gjennomføringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Bakteppe, om sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144: Ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 innfører oppdaterte og nye sikkerhetsfunksjoner/-krav som skal anvendes ifm. …
Den europeiske hovedplanen for lufttrafikkstyring: gjennomføringsbestemmelser om første fellesprosjekt
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.8.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EF) nr. 550/2004 - «tjenesteytingsforordningen», en av de fire "Single European Sky"-basisforordningene - er gjennomført i norsk rett i forskrift om …
Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: endringsbestemmelser om tilgang til opplysninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) nr. 2021/2144 endrer rammeforordning (EU) 2018/858 og inneholder krav og prosedyrer om at uavhengige aktører skal få tilgang til kjøretøyets …
Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: gjennomføringsbestemmelser om kjørefeltassistanse
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 inneholder en rekke nye sikkerhetsfunksjoner/-krav som skal anvendes ifm. typegodkjenning av biler, busser og lastebiler m.m. fra …
Midlertidige bestemmelser på transportområdet i forbindelse med covid-19-pandemien: forlengelse (Omnibus 2)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.3.2021) Sammendrag av innhold Forordningen endrer forordning 202/698 (Omnibus 1) som ble innlemmet i EØS-avtalen sommeren 2020. Omnibus 1 var er en del av Kommisjonens regelverkspakke med tiltak …
Trafikksikkerhet: installasjon av alkohollås i kjøretøyer
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 gir rammen for en rekke nye sikkerhetskrav som blir påbudt i kjøretøy (bil) i årene 2022-2026. Ett av kravene omhandler mulighet …
Godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler: korrigering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.6.2021) Sammendrag av innhold Det er oppdaget behov for korreksjoner i Kommisjonsbeslutningene hhv. (EU) 2019/1119 og (EU) 2020/1339, og beslutning (EU) 2021/136 korrigerer dermed disse. Beslutning …
Sikkerhetsfororordningen for motorvogner 2019: utfyllende bestemmelser om systemer for intelligent fartstilpasning (ISA)
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.12.2024) Sammendrag av innhold BAKGRUNN Sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 pålegger motorkjøretøyer i kategori M og N å være utstyrt med intelligente hastighetsassistansesystemer (ISA) fra 6. juli 2022 for …
Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen til EUs jernbanesystem knyttet til telematikkanvendelser for godstog: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.9.2022) Sammendrag av innhold Kommisjonsforordning (EU) nr. 1305/2014 (TSI TAF) stiller grunnleggende krav til systemer og grensesnitt som brukes til informasjonsutveksling ved godstransport. ERA …
Typegodkjenningsforordningen 2018 for motorvogner: endringer til vedlegg II og VII
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Kommisjonsforordning (EU) 2021/1445 av 23. juni 2021 medfører visse mindre endringer av vedlegg ll og Vll til forordning 2018/858 grunnet den teknologiske og …
Overvåking av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy: utfyllende bestemmelser om resultater av testing på vei
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2021/1430 supplerer forordning (EU) 2018/956 om hvilke data som skal innrapporteres for å kontrollere nye tunge kjøretøyers drivstofforbruk og …
Fartsskriverforordningen: gjennomføringsbestemmelser om tekniske spesifikasjoner for smarte ferdsskrivere
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.5.2022) Sammendrag av innhold De tekniske reglene for konstruksjon, testing, installasjon, bruk og reparasjon av fartsskrivere og deres komponenter er fastsatt ved Kommisjonens …
Ytelsesmål for levering av flysikringstjenester 2020-2024
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.2.2023) Sammendrag av innhold Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2019/317 av 11. februar 2019 om fastsettelse av en ytelsesstyrings- og avgiftsordning for flysikringstjenester og …
Godkjenning innovativ teknologier til reduksjon av CO2-utslipp: endringsbestemmelser om person- og varebiler som benytter flytende petroleumsgass, komprimert naturgass og E85
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.11.2021) Sammendrag av innhold Gjennomføringsbeslutning (EU) 2021/488 endrer to tidligere beslutninger slik at den godkjente innovative teknologien også kan benyttes på kjøretøy drevet med flytende …
Infrastruktur for alternative drivstoff: utfyllende bestemmelser om ladepunkter for elektriske busser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.6.2022) Sammendrag av innhold Kommisjonen har bedt Den europeiske standardiseringskomité (CEN) og Den europeiske komité for elektroteknisk standardisering (CENELEC) å utvikle og vedta …
Europeisk register over godkjente typer jernbanekjøretøy: rettelse
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.6.2021) Sammendrag av innhold Kommisjonsbeslutning 2021/701 korrigerer feil i beslutning 2011/665/EU om det europeiske registeret over godkjente typer jernbanekjøretøyer. Beslutningen korrigerer …
Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: utfyllende bestemmelser om systemer for tretthets- og oppmerksomhetsadvarsel
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 inneholder en rekke nye sikkerhetsfunksjoner/-krav som skal anvendes ifm. typegodkjenning av biler, busser og lastebiler m.m. fra …
Felles regler for europeisk luftfart: ajourføring av henvisninger til miljøkrav
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2021) Sammendrag av innhold ICAO Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP) ble i februar 2019 enige om forbedringer i eksisterende standarder for støy, utslipp fra flymotorer og …
EASA-forordningen om flysikkerhet: endringsbestemmelser om ajourføring av henvisninger til Chicagokonvensjonen
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.7.2021) Sammendrag av innhold ICAO Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP) ble i februar 2019 enige om forbedringer i eksisterende standarder for støy, utslipp fra flymotorer og …
Veikantkontrolldirektivet: ajourføring av kjøretøyklassifisering
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.10.2021) Sammendrag av innhold Kommisjonsdelegert rettsakt 2021/1716 endrer direktiv 2014/47/EU art 2 d slik at sistnevnte kommer i tråd med henvisninger til kjøretøys godkjenningsforordning …
Vedlikeholdsforordningen om luftdyktighet for luftfartøyer: rettelse til polsk språkversjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.1.2022) Sammendrag av innhold Den polske språkversjonen av forordning (EU) 1321/2014 inneholder feil i de følgende punktene og skjemaene: M.A.201 (a)(1) av anneks I og point ML.A.201(a)(1) av …
Vedlikeholdsforordningen om luftdyktighet for luftfartøyer: rettelse og endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.4.2021) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2021/700 har sin basis i to ulike regelverkssaker, hhv. EASA RMT.0252 og RMT.0018, som ble sammenslått i EASA opinion 07/2019. Forenkling av krav til …
Sosiale bestemmelser innenfor veitransportvirksomhet: endringsbestemmelser om grensesnittet til IMI-systemet for utsending av sjåfører
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.6.2023) Sammendrag av innhold Direktiv (EU) 2020/1057 om fastsettelse av særlige regler om utsending av sjåfører i veitransportsektoren relatert til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU og …
CO2-utslipp for personbiler og varebiler: oppdaterte bestemmelser om overvåking og innrapportering av opplysninger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2019/631 trådte i kraft 1. januar 2020 og setter reduksjonsmål for CO2-utslippskrav til nye person- og varebiler som blir registrert i Europa. De …
Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: endringsbestemmelser om elektronisk samsvarssertifikat
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022) Sammendrag av innhold Kommisjonsforordning 2021/133 av 4. februar 2021 omhandler elektronisk samsvarssertifikat, og utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/858 om godkjenning …
Sikkerhetsregler for europeisk luftfart: endringsbestemmelser om luftdyktighetskrav for luftfartsoperatører
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.6.2021) Sammendrag av innhold Regelverket inneholder følgende elementer: • Utsettelse av implementeringsdato for punkt 26.60 (krav om dynamiske tester av seter) i anneks I til forordning 2015/640 …
Overvåking av drivstofforbruk og klimautslipp for tunge kjøretøy som ikke er registrert som nyttekjøretøy
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2019/1242 setter for første gang reduksjonsmål til CO2-utslipp fra tunge kjøretøy og retter seg i all hovedsak mot kjøretøyfabrikantene. …
Midlertidig unntak fra reglene om bruk av tidsluker ("slots") på flyplasser (COVID-19)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.6.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn COVID-19-pandemien og de tiltak medlemsstatene har tatt som følge av denne, har ledet til et betydelig fall i etterpørsel etter flyreiser som igjen har …
Gjennomføringstiltak for felles standarder for luftfartssikkerhet: endringsforordning
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.3.2021) Sammendrag av innhold Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for …
Tiltak for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.11.2018) Sammendrag av innhold Teknologisk utvikling berører alle deler av samfunnet, endrer forutsetningene og innretningen av økonomien og forandrer hverdagen for befolkningen, ikke minst med …
Sikkerhetsregler for europeisk luftfart: endringsbestemmelser om trafikkstyring i U-space-luftrom
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.11.2024) Bakgrunn Kommisjonen fastsatte 22. april 2021 en ny forordning om U-space, forordning (EU) 2021/664, heretter kalt U-space-forordningen (RMT.0230). Denne forordningen nedfeller at statene …
Sikkerhetslisteforordningen: luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i Fellesskapet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.8.2008) Sammendrag av innhold Forordning nr. 2111/2005 er hovedforordningen (hjemmelsforordningen) i en pakke som består av tre forordninger. De to andre forordningene er · kommisjonsforordning …
Seter, setefester og hodestøtter i motorvogner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2009) Sammendrag av innhold Direktivet endrer rådsdirektiv 74/408/EØF, sist endret ved kommisjonsdirektiv 96/37/EF, som ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 62/97 av 4. …
Motorkjøretøyers gjenbrukelighet
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.4.2010) Sammendrag av innhold Direktiv 2005/64/EF endrer typegodkjenningsdirektivet 70/156/EØF og innfører krav til motorkjøretøyers gjenbrukbarhet, gjenvinnelighet og nyttigjørelsesmuligheter. …
Felles regler for fleksibel bruk av luftrommet
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave) 1) Fleksibel bruk av luftrommet er en modell for styring av luftrommet, beskrevet av Den internasjonale organisasjon for sivil luftfart (ICAO) og utviklet av Den europeiske organisasjon for flysikring …
Felles regler for ankomst og avgangstider ("slots") ved europeiske flyplasser: forlengelse av unntaksbestemmelser i forbindelse med covid-19-pandemien
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.2.2022) Sammendrag av innhold Bakgrunn COVID-19-pandemien og de tiltak medlemsstatene har gjennomført som følge av denne, har ledet til et betydelig fall i etterpørsel etter flyreiser som igjen har …
Krav og administrative prosedyrer for flyplasser: endringer til gjennomføringsbestemmelser om allværsoperasjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.2.2022) Sammendrag av innhold Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2022/208 som gjør endringer i kommisjonsforordning (EU) nr. 139/2014 om krav til lufthavner. Forordning (EU) 2022/208 inngår i …
Sikkerhetsregler for flyging med droner: endringsbestemmelser
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.12.2024) Sammendrag av innhold Forordning (EU) 2021/1166 endrer forordning (EU) 2019/947 om bruk av droner i åpen og spesifikk kategori. Endringene gjelder to forhold: Tidspunktet for …
Felles regler for ankomst og avgangstider ("slots") ved europeiske flyplasser: forlengelse av unntaksbestemmelser i forbindelse med covid-19-pandemien
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.12.2021) Sammendrag av innhold Bakgrunn COVID-19-pandemien og de tiltak medlemsstatene har gjennomført som følge av denne, har ledet til et betydelig fall i etterpørsel etter flyreiser som igjen har …
Felles regler for sivil luftfart: endringer til gjennomføringsbestemmelser for kommersielle operasjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2021) Sammendrag av innhold Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2021/1296 om «fuel/energy planning and management». Forordningen består i sin helhet av endringer i forordning (EU) nr. …
CO2-utslippsstandarder for personbiler: endringsbestemmelser om gjennomsnittlig masse av nye kjøretøy i 2017-2019
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.4.2022) Sammendrag av innhold Basisforordning (EU) 2019/631 skal bidra til reduksjon i klimagassutslipp og setter målkrav om gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye person- og varebiler som …
Nåværende side
1
Side
2
Neste side
››
Siste side
Siste »